מטפורמין מסייע למניעת טרשת עורקים בחולי HIV

חוקרים: התרופה הנפוצה לטיפול בסוכרת מטמורפין נמצאה כמפחיתה סיכון לטרשת עורקים בנשאי נגיף האיידס HIV

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבוראיידס
נגיף הHIV. תמונה מויקיפדיה

ממצאי מחקר חדש מצביעים על יעילותה של מטמורפין לשימוש בסוכרת סוג 2לטיפול בטרשת עורקים בחולי HIV

שימוש בתרופה הנפוצה לטיפול במחלת הסוכרת מסוג 2– התרופה מטפורמין Metformin עשוי לסייע למנוע את התקדמות מחלת טרשת העורקים בעורקים הכליליים בקרב מטופלים נשאי נגיף האיידס HIV. כך על פי ממצאי מחקר שהוצגו במסדרת הועידה ה-19 בנושא זיהומים ורטרו-וירוסים בבית החולים הכללי מסצ'וסטס.

החוקרים דיוווחו כי שימוש יומיומי במטפורמין, המשמשת בדרך כלל לטיפול במחלת הסוכרת מטיפוס 2 (סוכרת 2- סוכרת II ), הובילה לכך שחולים נשאי נגיף HIV זכו להקלה ולהעדר התפתחות של טרשת בעוקרי הדם הכליליים (המובילים דם ללב) בדמות הסתיידות העורקים (חסימה על ידי משקעי סידן) במהלך תקופת המחקר שארכה שנה. זאת בהשוואה לנבדקים שקיבלו תרופת דמה ללא חומה פעילים- פלסבו שסבלו מעליה של 56% עליה בשיעורי הסידן בעורקיהם. בנוסף, ממצאי המחקר העלו כי השימוש של הנבדקים בתרופה זו הוביל גם לירידה בתנגודת אינסולין של המטופלים.

עוד מצאו החוקרים כי שינוי באורח החיים כמו ריבוי פעילות גופנית ושינוי תזונתי לא הפחיתו באופן משמעותי את הסתיידות העורקים בקרב נשאי HIV הנבדקים במחקר, למרות ששינויים אלה הפחיתו מספר גורמי סיכון קרדיו-וסקולריות- כלומר תזונה ופעילות גופנית הפחיתו את הסיכון לאירועי לב בחולים אלה.

החוקרים מציינים כי נשאי HIV סובלים מסיכון מוגבר לתחלואת לב בין היתר בשל גורמים שונים כמו תנגודת אינסולין, עודף לחץ דם, השמנה בטנית, שיעור גבוה של טריגליצרידים בדם ועוד.
ממצאי המחקר נערכו על ידי חוקרים וביניהם רופאים מהיחידה הנוירו-אנדוקרינית בבית החולים הפדגוגי של בית הספר לרפואה של הארוורד – בית החולים הכללי מסצ'וסטס בארה"ב. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת איידס AIDS

דילוג לתוכן