מחקר: קרוטן ותוחלת חיים ארוכה

מחקר חדש: קשר בין אלפא קרוטן וסיכון מופחת לתמותה מסרטן, מחלות לב ועוד

החומר הצמחי קרוטן נמצא בירקות ופירות בעלי הפיגמנט הכתום-צהוב כגון גזר ודלעת . הקרוטנואיד -שבקרוטן המכונה בטא קרוטן מוכר כבעל תכונות בריאותיות מועילות ביותר ונעשה עליו מחקר רב. בטא קורטן הקרוי גם פרו ויטמין A, הוא המרכזי והפעיל מבין משישה קרוטנואידים מרכזיים מתוך כ-40 סוגי קרוטנואיד תזונתיים : אלפא קרוטן, ביתא\בט קרוטן, ליקופין, זיאקסנטין, לוטאין ובטא-קריפטוקסנטין. 

גזר. מקור: ויקיפדיה ברישיון PD . צילום: Stephen Ausmus באדיבות: Carrots Us Agricultural Research Service
גזר. מקור: ויקיפדיה ברישיון PD . צילום: Stephen Ausmus באדיבות: Carrots Us Agricultural Research Service

למרות המחקר הנכבד שבוצע לגבי קרוטנואידים אחרים ובמיוחד בטא-קרוטן, ולמרות שנמצא בעבר שהקרוטנואיד אלפא קרוטן קשור להפחתת הסיכון לסרטן, השפעות אלפא קרוטן, לא הובררו לעומק.

מחקר חדש שפורסם בכתב העת – Archives Of Internal Medicine מצביע על השפעותיו הבריאותיות של אלפא-קרוטן, על שיעורי תמותה נמוכים מסרטן, מחלות לב ואריכות חיים.

החוקרים ניתחו נתונים של 15,318 מבוגרים מעל גיל 20 שהשתתפו בסקר המעקב הלאומי השלישי של בריאות ותזונה בארה”ב. מטרת האנליזה הייתה לבחון את הקשר בין רמות אלפא-קרוטן בדם לבין רמת הסיכון למוות תוך שקלול מגוון גורמי סיכון כמו מחלות לב וכלי דם ומחלות הסרטן.

מן הממצאים עולה כי ככל שרמות החומר אלפא-קרוטן היו גבוהות יותר בדם של הנבדקים, כך היו שיעורי התמותה כתוצאה ממגוון מחלות, היו נמוכים יותר.

מסקנת החוקרים הייתה כי ריכוזים גבוהים של אלפא קרוטן בדם, היו קשורים באופן הפוך לסיכוי למוות בעקבות גורמים כגון סרטן, מחלות לב קרדיו-וסקולריות וגורמים נוספים. לדעת החוקרים ממצאים אלה תומכים בהמלצה להקפיד על צריכה של ירקות ופירות, המכילים ריכוזים משמעותיים של החומר, על מנת לסייע בשיפור תוחלת החיים, ולהמנע ממוות מוקדם.