מיץ רימונים למטופלי המודיאליזה וחולי לב

חוקרים מצאו כי מיץ רימונים יעיל בהפחתת מגוון גורמי סיכון כמו רמות טריגליצרידים, לחץ דם, צורך בתרופות בקרב חולי המודיאליזה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורתזונה
רימונים. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש חופשי PD. באדיבות CDS USA. AlbertCahalan

מה התועלת במיץ רימונים לחולי כליות? כיצד מיץ רימונים עשוי להשפיע על בריאותם של מטופלי דיאליזה וחולי לב?

רימונים הם לא רק טעימים אלא גם עמוסים ברכיבים מזינים ומועילים רבים. הפירות האדומים התוססים הללו עשירים בנוגדי חמצון, במיוחד פוליפנולים כמו טאנינים ואנתוציאנינים. נוגדי חמצון אלו מסייעים בהגנה על הגוף מפני רדיקלים חופשיים, שעלולים לגרום ללחץ חמצוני ולהוביל למחלות כרוניות.

לצד ממצאים מחקריים דומים, מחקר ייחודי מצביע על יעילותו של רימון לטיפול בגורמי סיכון קרדיו-וסקולריות. המדענים מצאו כי מיץ רימונים היה יעיל לטיפול בגורמי סיכון לבבים אצל חולי המו-דיאליזה, הסובלים מבעיות אלה בשכיחות רבה יותר. הממצאים הראו יעילות לגבי המטופלים ששתו 100 מיליליטר מיץ רימונים שלוש פעמים בשבוע במשך כשנה.

מיץ רימונים יעיל בשיפור מדדים מגוונים במטופלי המודיאליזה וחולי לב

מטרת החוקרים הייתה לבחון את ההשפעות ארוכות הטווח של צריכת מיץ רימונים, הידוע כעשיר בפוליפנולים, נוגדי חימצון- אנטי אוקסידנטים ויטמין C ועוד, על גורמי סיכון של מחלות לב וביניהם: שומנים בדם, עודף לחץ דם, התפתחות אתרוסקלרוטית ועוד.

לשם כך בחנו החוקרים 101 חולי המודיאליזה שצרכו כאמור 300 מ"ל מיץ רימונים בשבוע. המשקה נצרך במהלך שנה שלמה. לאחר מכן השוו המדענים את הנתונים שלהם ביחס למספר פרמטרים קרדיו-וסקולריים לקבוצת ביקורת שלא צרכה חומרים פעילים כמו מיץ רימונים.

החוקרים בחנו כיצד תשפיע צריכת מיץ הרימונים על קבוצת המחקר בהשוואה לקבוצת הביקורת- פלסבו, במהלך אותה שנה. יתר רכיבי התזונה או הטיפול בחולים אלה היו זהים.

ממצאי המחקר העלו כי לאחר שנה של שתיית מיץ רימונים השתפרו מדדים חשובים: כך מצאו החוקרים כי בקרב קבוצת הניסוי שצרכה מיץ רימונים חלה הפחתה משמעותית של 22% בצריכת תרופות נגד יתר לחץ דם בהשוואה לעלייה של 7.7% בקבוצת הביקורת שלא צרכה מיץ רימונים. בנוסף בהשוואה לקבוצת הביקורת שלא זכתה לשתות מיץ רימונים בה חלה עלייה של כ-34% בצריכת תרופות נגד יתר לחץ דם, בקבוצת הניסוי חלה עליה בצריכה של תרופות נגד יתר לחץ דם רק אצל כ-12% מהמטופלים.

יתר על כן, המדענים גילו כי הקבוצה ששתתה מיץ רימונים בקביעות, נהנתה מירידת לחץ הדם הסיסטולי, פחתה רמת הטריגליצרידים בדם וכן השתפרו ערכי הכולסטרול HDL בדמם.
עוד מצאו החוקרים כי חלה החמרה במדדים ארתרוסקלרוטיים atherosclerotic של הצטברות פלאק וכו בעורקים אצל חולים שלא שתו מיץ רימונים.זאת בהשוואה להטבה משמעותית במצבם של המטופלים החולים שכן צרכו מיץ רימונים כאמור.

לאור הממצאים, החוקרים סבורים כי חולים הסובלים מבעיות יוכלו, בליווי הרופא המטפל להשתמש בטיפולים מעין אלה תוך ניטור דיאטטי צמוד המפקח על רמות האשלגן בתזונה היומית. זאת לנוכח העובדה שבמיץ רימונים קיים ריכוז אשלגן משמעותי שמהווה גורם סיכון לחולי כליות, שאותו יש לשקלל בתפריט התזונתי.

דילוג לתוכן