מחקר: רבע מהכבאים סובלים מטראומה

ממצאי מחקר ישראלי חדש מצא כי כרבע מלוחמי האש בישראל לוקים מהפרעת דחק פוסט טראומטית PTSD וכי שני שליש מהכבאים סובלים מתסמיני ההפרעה.

מערכת האתר

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהבריאות הנפש
אירוע רב נפגעים-פיגועי 11 בספטמבר. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש חופשי. באדיבות הצי האמריקאי. צילום: PH2 BOB HOULIHAN, USN

כיצד משפיעה עבודתם של הכבאים על היווצרות תסמינים נפשיים והפרעות בחייהם?  לנוכח חשיפתם של הכבאים במהלך עבודתם ללחץ ניכר במצבי חירום בין היתר בשל חשיפה למראות קשים במהלך החילוץ, כמו פינוי גופות, מאמץ פיזי רב, טיפול בנפגעים באירועים שונים כמו שריפות, פיגועים והפגזות על אוכלוסיה אזרחית, תאונות דרכים פינוי גופות, הכבאים חווים לחצים של אירוע הטראומה עצמו וגם "לביטויים רגשיים פוסט טראומטיים שתוצאתם, טראומטיזציה משנית". לכן, שיעורי ההפרעה הפוסט טראומטית ותסמיניה בקרב הכבאים נמצאו כגבוהים מהרגיל.

המחקר נערך במסגרת עבודת דוקטורט של ד"ר מארק לוגסי מהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון שבנגב, מהנדס בטיחות ששירת בעבר כקצין כיבוי בכיר, בהנחיית הפרופסור זאב קפלן והפרופסורית תלמה קושניר, מאוניברסיטת בן-גוריון שבנגב.

כבאים סובלים מטראומות בשיעור הגבוה פי 3 מבאוכלוסיה הכללית

נתוני המחקר התייחסו למידע שנאסף מקרב מעל 340 כבאים מהם 300 כבאים משירות הכיבוי הכללי וכ-40 כבאים תעופתיים מנמל התעופה בן גוריון העלו כי כבאים סובלים מטראומות בשיעור הגבוה פי 3 מבאוכלוסיה הכללית ! 24% מהכבאים סובלים מהפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD) ואילו כשני שליש מהם -67% סובלים מתסמיני ההפרעה- כלומר מPTSD חלקי. רק שיעור של 9% נמצאו ללא תסמינים חלקיים או מלאים של הפרעת. הממצאים העלו כי כבאים בנתב"ג סובלים מההפרעה המלאה או ברמה חלקית בשיעורים נמוכים משמעותית מרמת ההפרעה אצל כבאים בשירותי הכבאות הכללית. ייתכן ונתונים אלה מוסברים על ידי ריבוי האירועים מאופי העיסוק של הכבאים בשירות הכבאות הכללי העוסקים במגוון מצבי חילוף והצלה לעומת כבאים בנתב"ג. הפרעת דחק פוסט-טראומטית בקרב כבאי נתב"ג הייתה בשיעור 5% הפרעה חלקית בשיעורים של 45%, 50% ללא PTSD או PTSD חלקי.

עוד עולה מן הממצאים כי 62.5% מהכבאים המבצעיים שלא סובלים מPTSD סובלים מטראומטיזציה משנית, בהשוואה לשיעור של 32.5% מקרב הכבאים התעופתיים שאינם סובלים מההפרעה. ממצאים אלה מחזקים את הטענה ש"חשיפה מוגברת לאירועים טראומטיים חוזרים ונשנים אכן מהווה גורם משמעותי ותורם להתפתחותה של הפרעת הדחק הפוסט-טראומטית (PTSD), על תסמיניה."
במסגרת המחקר נבחנה גם ההשפעה של גורמי הפגיעות/החוסן ביניהם תמיכה חברתית" (כגורם פסיכו-חברתי) וגורם "חוללות עצמית להתמודדות" (כגורם אישיותי) על ביטויי התסמונת הפוסט-טראומטית (PTSD), בקרב הנבדקים.

ד"ג לוגסי סבור כי הממצאים עשויים לעזור לשפר את יכולת העמידה של כבאים לאירועים טראומטיים בעזרת תוכניות התערבות מקצועיות מתאימות ולפתח כלי מיון של כבאים לעתיד. המחקר כולל המלצות לפיתוח כלי פסיכולוגי, לסינון וגיוס מועמדים מתאימים ללא סיכוי גבוה להפרעה, פיתוח תכניות הדרכה, הקמת יחידה לטיפול פסיכולוגי בנפגעים נפשית ולמניעת לחצים והקניית כלי התמודדות, שזוכות כעת לבחינת שילובן במערך הכבאות.

דילוג לתוכן