מים כחיטוי נגד קורונה

ג'ל חיטוי לידיים, מגבוני חיטוי או כפפות ? ייתכן שהפתרון לחיטוי נמצא במים ייחודיים שהפכו למחטא יעיל במיוחד נגד נגיפים ובהם קורונה.

דקל שחף

עודכן בתאריך

נגיף קורונהמדע
הפיכת מים לחומר חיטוי חזק נגד חיידקים ונגיפים. אילוסטרציה: Gerd Altmann Pixabay

ג'ל חיטוי לידיים, מגבוני חיטוי או כפפות ? ייתכן שהפתרון לחיטוי נמצא במים ייחודיים שהפכו למחטא יעיל במיוחד נגד נגיפים ובהם קורונה. טכנולוגיה ייחודית אשר פותחה באוניברסיטת בר-אילן מאפשרת ייצור חומר חיטוי ממי ברז פשוטים. המים המחטאים פועלים ביעילות לחיסול חיידקים ונגיפים בלי נזקים הסביבתיים של חומרי החיטוי הקיימים. הפיתוח נעשה במעבדה של פרופ' דורון אורבך על ידי ד"ר ערן אברהם וד"ר יצחק כהן במחלקה לכימיה והמכון לננו טכנולוגיה וחומרים מתקדמים.

המדענים התאימו טכנולוגית מים שפיתחו להיות אמצעי לוחמה בנגיפים ,בעזרת בדיקות מקיפות שנערכו על ידי ד"ר אינה קלט וד"ר טטיאנה שטיינברג-בורודיאנסקי ממעבדתה של פרופ' רונית שריד מהפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת בר-אילן. שם הוכח מחקרית כי הפיתוח הייחודי קוטל גם נגיפי קוביד 19 COVID קורונה.

פיתוח זה של חיטוי המבוסס על מי ברז הינו בעל השלכות פוטנציאליות רבות. מדובר במים העוברים תהליך אלקטרוכימי מדוד ,וטכנולוגיה פשוטה תוכל להפוך אותם לשמישים כחומרי חיטוי מעולים, במכלים ממוחזרים או רב-פעמיים. מדובר בחומרים בטוחים לשימוש ולכן מתאימים לבתי חולים וגני ילדים כאחד. שימושים נוספים: בגדים, מזגנים,  ידיות, וילונות, משטחים, מיטות ומשטחים מכל סוג שהוא. פיתוח נוסף עשוי להתאימם גם לחיטוי בני אדם. כשסיימנו להשתמש עם המסכה שלנו והכפפות, ניתן לרסס את המסכה לשימוש חוזר וגם את הידיים מבלי שהתייבשו (כמובן תוך הימנעות מריסוס עיניים, אף ופה).

אלכוג'ל ? כלור? אלכוהול לחיטוי ? לטענת המדענים "חומרי החיטוי אפקטיביים פי 100 מאקונומיקה ולכן מספיק ריכוז נמוך של בין 50 ל- 200 מג"ל של החומרים כדי להשיג פעילות נטרול (בשונה מאקונומיקה שבהשוואה צריך בין 5,000 ל-20,000 מג"ל). המשמעות היא  שהם הרבה יותר ידידותיים לסביבה. הם לא גורמים לצריבה בעור ואינם מייבשים את העור. נבדקת האפשרות שחומרי החיטוי הללו יעילים מאד לטיפול בפצעים. הם לא גורם לקורוזיה ,והכי חשוב: בריכוז של -50 מג"ל מהם שזו כמות מאוד נמוכה של חומר פעיל, הם מנטרלים ורוסי קורונה."

פוגעים בכושר ההדבקה של נגיפים

מדעני אוניברסיטת בן גוריות מדגישים כי "במכלים ללא אלקטרודות, פעילות חומרי החיטוי הללו תהיה תקפה לחודשיים והם יוכלו להימכר בבקבוקים שניתנים למחזור. למוצרים בבקבוקים לשימוש חוזר ניתן להוסיף אלקטרודות שתהפוכנה אותם ,ע"י תהליך חשמלי פשוט למדי, לשמישים לטווח ארוך."

לדברי הפרופסור רונית שריד, חוקרת נגיפים: "אנו בחנו את היכולת של החומרים לפגוע בכושר ההדבקה של נגיף הרפס (herpes simplex virus type 1) ושל נגיף הקורונה האנושי OC43 המוכר כמחולל מחלה נשימתית קלה יחסית באדם. שני הנגיפים נוטרלו באופן מוחלט כאשר נחשפו לחומרי החיטוי של פרופ' אורבך לפרקי זמן שונים ובמהולים שונים. מאפייני המבנה של OC43 דומים לאלו של SARS-CoV-2 שהתפרץ לאחרונה ולפיכך ניתן להסיק שגם נגיף זה ינוטרל בקלות באמצעות חומרי חיטוי אלו".

דילוג לתוכן