מחקר: תה ירוק לטיפול בבעיות עיניים כמו גלאוקומה וקטרקט

חוקרים סיניים מצאו כי תה ירוק יעיל גם להגנה על העיניים ולטיפול במחלות עינים

מחקר סיני חדש של חוקרים מהונג קונג, מעלה ממצאים לפיהם תה ירוק עשויה לטפל בבעיות ובמחלות עיניים כמו מחלת העיניים גלאוקומה המובילה לעיוורון. זאת משום שהחוקרים מצאו קטצ’ינים (קטכינים- catechins )- רכיבים נוגדי חימצון המצויים בתה ירוק, בתוך רקמות עיניים של חולדות הניסוי, שהוזנו בתמצית תה ירוק.

עלי תה ירוק. מקור: ויקפדיה. ברישיון CC3-by-sa צילום: Azzurro
עלי תה ירוק. מקור: ויקפדיה. ברישיון CC3-by-sa צילום: Azzurro

תה ירוק מכיל קטצ’ינים– נוגדי חימצון (אנטי אוקסינדטים) ובין היתר ויטמין C, ויטמין E ולוטאין כמו גם זיקסאטין, והם בעלי אפקט בריאותי מגוון התורם להגנת העיניים מפני מחלות כגון גלאוקומה, קטרקט (קטארקט-ירוד) בעיניים. סגולותיו של התה הירוק מוכרות והוא נמצא בעבר כיעיל בטיפול ומניעת מחלות כגון בעיות במערכת העיכול, מניעת סרטן, טיפול בבעיות לב, הפחתת דלקתיות, חיזוק מערכת החיסון ועוד.

במחקרם זה, אשר פורסם בכתב העת Journal of Agricultural and Food Chemistry, שופכים החוקרים אור על תהליכי העיכול של תה ירוק. זאת משום שעד עתה לא היה ידוע האם קטצ’ינים המצויים בתה הירוק עוברים מהקיבה ומערכת העיכול אל רקמות העין.

החוקרים שיערו כי צריכת תמצית תה ירוק עשויה להועיל לעיניים. לכן במחקרם בחנו החוקרים את הרשתית,  העדשה ורקמות נוספות בעיניים של חולדות אשר הוזנו בכמויות משתנות של תמצית תה ירוק. ממצאי ניתוח הרקמות השונות העלו כי הרכיבים הפעילים בתה הירוק נמצאו בכמויות גבוהות בעיניים, והשפיעו על שיעורי החימצון בהן. החוקרים הוכיחו בכך גם שהרכיבים הפעילים בתה הירוק עוברים ממערכת העיכול אל רקמות בגוף וביניהן רקמות העין ובכך הוכיחו כי צריכת תה ירוק עשויה לסייע לטיפול ומניעת מחלות עיניים כמו גלאוקומה וקטרקט.

עוד מצאו החוקרים כי הרטינה – הרשתית שבעין היא אשר ספגה את הכמות המירבית של קטצ’ינים– וספיגה זו החלה מחצי שעה ועד כ-12 שעות לאחר ההזנה. החומרים המשיכו להפחית לחץ חימצוני (עקה חימצונית- oxidative stress)  עד 20 שעות לאחר צריכת התה הירוק. עקה חימצונית היא מצב שבו כמות החומרים נוגדי החימצון היא נמוכה מהנורמה, והיא עשויה לגרום לנזקי הזדקנות מהירה, ניוון תאי, פגיעה בDNA ועוד.