מימוש זכויות רפואיות

מימוש זכויות רפואיות

מימוש זכויות רפואיות הוא תחום העוסק בתהליך מימוש של זכויות רפואיות של אדם שסובל מבעיה בריאותית- פיזית או נפשית תוך קבלת פיצוי כספי.  באנגלית:  Medical Right . מימוש זכויות רפואיות יכול להעשות באופן פרטי על ידי אדם מול המוסדות הרלוונטיים, בין אם בעצמו ובין אם בסיוע של עורך דין. עמידה על זכויות אלה, נעשה בשנים האחרונות באופן תדיר עבור הפרט על ידי חברה מקצועית המתמחה בנושאי זכויות רפואיות.

מימוש הזכויות הרפואיות מיועד להעניק לסובלים מבעיות שונות לקבל כסף ממוסדות שונים, בגין נכות ; ליקויים בריאותיים, הפרעות ותסמונות רפואיות, פגיעה, תאונות שונות, פציעות ומחלות. כסף  זה משולם באופן חד פעמי כמענק או כקיצבה חודשית קבועה. התשלום מיועד לפצות בגין פגיעה בתפקוד,  אובדן חלקי או מלא של כושר העבודה, ירידה ביכולת ההשתכרות, שיקום ועוד.

החברות המתמחות מסייעות במימוש זכויות רפואיות בתחומים אלה:

1. מימוש זכויות רפואיות של אנשים שמוכרים כנכים כלומר שהוכרו כבעלי נכות כללית גבוהה, לקבלת זכויות רפואיות, מענקים חד פעמים ו\או קיצבת נכות ו\או פטור ממס הכנסה, לרבות קבלת קיצבת נכות מעבודה.

2.  תשלומים בגין מימוש זכויות של חולים או קרובי משפחה של חולה סיעודי או תשוש נפש – כולל זכאות לקוד אשפוז ממשרד הבריאות או זכאות לקבלת קיצבת סיעוד (גימלת סיעוד) וכן קבלת הטבות וזכויות שונות.

3. מימוש זכות רפואית לפי הסכם ניידות הנוגעות לישראלים שגילם מעל 3 שנים אשר סובלים מליקויים מסוימים ולכן הינם מוגבלים בניידות וזכאים לזכויות כמו קצבת ניידות, הוצאות ניידות, הנחות ופטורים, הטבות והלוואות לקניית כלי רכב ועוד.

4. פיצוי בגין תאונות אישיות כולל לאנשים בין גיל 18 לגיל הפנסיה- ובין השאר מימוש זכויות רפואיות, דמי תאונה או פיצוי כספי קבוע או חד פעמי בעקבות אירוע תאונה בו גופו של אדם נפגע בפגיעה שגרמה לו אובדן יכול העבודה . זאת לרבות קבלת פיצוי בגלל פגיעה פיזית או נפשית בעבדוה בעקבות תאונת עבודה – מחלת מקצוע.

5. זכויות הטבת מס הכנסה בנקודות זיכוי לאדם שאביו או אימו, בן הזוג או צאצאיו בעלי ליקוים רפואיים חמורים שהוגדרו וביניהם עיוורון, מחלת פרקינסון, פיגור שיכלי, שיתוק ילדים ועוד.

6.  מימוש הזכויות הרפואיות של  נפגעי פעולות טרור – אנשים שנפגעו מפעולות איבה במזיד או בשוגג והוכרו ככאלה על ידי הביטוח הלאומי;  קבלת קיצבת שיקום חודשית, תשלומים והטבות כספיות ועוד. כולל תשלומים לבני משפחות של אנשים שקיפדו את חייהם במהלך פעולות איבה.

7. זכויות עבור אנשים שחלו במחלת שיתוק הילדים- פוליו, שבעקבותיה נגרמה להם נכות של לקות תפקודית- מוגבלות כגון הטבות, הקלות ותשלומים כגון  מענק חד פעמי או קיצבה חודשית קבועה.

8. מיצוי של זכויות רפואיות בגין לקות רפואית שנגרמה לאדם תוך כדי שירותו ובעקבות שירותו בצה”ל כחייל סדיר, כחייל מילואים או כעובד באחד משירותי הביטחון של מדינת ישראל, לרבות קבלת פיצוי כספי במענק חד פעמי או בקיצבה חודשית קבועה.

ברוב המקרים מדובר במימוש זכויות רפואיות בהליכי בירור, תביעה או משפט שמתנהל מול מוסדות כגון המוסד לביטוח לאומי, מס הכנסה, משרד הבריאות, בתי חולים, קרנות פנסיה, ,  צה”ל או משרד הביטחון. או גופים וחברות ביטוח בישראל כמו במקרי ביטוח בריאות, ביטוח חיים, ביטוח דירה או ביטוח רכב.

טיפול למימוש זכויות רפואיות כולל בין היתר בחינה של מהות התביעה והסיכויים שלה, ניתוח כיצד למצות את הזכויות הרפואיות, הכלכליות והמשפטיות הנוגעות ללקוי הבריאותית, הבהרת זכויות החולה, הכנת תיק רפואי הכולל איסוף מסמכים רפואיים מתאימים, אישורים הנוגעים למצב הבריאותי ממומחים, תוצאות של בדיקות ובמידת הצורך קבלת חוות דעת רפואית מקצועית מהגורם המתאים בנוגע לפגיעה הרלוונטית.

לאחר מכן, כולל הטיפול סיוע לאדם לעמוד על זכויותיו באופן ממצה ומקיף, באמצעות שימוש בהליכי הבירור של וועדות רפואיות או הערר על החלטות של הועדה, מילוי טפסי התביעה עם הנפגע מול הגורמים הרלוונטיים, הכנת הנפגע לקראת הועדה הרפואית או לקראת הערר שמוגש, כולל תמצית השתלשלות העניינים, תיאור הפגיעה, ארגון החומרים, הבדיקות הרפואיות, חוות הדעת, אישורים, צילומים רפואיים, אבחנות ומסמכים רפואיים אחרים.

למותר לציין כי לעיתים מימוש הזכות הרפואית נחוצה עקב פגיעה או ליקוי שנגרם לאדם- ילד או בוגר בעקבות רשלנות רפואית של גורם מקצועי כלשהו שעוסק בתחום רפואי או טיפולי כמו רופא שסיפק טיפול לקוי שהוביל לנזקים בריאותיים, רוקח , פיזיותרפיסט, טכנאי דימות, אחות וכיו”ב . במקרה כזה, הטיפול למיצוי הזכויות נעשה על ידי גורם מקצועי מוסמך- עורך דין מומחה בתחום הרשלנות הרפואית בהליך בירור והתדיינות משפטי או אחר.

הליך מיצוי זכויות רפואיות במקרה כזה הוא מורכב יותר ונושא אופי משפטי המחייב מעקב צמוד, איסוף העתקי הבדיקות, המרשמים, האבחונים, הטיפולים, חוות הדעת המקצועיות וההפניות הנוגעות לבעיה הרפואית, הכנת חומרים רפואיים לקראת התביעה להוכחתה לרבות חוות דעת של מומחה בדבר הנזק הרפואי, מהות הפגיעה, שקלול הנזק הכלכלי בעקבות הפגיעה כולל אובדן יכולת השתכרות ומיצוי זכויות נוספות. הליכים אלה מחייבים את הנפגע להוכיח שהגורם שנהג כלפיו ברשלנות, חב כלפיו בחובת זהירות, שהגורם המקצועי אכן הפר אותה, ושההפרה הזו היא שגרמה באופן סיבתי לפגיעה הגופנית בתובע.