מחקר: מדוע רופאים מפחדים מקנאביס ?

חוקרים ישראלים משיבים מה הם השיקולים הלא רפואיים של רופאים האם להמליץ על מתן קנאביס רפואי

מערכת האתר

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהחדשות חמות
עישון קנאביס. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-by-sa. מאת: Petr-Broz

מחקר ישראלי מגלה : גורמים חברתיים הם חלק מהשיקולים של רופאים בעת ההחלטה למתן המלצה על שימוש בקנביס רפואי

מה מנחה רופאים בעת שהם מחליטים האם לתת למטופל רשיון לקנאביס ? ממה חוששים רופאים בעת שהם נתקלים בחולה המבקש טיפול מעין זה ? מחקר חדש שנערך בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה מעלה כי חלק מהשיקולים של רופאים האם להמליץ על מתן קנאביס רפואי לא נובעים ממניעים רפואיים והם קשורים לנורמות ועמדות כלליות לגבי השימוש בסמים.

הדוקטור יובל זולוטוב ממובילי המחקר מציין כי "ניתן היה לחשוב שרק שיקולים רפואיים יעמדו בבסיס ההחלטה של רופאים כשהם מחליטים לאשר או לא לאשר מתן של קנביס רפואי, אך במחקרנו ראינו שגורמים חברתיים כמו חששות משימוש לרעה בקנביס או התפיסה כי קנאביס מזוהה עם מסוממים ועבריינים השפיעו גם הם על ההחלטה הסופית של הרופאים".

לאחרונה נערכה רפורמה בתחום הבריאות, האסדרה והרישוי והייצוא של קנאביס רפואי. המדיניות בתחום בארץ ובעולם לגבי שימוש בקנביס לצרכים רפואיים משתנה וצריכתו הולכת וגוברת למטרות רפואיות. בישראל היום ההערכה היא שישנם  50,000 מטופלים בעלי רישיון לקנביס רפואי ברובם מטופלים הסובלים מכאבים כרוניים ומנגד חולי סרטן . החוקרים מדגישים כי אין ידע אמפירי רב על מהות על הגורמים שמשפיעים על הרופאים לשלב טיפול בקנביס רפואי בפרקטיקה שלהם. במחקר הנוכחי, ביקשו ד"ר זולוטוב וד"ר שרון שניטמן מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה יחד, עם ד"ר סימון וולפסון מבית הספר לרפואה בטכניון והקריה הרפואית רמב"ם, לבדוק את תפישותיהם של הרופאים בנושא ואת הגורמים העומדים בבסיס החלטתם בנוגע להמלצה על קנביס רפואי.

במחקר אשר פורסם בכתב העת Journal of Pain and Symptom Management, לקחו חלק 247 רופאים, מתוכם: 80 אונקולוגים, 69 מומחים ברפואת כאב, ו- 98 רופאי משפחה. המשתתפים מילאו שאלונים שבחנו עמדות, נורמות, תפישות שליטה והערכה עצמית של ידע. מעבר לכך, מדדו החוקרים את כוונות הרופאים המשתתפים במחקר להמליץ על קנביס רפואי עבור שני תיאורי מקרה רפואיים מתוקפים: האחד של חולה סרטן והשני של חולה בכאב כרוני.

ממצאי החוקרים מאוניברסיטת חיפה העלו שגם גורמים חברתיים, שאינם קשורים לשאלה האם השימוש בקנביס עשוי לסייע מבחינה רפואית למטופל, משפיעים על חלק מהרופאים כשהם מחליטים האם לתת קנאביס רפואי כחלק מהטיפול. כך למשל אמרו הרופאים שהמלצה על קנביס רפואי עלולה לחשוף אותם לאלימות או לאינטראקציות אגרסיביות עם מטופלים. חלק מהרופאים מביעים חששות משימוש לרעה בקנביס, ומזליגה של קנביס רפואי לשוק השחור וחלקם אף רואים בו כסם מסוכן המזוהה עם מסוממים ועבריינים.

עוד עולה מהמחקר, כי הכוונות להמלצה על קנביס רפואי לחולה אונקולוגי היו גבוהות ב 14 אחוזים (בממוצע) מכוונות להמלצה על קנביס רפואי לחולה כאב כרוני. ד"ר זולוטוב מציין כי "ייתכן וקנביס רפואי הוא שנוי במחלוקת גדולה יותר כטיפול בכאב כרוני לעומת טיפול תומך בתחום האונקולוגי – וזאת למרות ששתי ההתוויות מאושרות ומוכרות על ידי משרד הבריאות ועל אף שקיימות עדויות מדעיות התומכות בשימוש בקנביס רפואי עבור שתי ההתוויות",

"משרד הבריאות עובד בימים הללו על הטמעה של שינויים במדיניות הקשורה לקנביס רפואי, והתחום משתנה במדינות רבות ברחבי העולם. מודעות גדולה יותר לתפישותיהם ועמדותיהם של רופאים וכן מודעות גדולה יותר לגורמים המשפיעים על כוונותיהם להמליץ על קנביס רפואי הם הכרחיים לעיצוב המדיניות המשתנה של תחום זה. ללא הבנה מעמיקה שכזו, יישום אפקטיבי של המדיניות מוטל בספק" סיכמו החוקרים.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן