מיגרנה- סיבות וטיפול טבעי

מיגרנה – מה מעורר אותה ומה עוזר כנגדה ? 
הסבל של חולי מיגרנה כה רב, עד כדי כך שמרביתם נוטלים  תרופות נגד מחלה זו וזאת למרות שהם מודעים לתופעות לוואי של התרופות. במאמר זה תסקרנה סיבות להופעת המחלה וגם דרכים טבעיות איך להקל עליה או גם להירפא כליל ממנה.

סיבות למיגרנה

ממתיקים מלאכותיים ותוספים המוספים למזון כדי לשמר אותו, לתת לו טעם, צבע וכדומה – כל אלו חשודים כגורמי מיגרנה. לא מדובר פה על תוספי מזון בריאותיים כמו ויטמינים, מינרלים ותכשירי בריאות אחרים. אחד מן היותר גרועים הוא מונוסודיום גלוטמאט – תוסף נותן טעם אבל נזקיו רבים. ממתיקים כמו אספרטאם, סכרין מצויים אף הם ברשימה של גורמי מיגרנה. היה זמן בארה”ב ש- FDA הוציאו משימוש את האספרטאם, אבל הוא הוחזר, למרות שידוע בבירור עד כמה הוא מזיק. 

ניסוי בשוקולד. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש cc1. צילום: Evan Amos
 שוקולד – מגביר מיגרנה. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש cc1. צילום: Evan Amos

טיפולים שעוזרים נגד מיגרנה

לבנדר
ברפואת הצמחים, משתמשים בלבנדר כחומר מרגיע כאבים – הוא מספק הקלה גם לסובלים ממיגרנה. לבנדר מצמצם מצב דלקתי שיש בכלי הדם אצל הסובלים ממיגרנה. הוא מקל גם על כאבי צוואר ושרירים. או שעושים חבישה חיצונית עם רטיות ספוגות בתמצית פרחיו על הצוואר, סביב העיניים ועל הקרקפת, או שמכינים ממנו תה וזאת עם השריית כפית מפרחיו היבשים בכוס מים רותחים במשך 15 דקות. יש לשתות ממנו מדי פעם לאורך כל היום ואפשר להמתיק עם ממתיק טבעי.

מזונות מגבירי סיכון
יש מזונות שמוכרים כמעוררי מיגרנה ובהם שוקולד, אלכוהול, משקאות מכילי קפאין, משקאות סודה, סוכר מזוקק, מזונות מכילי גלוטן, גבינות מיושנות ובוטנים, (לא פיסטוק-חלבי), כל אלו עשויים לעורר התקפי מיגרנה. יש שרגישים גם למזונות ומשקאות אחרים. כדי לבדוק רגישות למזון, יש הנוקטים בדרך של צמצום דרסטי זמני של סוגי האוכל והשתייה שהם צורכים. אחת לכמה ימים מכניסים לתפריט מוצר נוסף. אם הוא לא גרם למיגרנה, אפשר להשאירו בתפריט ובלבד שזהו מזון ולא מצרך מתועש מיותר.

צריכת טריפטופן
חומצה אמינית זו מעלה את הייצור של סרוטונין ומלטונין ובכך יש הקלה של המיגרנה, כמו גם של דיכאונות, מצבי רוח והפרעות נפשיות נוספות. 5-הידרוקסי טריפטופן (5-HTP) יעיל אפילו יותר. אם נוטלים אותו, יש לצרוך גם אבץ.

זנגביל, מנטה ופלפל חריף
צמחים כמו זנגביל, מנטה-פפריטה ופלפל חריף – כולם עוזרים נגד כאבי ראש מסוג מיגרנה. זנגביל מדלל את הדם כך שאין להשתמש בו אם נוטלים תרופות מדללות דם. אפשר להכין תה מכולם ביחד – להשרות אותם במים רותחים לרבע שעה, לסנן, לצנן ולשתות. גם בנפרד, כל אחד מצמחים אלו עשוי לעזור נגד מיגרנה. יש צמח נוסף, שמו האנגלי הוא Butterbur, שנמצא מפחית כאבי ראש מסוג מיגרנה. הוא מפחית מצבים דלקתיים ומווסת את זרימת הדם אל המוח. הוא פועל כמו חוסמי-ביטא שמפקחים על זרימה תקינה של דם אל המוח. יש להשתמש במוצר זה רק עם כתוב על האריזה שאין בו PA.

מקורות:
http://www.healthy-holistic-living.com
http://www.sweetpoison.com
http://www.msgtruth.org/migraine.htm
http://www.mckinley.illinois.edu/handouts/migraine_headache.htm
http://www.umm.edu/altmed/articles/lavender-000260.htm
http://nccam.nih.gov/health/NIH_Herbs_at_a_Glance.pdf
http://www.relieve-migraine-headache.com/diet-headache-migraine.html
http://www.umm.edu/altmed/articles/migraine-headache-000072.htm
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15623680?dopt=Abstract
http://www.naturalnews.com/037419_migraines_headaches_pain_relief.html#ixzz28V4hSTei
Naturalnews. Six safe, natural solutions for getting rid of migraine headache pain

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס”. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466