מחקר: חרדה ודיכאון לאחר אבחון מחלת קרוהן

ממצאי המחקר מעלים שלחולי קרוהן צעירים יש סיכון מוגבר ללקות בדיכאון וחרדה זמניים או מתמשכים ולהשתמש בתרופות פסיכיאטריות

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות הציבור
דפוס התפשטות מחלת קרוהן במעיים. מקור: ויקיפדיה ברישיון cc3-by-sa. איור: Samir and Fvasconcellos

המחקר מצביע על סיכון מוגבר לחרדה ודיכאון לאחר איבחון מחלת קרוהן

 

מחקר חדש מצביע על סיכון מוגבר של צעירים מתחת לגיל 18 שאובחנו כחולי קרוהן לפתח הפרעות חרדה ודיכאון סמוך למועד אבחון מחלת קרוהן Crohn's Disease.

מחלת הקרוהן כרוכה בנטל פסיכולוגי על החולים המאובחנים ונמצאת כקשורה לסיכון מוגבר למחלות נפש. מטרת המחקר הייתה לבחון את הסיכון לפתח הפרעות חרדה או דיכאון ואת השכיחות של שימוש בתרופות פסיכיאטריות בקרב צעירים עד גיל 18 שאובחנו כחולי קרוהן, בהשוואה לנבדקי קבוצת הביקורת שהיו בריאים אך בעלי נתונים דומים.

החוקרים בחנו תלונות רפואיות, בקשות למרשמים רפואיים, מידע רפואי ודמוגרפי אודות 2,144 נבדקים בני פחות מ-18 שנים שאובחנו כחולים במחלת קרוהן. המידע על כל נבדק חולה הושווה עם המידע של חמישה נבדקים קבוצת בקרה, הדומים לו במשתנים כמו גיל ומין ובסה"כ הושווה לקבוצה של 10,720 נבדקי קבוצת ביקורת.

ממצאי המחקר אשר התפרסמו בכתב העת AJG- The American Journal of GastroEnterology העלו כי לאחר התאמה של מאפייני הנבדקים, יחס הסיכון של הנבדקים שאובחנו כחולי קרוהן לפתח הפרעות חרדה היה פי 2.28 בהשוואה לנבדקים ללא המחלה. בנוסף, ממצאי המחקר העלו כי יחס הסיכון של הנבדקים שחלו בקרוהן לפתח דיכאון היה פי 1.74 בהשוואה לנבדקים ללא קרוהן.

בנוסף, מן הממצאים עלה כי גם נבדקים שאובחנו כחולים במחלת קרוהן היו בעלי סיכון גבוהה יותר לסבול מהפרעות חרדה מתמשכות- ארוכות טווח בשיעור יחס סיכון מוגבר של פי 4.35 וסיכון מוגבר לחלות בדיכאון מתמשך ביחס סיכון פי 2.75.

ממצאים אלו מצביעים, לדעת החוקרים שבהשוואה לנבדקים צעירים ללא מחלת קרוהן, לנבדקים שאובחנו כחולים בקרוהן, יש סיכון מוגבר לפתח הפרעות חרדה והפרעות דיכאון, יש סיכון מוגבר לסבול מחרדה ומדיכאון מתמשך וסיכון מוגבר להשתמש בתרופות פסיכיאטריות.

דילוג לתוכן