מיגרנות וסיכוי מוגבר לדיכאון בנשים

ממצאי מחקר חדש מצביעים על סיכון מוגבר ללקות בדיכאון בקרב נשים שסובלות או סבלו ממיגרנות

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות הציבורפסיכולוגיה
בכי. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש cc3-by. צילום :Vassil

חוקרים: סיכון מוגבר ללקות בדיכאון בקרב נשים שסובלות או סבלו ממיגרנות

נשים שסובלות ממיגרנות או שסבלו ממיגרנות (כאבי ראש מתמשכים וקשים) בעברן עלולות לפתח דיכאון בסבירות רבה יותר בהשוואה לנשים שלא סובלות ממיגרנות. כך על פי ממצאי מחקר חדש שהתפרסם לארונה.
ממצאי המחקר יוצגו במלואם במסגרת הכינוס השנתי ה64 של האקדמיה לנוירולוגיה בנייו אורלינס שבארצות הברית במהלך חודש אפריל 2012. 

ממצאי המחקר התבססו על מידע אודות המיגרנות שמהן הן סבלו או סובלות ולמידע לגבי מצבן הנפשי של מעל 36,000 נשים שלא סבלו מדיכאון לפני שהן החלו להשתתף במעקב המחקרי. הנשים סווגו לפי פעילות המיגרנה (האם הן סובלות ממיגרנה פעילה באותה עת), האם המיגרנה מתאפיינת במגרנה עם אאורה המלווה בתסמינים ויזו-נוירולוגיים, ולפי ההיסטוריה הרפואית שלהן באשר למיגרנה כלומר האם הן סבלו בעבר ממיגרנות (שנה או יותר לפני תחילת המחקר). בנוסף הנשים סיפקו מידע אבחוני לגבי מצבן הנפשי ותסמיני דיכאון שלהן אם היו כאלה.

ממצאי המחקר העלו כי 6456 נשים מתוך מעל 36,000 נשים סבלו בהווה בעת המחקר או בעברן ממיגרנות. מתוך המדגם הכולל במהלך המחקר שנמשך 14 שנים, מצאו החוקרים גם כי 3971 נשים פיתחו דכאון.
מניתוח הממצאים העלו החוקרים כי נשים שסבלו ממיגרנות בעברן היו בסיכון גבוה ב40% לפתח סיכאון בהשוואלה לנשים ללא היסטוריה של מיגרנות– כאבי ראש קשים וממושכים. סיכון מוגבר זה היה גם בקרב נשים שסבלו ממיגרנות עם אאורה הכוללות הפרעות של הבזקי אורות, קווים מזוגזגים ואיבוד זמני של הראייה.

החוקרים סבורים כי ממצאי מחקר זה חשובים ושלאורם על רופאי המשפחה להרבות לשוחח עם המטופלים שלהם הסובלים מכאבי ראש על הסיכון ללקות בדיכאון ועל הדרכים האפשריות לטיפול בדיכאון.

דילוג לתוכן