מיגרנה עלולה להוביל לנזק מוחי

חוקרים: מיגרנה עלולה להוביל לנזק ברקמת המוח

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהחדשות חמות
דיכאון. מקור: ויקיפדיה. ברישיון cc3-by-sa. צילום: Hendrike

מיגרנה עלולה לגרום לנזק במוח. מה הן הדרכים לצמצום שכיחותה ועוצמתה ?
מיגרנה מהווה צורה קשה של כאבי ראש. אך מסתבר שמחלה זו גורמת לבעיה בריאותית נוספת. פרט לכאב הראש והסבל הכרוך בו – היא גורמת לנזק ברקמת המוח. בסקירה כללית (מטא אנליזה) של המצב בקרב 6 אוכלוסיות שונות ובמחקרים שנערכו ב- 13 קליניקות לטיפול במחלה זו בקופנהגן, דנמרק, נמצא שלמחלה זו יש השלכות מעבר לסבל של כאב הראש. מנהל המחקר, דר' מזאונד אשינה, רופא ו- PhD, אומר: "הסקירה שלנו והאנליזה הכללית מלמדות שבעיה זו יכולה לפגוע במבנה המוח בדרכים רבות".

הם גילו שאצל אנשים הסובלים ממיגרנה עם אאורה, יש עליה של 68% בפגימות במוח ועליה של 34% אצל הסובלים ממיגרנות ללא אאורה. אנומליות המעלות את הסיכון לאירוע מוחי היו ב- 44% רבות יותר אצל הסובלים ממיגרנה עם אאורה ואצל כל הסובלים ממיגרנה לסוגיה היו שינויים בנפח המוח לעומת אצל מי שלא סובל ממיגרנות. אלו חדשות מטרידות, אבל יש דרכים טבעיות לצמצם תכיפות וחומרה של מיגרנות בדרכים טבעיות. זאת ללא שימוש בתרופות כימיות – אלו כלל לא מגינות מפני נזק למוח.

דרכים למניעת מיגרנה שתועלתן הוכחה במחקרים
במחקר שנעשה בבלגיה ופורסם על-ידי האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה בשנת 1998 נבדקה ההשפעה של ריבופלווין (ויטמין 2B) כנגד מיגרנה. במחקר שותפו 55 אנשים והוא היה מחקר כפול סמיות ובאקראי. אחרי נטילת 400 מ"ג 2B ביום במשך 3 חודשים, חלה ירידה של 37% בהתקפי מיגרנה. החוקרים קישרו זאת ביכולת של ויטמין זה להגביר את שחרור האנרגיה על ידי המיטוכונדריות. המיטוכונדריות המצויות בתאי הגוף הופכות את רכיבי התזונה ספקי האנרגיה לאנרגיה לצרכי תאי הגוף ובכלל זה לצורך הגנה על המוח והעצבים. בו בזמן, רכיב תזונה נוסף, רסברטרול, נמצא בעל יכולת גבוהה מאוד כמגביר כמות ופעילות של המיטוכונדריות. זהו נתון חשוב ביותר.
אמצעי נוסף לטיפול במיגרנה הוא צריכת שורש של הצמח בטרבר (פטסיטס היברידוס). ניסוי עם צמח זה נערך בקולג' לרפואה על שם אלברט איינשטיין בניו יורק ופורסם בז'ורנאל "נוירולוג'י" בסוף שנת 2004. בניסוי זה נטלו חלק 245 אנשים הסובלים ממיגרנה, בגילאי 18 עד 65 שנים. היו להם שניים עד שישה התקפי מיגרנה בחודש. הם חולקו ל- 3 קבוצות. בקבוצת הביקורת קיבלו פלסבו ובקבוצות הטיפול קיבלו את שורש הצמח, במינון של 75 או 50 מ"ג ביום. אחרי 4 חודשים, משתתפי הקבוצה שקיבלו 50 מ"ג ביום מתכשיר צמחי זה הרגישו טוב יותר, לעומת נוטלי הפלסבו, אבל פחות טוב מאלו שקיבלו 75 מ"ג של התכשיר ביום. אצלם הייתה ירידה של 48% בשכיחות ההתקפים לעומת אצל נוטלי הפלסבו. תופעת הלוואי היחידה הייתה, שבודדים מהם סבלו מהפרעה קלה בבטן שהתבטאה בגיהוקים.

מחקר אחר, שהוצג בכנס שנתי של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה במרץ 2012, בדק את ההשפעה של מתן ההורמון מלטונין או לאמיטריפטילין, תרופה אנטי דפרסנטית הנמכרת במספר שמות מסחריים. קבוצה נוספת קיבלה פלסבו. כמות המלטונין שניתנה לאנשים בקבוצה אחת הייתה 3 מ"ג ביום, לעומת 25 מ"ג מן התרופה לקבוצה שנייה. קבוצה שלישית קיבלה פלסבו. אנשי כל קבוצה נבדקו אחת לחודש. בסיכום, נטילת המלטונין עזרה כמו התרופה ואפילו טוב יותר, ללא תופעות לוואי – אך עם שינה טובה יותר וירידה במשקל. נטילת התרופה גרמה להשמנה ולטשטוש חושים בשעות היום.

טיפולים טבעיים יעילים במיגרנה היו שימוש בשמנים נדיפים מן הצמח לבנדר. שמן זה צמצם כמעט ב- 75% התרחשות וחומרה של התקפי מיגרנה.

דרכים נוספות בהן ניתן להגן על המוח מפני נזקי מיגרנה: כמו עם טיפול בכל בעיה בריאותית, יש לעבור לאורח חיים בריא ותזונה נכונה. מזונות מתועשים ובמיוחד אלו המכילים מונו-סודיום-גלוטמאט ידועים כמעוררי מיגרנות. חיים יותר רגועים, דיקור, יוגה ומדיטציה, כולם עשויים לעזור. יש להגביר את צריכת המגנזיום. מגנזיום כתוסף מהסוג הזמין מבחינה ביולוגית נמצא מאוד עוזר.

מקורות וקריאה נוספת

http://www.sciencedaily.com
http://www.newswise.com
http://www.ncbi.nlm.nih.gov
http://www.naturalnews.com
http://www.naturalnews.com

http://www.naturalnews.com/041938_migraines_brain_damage_natural_treatments.html#ixzz2eBoLOeMx
http://www.naturalnews.com/041938_migraines_brain_damage_natural_treatments.html#ixzz2eBpACMiO

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן