מחקר: טראומה בעקבות טילים- גם לאחיות במרפאות

מחקר ישראלי : טראומה משנית ותכניות הכשרה לאחיות באיזורי מתקפות טילים

 

אחיות בטראומה ? מחקר חדש שנערך על ידי הפרופסור מארק גלקופף מאוניברסיטת חיפה והדוקטור רוני ברגר מאוניברסיטת בן-גוריון שבנגב, במסגרת עמותת נט”ל, העלה ממצאים לפיהם אחיות במרפאות, שעבדו וחיו באיזורים תחת מתקפות טילים סבלו מטראומה ; החוקרים מצביעים על כך שלאחיות במרפאות לבריאות הילד מאזורים שהיו תחת התקפות טילים היו רמות גבוהות של מאפייני טראומה משנית, וכי תוכנית הכשרה מיוחדות לאחיות במוסדות הרפואיים, סייעה בהתמודדות עם הנושא בצורה יעילה.

התקפת טילים על באר שבע. טראומה לאחיות ולתושבים. מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC2.5 BY. צילום: Morag Agmon
התקפת טילים על באר שבע. טראומה לאחיות ולתושבים. מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC2.5 BY. צילום: Morag Agmon

במחקר, המשותף לחוקרים מאוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת בן-גוריון , במסגרת העמותה לנפגעי טראומה על רקע לאומי- נט”ל, נטלו חלק  שמונים  אחיות ממרפאות לבריאות הילד מאיזור שדרות ומאיזור חיפה והצפון. הבדיקות נערכו כשישה חודשים אחרי מלחמת לבנון השנייה, כאשר באותה תקופה אזור שדרות כבר היה תחת התקפת קאסמים. לדברי החוקרים האחיות היו חשופות בעצמן לירי של הטילים תחת אותן מתקפות, עליהן ועל משפחותיהן, ובנוסף לכך עמדו בקשר ישיר בעבודתן עם ילדים והורים שהיו בעצמם בטראומה, מבלי שהיו בידן ידע או כלים כיצד להתמודד עם סכנה של טראומה משנית מעין זו.

ממצאי המחקר העלו כי  בקרב 69% מהאחיות נמצא חוסר סיפוק חמור בעבודה עם אנשים, 29% מהאחיות היו ברמת שחיקה גבוהה ואילו 20% מן האחיות דיווחו על עייפות ברמה גבוהה מאוד מעבודה עם אנשים.

לדברי החוקרים מדובר בשלושה מאפיינים של טראומה משנית.

השוואת הנתונים עם אלה ממחקר שנערך בארה”ב בקרב אוכלוסייה דומה שלא הייתה נתונה תחת מתקפות של טילים, העלתה כי רמותיהם של מדדים אלה היו נמוכות בשיעור ניכר מאלו שנמצאו בקרב האחיות במוסדות הרפואיים בישראל – כך נמצא, לשם השוואה כי במדדים אלה בקרב מטפלים במוסדות הרפואיים בארה”ב ל-40% מהמטפלים היה חוסר חמור בסיפוק מעבודה עם אנשים, 13% התאפיינו ברמה גבוהה של עייפות מעבודה עם אנשים ובקרב 13% נמצאה רמה שחיקה גבוהה.

המחקר כלל פן יישומי שבחן את הכלים והידע לשיפור יכולת ההתמודדות של האחיות במוסדות הרפואיים שנחקרו. התוכנית התמקדה במתן ידע בנושא טראומה ולחץ בקרב ילדים, בלימוד כלים לזיהוי לחץ וטראומה והקניית מיומנות לצמצומם אצל ילדים והוריהם.

בשלב שני זה של המחקר, בחנו חוקרים את יעילותה של תוכנית הכשרה של 12 מפגשים שבוצעה בקרב  42 מהאחיות. לעומת זאת, קבוצת הביקורת מנתה 38 אחיות שלא עברו את תוכנית ההכשרה.

ממצאי המחקר העלו שבסיום ההכשרה, פחתו המדדים המצביעים על טראומה משנית: כך ל-14% מהאחיות היה חוסר סיפוק מעבודה עם אנשים, 7% בלבד מן האחיות, דיווחו על רמת שחיקה גבוהה ורק 12% דיווחו על עייפות ברמה גבוהה מעבודה עם אנשים. מסקנות המחקר היו שתוכנית ההכשרה לאחיות הורידה בצורה משמעותית מאפיינים של טראומה משנית.

החוקרים מסכמים כי ממצאי המחקר מצביעים על מסקנה מרכזית ויישומית: חשיבות הצורך של גורמי הרפואה המקצועיים העובדים במוסדות רפואיים -כמו האחיות המרפאות לבריאות הילד, לעבור הכשרות אשר יקנו  להם כלים מקצועיים להתמודדות עם טראומה של המטופלים.