מחשבון קורונה לחישוב סיכוי הידבקות בקורונה

חוקרים במכון הטכנולוגי היוקרתי MIT בארצות הברית פיתחו מחשבון לחישוב סיכוי הידבקות בקורונה. אל המחשבון מזינים מספר תשובות לגבי אופי החדר בו שהה אדם עם חולה מאומת, האם החדר מאוורר ועוד. על פי הנתונים שמוזנים למחשבון הקורונה, מוצגים סיכוי הדבקה בנגיף.

המחשבון מסייע על בסיס משוואות מתמטיות שונות את הסבירות להידבקות בקורונה. המחשבון נגיש ופשוט למילוי. כל אדם יכול להזין נתונים הנוגעים למבנה של הסביבה הסגורה בה שהה עם חולה הקורונה. המרחק שבו שהה האדם מחולה הקורונה. וכן להזין את משך הזמו שהה האדם ליד חולה קורונה.

מחשבון קורונה- מחשבון המחשב את הסיכוי להדבק בקורונה בשהיה בחדר עם אדם חולה לפי תנאים שונים. צילום: Pixabay Engin Akyurt
מחשבון קורונה- מחשבון המחשב את הסיכוי להדבק בקורונה בשהיה בחדר עם אדם חולה לפי תנאים שונים. צילום: Pixabay Engin Akyurt

 

מחשבון קורונה לחישוב סיכוי הידבקות בקורונה

הפלט של המחשבון יוצר תוצאה לגבי חשב מה הסבירות להידבק בנגיף הקורונה בשהות עם אדם חולה קורונה בחלל סגור עם או בלי אוורור או מסכה

לשימוש במחשבון  לבדיקת הסבירות להידבקות בוירוס הקורונה היכנסו לקישור זה :

https://indoor-covid-safety.herokuapp.com

במחשבון מתבקש האדם שרוצה לברר את סיכוי ההדבקות להזין נתונים על גודל החדר בו שהה. כמו כן נדרש האדם להזין את גובה התקרה של החדר.

כמו כן מזינים את מערכת האיוורור המאפיינת את החדר. האם מדובר במערכת אוורור מכנית. האם מדובר בחדר סגור ללא אוורור או חדר פתוח עם אוורור.

ניתן להזין פרמטרים נוספים למחשבון. למשל האם מדובר במערכת אוורור של חלל מסחרי, אוורור של בית חולים, אוורור באמצעות חלון של בית ועוד.

מחשבון הקורונה של MIT מאפשר גם להזין מה היא הלחות ששרר בחדר בקירוב. זאת כיוון ששיעור הלחות או היובש של האוויר בחדר משפיע על סיכויי ההדבקה בנגיף.

 

מחשבון קורונה על בסיס מאפייני קרב והתנהגות

מחשבון הקורונה של MIT בוחן גם את ההיבט האנושי. אופי ההתנהגות של השוהים בחדר עם חולה הקורונה משפיע גם הוא על הסיכון להידבק. כך, ניתן להזין את אופי הנשימה של מי ששהה בחדר.

אדם ששהה באותו חלל עם חולה קורונה בעמידה, בשכיבה, באימון קל או באימון כבד משפיע על הסיכוי להדבקות באופן שונה. כך גם אופי הנשימה.

אופי הפעילות כמו דיבור, ריקוד או שירה משפיע גם הוא וכן טיב ההתכנסות.

המחשבון מאפשר להזין גם את סוג המסיכה ויעילותה. כך למשל אדם ששהה עם מסיכת מנתחים חד פעמית או ללא מסיכה בסיכון להדבקות יותר מאשר עטיית מסיכה כמו N95.

המחשבון מגלה כי גודל החדר והסוג שלו אינם משמעותיים כמו האוורור והמסיכה. מסיכה איכותית לצד מערכת אוורור טובה מפחיתה משמעותית את הסיכון להדבק בוירוס הקורונה. כמו כן, גם כמות המשתתפים במפגש משפיעה. יותר אנשים מפחיתים את האוורור של החדר. כמובן, המרחק בין האנשים משפיע על ההדבקות גם הוא.