מיץ חמוציות ודלקות בדרכי השתן

ממצאי מחקרים שונים אודות הקשר בין צריכת מיץ חמוציות לחזרתן של דלקות בדרכי השתן

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

תזונה
חמוציות. איסוף הפירות. מקור: ויקיפדיה. באדיבות USDA Agriculture Research Service

 

חמוציות. איסוף הפירות. מקור: ויקיפדיה. באדיבות USDA Agriculture Research Service

הקשר בין מיץ חמוציות ומניעת זיהומים חוזרים בדרכי השתן

מחקר חדש שפורסם לאחרונה בירחון אוקספורד למחלות זיהומיות Journal of Clinical Infectious Diseases מעלה כי יעילותו של מיץ חמוציות במניעת חזרתם של זיהומים בדרכי השתן, מוטלת בספק.

המחקר כלל 319 נשים שסבלו מדלקת חריפה בדרכי השתן ובחן האם ומתי חזרה הדלקת במהלך שישה חודשים. ממצאי המחקר העלו כי שיעור חזרת הדלקת ופיזור ההישנות היו דומים בקבוצת הניסוי של הנבדקות ששתו מיץ חמוציות לאלה של בנות הקבוצה שקיבלו תרופת דמה.

לפיכך, הסיקו החוקרים כי שתיית מיץ חמוציות לא הראה יעילות במניעת חזרתן של דלקות בדרכי השתן.

עם זאת, מחקר זה עומד בסתירה למחקרים שונים וביניהם מחקר שהתפרסם בירחון הבריטי לרפואה BMJ שנערך בקרב 150 נשים שסבלו מדלקות במערכת השתן שנגרמו מהחיידק E-COLI  על מנת לבחון האם ניתן למנוע חזרת דלקות וזיהומים בדרכי השתן, באמצעות שתיית מיץ אוכמניות או שתיית מיץ פירות יער מסוג Lingonberry.

במחקר חולקו הנשים לשלוש קבוצות והשיפור המשמעותי ביותר ניכר בקרב קבוצת הניסוי של הנשים שטופלה באמצעות שתיית מיץ אוכמניות או פירות יער במינון של 50 מילילטר של מיץ ביום למשך שישה חודשים. זאת בהשוואה לקבוצה שטופלה ב100 מילילטר של משקה לקטובצילוס למשך חמישה ימים בשבוע למהלך של שנה אחת או קבוצה ללא התערבות טיפולית בכלל.

למרות ביקורת מתודולוגית על המחקר,  ממצאי מחקר זה העלו בניגוד למחקר החדש, ששתיית מיץ אוכמניות בקביעות עשויה לסייע למניעת הישנות מקרים של זיהומים בדרכי השתן.

הקישור למחקר החדש אודות אי יעילות של שתיית מיץ חמוציות להפחתת דלקות בדרכי השתן

הקישור למחקר אודות יעילות שתיית מיץ אוכמניות במניעת הישנות דלקות בדרכי השתן

דילוג לתוכן