מחקר לאיתור נוגדנים ועמידות חיסונית של קורונה בצה"ל

חוקרים ישראלים פיתחו בדיקה סרולוגית ויבצעו לראשונה מחקר בעזרת בדיקות סרולוגיות לזיהוי נוגדנים נגד נגיף הקורונה בצה"ל 

דקל שחף

עודכן בתאריך

בריאות הציבורנגיף קורונה
בדיקות לזיהוי נגיף קורונה. צילום: Pixabay fernando zhiminaicela

מדענים ישראלים פיתחו בדיקה סרולוגית ויבצעו לראשונה מחקר בעזרת בדיקות סרולוגיות לזיהוי נוגדנים נגד נגיף הקורונה בצה"ל. לראשונה במחקר משותף יבדקו משרתי צה"ל לקורונה. מדענים מאוניברסיטת תל אביב פיתחו בדיקה סרולוגית ויבצעו  לראשונה מחקר באמצעות בדיקות סרולוגיות בצה"ל לזיהוי נוגדנים נגד נגיף הקורונה/

אוניברסיטת תל אביב פרסמה כי "הבדיקות הסרולוגיות יבחנו במהלך מחקר משותף של חיל הרפואה ואוניברסיטת תל אביב. זאת על מנת ללמוד על התחלואה בקורונה בצה"ל, לזהות משרתים שנחשפו לנגיף וכאלו שפיתחו נוגדנים ואולי אף עמידות לנגיף וכן להערך לקראת גל ההתפרצות הבא. המחקר מתבצע על ידי פרופ׳ גרליץ ופרופ׳ מוניץ. הבדיקה הסרולוגית המתבצעת במסגרת המחקר בצה״ל פותחה במעבדת המחקר של הפרופסורים באוניברסיטת תל אביב. הבדיקה מאפשרת לזהות את האוכלוסייה המודבקת שלא מפתחת סמני מחלה (הא-סמפטומטים), ואת האוכלוסייה שנחשפה לנגיף בעבר.

מיפוי היקפי התחלואה בצה"ל והיערכות לגל נוסף

לדברי המדען הצבאי מחיל הרפואה, סא״ל ד״ר אריק פורר: ״מחקר זה מאפשר לבחון כלי חשוב ומשמעותי במאבק במגפת הקורונה. בדיקות הנוגדנים הנבחנות במחקר זה עשויות לשפוך אור על היקפי התחלואה בצה"ל ולסייע בהיערכות צה"ל וחיל הרפואה לגל מגפה נוסף".

הפרופסור מוניץ וגרליץ, מהמחלקה למיקרו-ביולוגיה ולאימונולוגיה קלינית בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, החלו היום (ה') במחקר זה. במחקר מבוצעות בדיקות לאיתור נוגדנים ועמידות חיסונית נגד נגיף הקורונה בקרב משרתי צה"ל. מטרת הבדיקות המתבצעת בשיתוף חיל הרפואה היא לאמוד את שיעורי ההתפרצות בצבא, להבטיח את הכשירות המבצעית של היחידות השונות ולסייע לצה"ל להיערך לקראת גל ההתפרצות הבא.

המדענים מסבירים שעד כה בדיקות הקורונה התמקדו בעיקר בזיהוי הגנומי של הווירוס ע"י ראקציית RT-PCR המתבצעת באמצעות המטוש. היעילות של בדיקה זו, אשר אורכת בממוצע כ-5 עד 6 שעות הינה מוגבלת. היא מאפשרת לזהות אך ורק את החולים בחלון זמן מאד מצומצם בו יש נוכחות של הנגיף בדרכי הנשימה. בנוסף, בדיקת ה- RT-PCR נחשבת לפחות יעילה כאשר בוחנים את מגמות התחלואה על כלל האוכלוסייה.

 

תשובה לבדיקת קורונה חדישה בתוך שעה

הבדיקה הסרולוגית אשר פרופ׳ גרליץ ופרופ׳ מוניץ מבצעים במסגרת המחקר בצה״ל פותחה במעבדת המחקר שלהם באוניברסיטת תל אביב בשיתוף פעולה עם חברת תעשיות ביולוגיות ישראל בית העמק. הבדיקה מהירה, ספציפית ורגישה. היא נבחנת בימים אלו על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) לצורך קבלת אישור מטעמם. על סמך מחקרים קודמים הבדיקה הסרולוגית מאפשרת לזהות את האוכלוסייה המודבקת אשר אינה מפתחת סמני מחלה (הא-סמפטומטים), וכן את האוכלוסייה שנחשפה לנגיף בעבר.

מאוניברסיטת ת"א נמסר כי הבדיקה דומה באופייה לבדיקות דם רגילה. ניתן לקבל תוך שעה תשובה אמינה ומדויקת, מה שלמעשה מכפיל פי 5 את קצב הבדיקות ביחס לבדיקות PCR. הבדיקה מאפשרת "מבט על" על מגמות התחלואה השונות באוכלוסייה בכלל ובצה״ל בפרט. מעבר לכך, בדיקה זו מאפשרת לזהות את הנוגדנים גם חודשים ארוכים לאחר החשיפה לנגיף ופיתוח תסמיני המחלה.

החוקרים מסבירים ששיתוף הפעולה המחקרי עם צה"ל יאפשר לערוך בדיקות המוניות. המחקר יאפשר גם לקבל אינדיקציה באשר לאותם חיילים שנדבקו במחלה (סמפטומטים וא-סמפטומטיים) ופיתחו נוגדנים כנגד הנגיף. לצד זאת יתאפשר לזהות את אותם חיילים אשר טרם נדבקו ועשויים להיחשף לנגיף בגל ההתפרצות הבא.

סא״ל ד״ר אריק פורר מחיל הרפואה מסכם כי המחקר "מאפשר לבחון כלי חשוב ומשמעותי במאבק במגפת הקורונה. בדיקות הנוגדנים הנבחנות במחקר זה עשויות לשפוך אור על היקפי התחלואה בצה"ל ולסייע בהיערכות צה"ל וחיל הרפואה לגל מגפה נוסף. שיתופי הפעולה המחקריים עם חוקרים העומדים בחזית העשייה המדעית מאפשרים לחיל הרפואה להיות ארגון בריאות מוביל ולבחון את השימוש באמצעים המתקדמים ביותר על מנת לדאוג לרווחת המשרתים בצה"ל ולבריאותם. בסיכום המחקר ייבחנו האפשרויות לשלב בדיקות מסוג זה ככלי רוטיני במאבק בקורונה.״

דילוג לתוכן