מינון אספירין לאחר התקף לב

האם מינון גבוה עדיף על מינון נמוך של תרופת האסיפירן לאנשים לאחר התקף לב המעוניינים למנוע התקף לב חוזר ?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורמחלות לב
אספירין. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Macic7

האם מינון גבוה של תרופת אספירין אפקטיבי יותר ממינון אספירין נמוך לחולי לב לאחר התקף לב, כטיפול מונע כנגד הישנות אירועי לב ?

מה המינון המיטבי של אספירין למניעת אירועי לב בחולי לב ? מחקר חדש מצביע על אפקטיביות זהה של מינון גבוה או נמוך של תרופת האספירין המשמשת אנשים שלקו בהתקף לב. מליוני אנשים לוקים בהתקף לב מידי שנה ברחבי העולם. רבים מן השורדים התקף לב מטופלים באופן יומי באמצעות תרופת המרשם אספירין אליה מתלווה טיפול תרופתי כנגד קרישת דם.לנוכח השימוש הרב בתרופה, ביקשו החוקרים לבחון את המינון האופטימלי באספירין.

ממצאי המחקר שנערך על ידי חוקרים מבית הספר לרפואה הארוורד ובית החולים בריגהם התפרסמו במסגרת הועידה המדעית של הקולג' האמריקני לקרדיולוגיה.
החוקרים מציינים כי רבים מן הרופאים במיוחד בארצות הברית מנחים את המטופלים לצרוך תרופת אספירין במינון גבוה- שני שליש מהמטופלים לאחר התקף לב מקבלים את הטיפול באספירין במינון גבוה בארצות הברית בעוד שבשאר העולם הטיפול באספירין במינון הגבוה אינו כה שכיח אך ניתן לעשרות אחוזים מהמטופלים.

ממצאי המחקר התבססו על נתונים של כ11,000 חולים ברחבי העולם שהשתתפו ב38 מחקרי משנה בטיפול בתרופה נוגדת קרישה מסוג קלופידיגרל או פרסוגרל עם תרופת אספירין במינון גבוה או נמוך. 7100 מטופלים קיבלו טיפול באסיפירין במינון נמוך של 150 מיליגרם ביום או פחות לעומת מינון אספירין גבוה של 150 מיליגרם ביום או יותר.

ניתוח ממצאי המחקר העלו כי השימוש במינונים השונים של אספירין לא הביאו לשוני בתוצאות : כך החוקרים לא מצאו הבדל משמעותי מובהק במניעת התקפי לב, שבץ, מוות בעקבות תחלואת לב או מניעה של טרומבוזה סטנטית.
החוקרים מדגישים שמכיוון שאין מדובר במחקר רנדומלי ייתכן שישנם הבדלים אחרים במשמעות הטיפול במינונים שונים שגרמו לתוצאות אלה של העדר שונות, ומציינים כי יש לבצע מחקרים נוספים בנושא על מנת לקבוע בוודאות כי אין למינוני האספירין השונים השפעה שונה. זאת למרות שבדומה לממצאי המחקר הנוכחי, גם ממצאי מחקרים קודמים תומכים בתוצאות החוקרים לפיהן אין הבדל משמעותיים בין הטיפול במינונים השונים.
למותר לציין כי כל שינוי במינון התרופתי של חולים צריך להעשות בייעוץ עם הרופא המטפל.

דילוג לתוכן