מיץ מומורדיקה נגד תאי סרטן לבלב

מחקר חדש : מיץ מפרי מומורדיקה מדכא התפתחות תאי סרטן לבלב

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונהחדשות חמות
לבלב. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי לשימוש. איור המחשה באדיבות מכון הסרטן, ממשלת ארה

מיץ מפרי המומורדיקה מדכא גדילת תאי סרטן הלבלב

מחקר שנערך לאחרונה הראה שמיץ מן הצמח מומורדיקה, צמח מאכל בן משפחת הדלועים הגדל באסיה ואפריקה, הצליח לדכא במידה ניכרת גדילה של סרטן הלבלב וזאת בכך שהוא הפריע למטבוליזם של הגלוקוז של תאי הסרטן והרעיב אותם עד מוות כתוצאה ממחסור בסוכר לו הם זקוקים כדי לשרוד. צמח זה גדל בתרבות גם בארץ.

לצמח המומורדיקה יש השפעות בריאותיות רבות מאוד. צמח המומורדיקה, Momordica charantia, המגודל ונאכל בכמויות של ממש בדרום מזרח אסיה, אפריקה, סין, יפן, איי אוקיאניה וגם באיים הקריביים. הצמח פופולארי במיוחד בקרב היפנים שחיים באיי אוקינאווה, מה שתורם להסבר לתוחלת החיים המופלגת שלהם. אם כי פריו של צמח זה נאכל כבר מאות בשנים, רק לאחרונה נבדקו ונמצאו בו תכונות ריפוי חשובות. יש לו את היכולות: אנטי ויראלית, אנטיאוקסידנטית ואנטי סוכרתית. הצמח נמצא פעיל כנגד סוגי סרטן שד, ערמונית, מעי גס, כבד, קיבה, גרון, לויקמיה ונוירובלסטומה. במחקר המאוחר יותר הוא נמצא עוזר, ובמידה משמעותית, כנגד תאי סרטן הלבלב שגודלו בתנאי מעבדה ועם חיות ניסוי במעבדה.

חוקרים מהמרכז לחקר הסרטן באוניברסיטת קולורדו הכינו מיץ מפרי המומורדיקה ע"י סחיטה של פרי זה, מזן סיני. הם סחטו את הפרי, ללא הציפה והגרעינים ובמיץ הם השתמשו, או במישרין נגד תרבית של תאי סרטן הלבלב, או שהם יבשו אותו בהקפאה והכינו ממנו אבקה, אותה הם הכניסו מאוחר יותר למזונם של עכברים במעבדה.
כאשר ניסו את המיץ הזה כנגד תרביות של תאי סרטן במעבדה, בריכוז של 5% והשאר מים טהורים, הייתה ירידה משמעותית בחיות של כל סוגי תרביות הרקמה של סוגי סרטן לבלב שונים. כושר החיות של תאי סרטן לבלב ירד ב- 90% עד 98% וזאת אחרי טיפול של 72 שעות. המיץ גרם לאפופטוזיס (התאבדות תאי סרטן) במספר מסלולים. וחשוב יותר, הוא הפריע למטבוליזם של הגלוקוז בתאים הסרטניים ולמעשה המית אותם ברעב. המיץ מנע גדילת תאי סרטן לבלב בעכברים ב- 64%, במינון המקביל למינון אותו נותנים לבני אדם חולים, יחסית לגודל הגוף כמובן.

כדי לבדוק את יעילות צמח המומורדיקה  בחי, החוקרים השתילו לעכברים תאי סרטן לבלב אנושיים ולאחר מכן נתנו למחציתם 5 מיליגרם אבקת מומורדיקה שיובשה בהקפאה. אצל אלו שקיבלו את אבקת הצמח, הסרטן התפתח ב- 64% פחות לעומת מה שקרה בקבוצת הביקורת – לתכשיר לא היו כל תופעות לוואי. עם אותו סוג של תאי סרטן אנושי מושתלים בעכברים, תכשיר הכימותרפיה בו משתמשים צמצם את התפתחות הגידול, אחרי 18 ימים, רק ב- 52%. יחסית לגודל גוף, המנה שניתנה לעכברים הייתה שוות ערך למתן של 6 גרם אבקה לאדם שמשקלו 75 ק"ג. כמות זו די דומה למה שנתנו לאנשים לטיפול בסינדרום מטבולי, 4.8 ג' ביום לאדם במשך 3 חודשים, כמות שלא גרמה לבעיות מיוחדות אצל המטופלים.

התגלית הזו, שאבקת המומורדיקה מרעיבה למוות תאי סרטן, באה בזמן מעניין. חברות התרופות הגדולות עושות כעת מאמץ מיוחד לחפש תרופות כימיות שירעיבו את תאי הסרטן – שימנעו מהם לקלוט גלוקוז. מסתבר שהטבע כבר דאג לכך – צמח המומורדיקה עושה את הפעולה הזאת ביעילות ובזול. אם כל זאת, יש מקרים בודדים של אלרגיה לצמח זה – מי שמחליט לעבור טיפול כזה מן הראוי שיתחיל בהדרגה ויבדוק על עצמו את התגובה.

מקורות

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23475945
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18383843
http://link.springer.com/article/10.1186/1742-2094-8-64
http://link.springer.com/article/10.1186/1475-2891-11-4
http://www.naturalnews.com/028256_bitter_melon_breast_cancer.html
http://www.nutraingredients.com

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן