מיעוט כספית בשימורי טונה

משרד הבריאות מרגיע: אכילת דגי טונה בישראל בטוחה לשימוש. לא נמצאו ריכוזי כספית גבוהים בדגים אלו, בהשוואה לממצאי מחקר אמריקאי חדש בנושא.

משרד הבריאות מגיב לממצאים שפורסמו בדבר רמות כספית גבוהות בדגי טונה והצורך בשינוי מדיניות צריכת טונה בילדים ומבוגרים: לפני מספר חודשים פרסמו חוקרים בארצות הברית מחקר בהתבסס על מדגם דגים שנערך בארצות הברית ובו נמצאו כמויות של כספית בשיעורים גבוהים בהרבה מן הנורמה בחלק ניכר מהדגימות ולפיכך הנפיקו חוקרים על שינוי המדיניות התזונתית כך שילדים יאכלו רק מנה אחת של דג טונה מסוג אלבקור מיד שבועיים ולא עד שתי מנות טונה בשבוע כפי שהומלץ עד אז.

אכילת דגים משפרת הישגים. מקור: ויקידפיה. ברשיון CC3-sa-by. מאת: Chensiyuan
אכילת דגים משפרת הישגים. מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC3-sa-by. מאת: Chensiyuan

המלצות החוקרים האמריקאים בדבר הימנעות מאכילה תכופה של טונה ושינוי תדירות צריכת הדג, אמנם לא שינו את המלצת מינהל המזון והתרופות בארצות הברית אולם עוררו גלים ציבוריים רבים.

במשרד הבריאות הישראלי בחרו להתייחס לממצאים אלה באופן ישיר, לאחר מדגם של שימורי טונה בישראל בהם נמצא כי מרבית שימורי הטונה הנצרכת היא מסוג טונה בהירה עם ריכוזי כספית “נמוכים מאד” וכי דגים שבהם דובר במחקר האמריקאי כמו טונה לבנה- אלבקור ודגי כריש ודגי חרב אינם נפוצים לאכילה בישראל.

מהודעת משרד הבריאות עולה כי המשרד “עוקב אחר תכולת הכספית בטונה בישראל ומניתוח שנערך לאחרונה עולה כי “רק ב-16% מהדוגמאות של שימורי טונה בהירה נמצאה כספית בכלל וגם זאת ברמה הנמוכה מזו המותרת’. וכי “בטונה לבנה אשר נצרכת בעיקר כסטייקים, רמות הכספית נמצאו מתחת לרמות המותרות לסוג זה של דג.”

משרד הבריאות רענן את המלצותיו באשר לאכילת דגים בהן הוא מדגיש כי “אין צורך להגביל את תזונת הדגים בקרב הציבור בכלל וילדים בפרט” לנוכח תרומתם התזונתית של דגים לתפריט התזונתי וכמקור לחלבון, מיעוט שומן רווי, חומצות שומן אומגה-3 ולנוכח הצורך באיזון וגיוון תזונתי.

יחד עם זאת במשרד הבריאות מדגישים כי “לנשים בהריון – לא מומלץ, לאכול במהלך ההריון דגים גדולים כמו דגי טונה לבנה – טונה אלבקור, כריש (Shark), דג חרב (Swordfish), דג מקרל גדול (King mackerel), דגי ליבנה (Tilefish), משום שהללו עלולים להכיל ריכוזים גבוהים של כספית”.