מיצוי גרעיני ענבים כנגד בעיות לב ולוקמיה

תזונה טבעית: חוקרים מצביעים על התועלת הבריאותית של ענבים ומיצוי מגרעיני ענבים כנגד מחלות לב וכלי דם ולוקמיה

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונהחדשות חמות
ענבים- מכילים רזברטרול. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2.5 by sa. צילום: Tomas Castelazo

התועלת הבריאותית של ענבים ומיצוי מגרעיני ענבים כנגד מחלות לב וכלי דם

באוניברסיטת מישיגן סוכם לאחרונה מחקר שנערך אודות ההשפעה של ענבים על לחץ הדם ובריאות הלב. המחקר אומנם נערך עם חולדות, אבל לדעת החוקרים מסקנותיו בהחלט תקפות לגבי בני אדם (ראו מראה מקום מספר 1 מטה).
חולדות שקיבלו תפריט עשיר במלח חולקו לשתי קבוצות: האחת קיבלה בתפריט תוספת של ענבים שעורבבו עם המזון שלהן והשנייה מזון ללא ענבים. חלק מן החולדות שקיבלו מזון ללא ענבים קיבלו גם את התרופה הידרזין הניתנת לחולים הסובלים מיתר לחץ-דם. מתן תפריט זה, עם ענבים ובלעדיהם, נמשך 18 שבועות. התוצאות היו ירידה בלחץ הדם אצל אותן חולדות שאכלו גם ענבים ופעולת לב תקינה יותר מכל הבחינות.

מסקנותיו של מחקר זה היו שהוספת ענבים לתפריט יכולה לצמצם במידה דרמטית סיכונים להתקף לב, הן בגלל שהיא הורידה לחץ דם מופרז והן בזכות הפיטוכימיקלים מסוג פלוונים המצויים בענבים, שהם אנטיאוקסידנטים. הם צמצמו במידה רבה נזקים שנגרמו לשריר הלב בגלל לחץ הדם וסיבות נוספות.

בתפריט מכיל ענבים יש תועלת בריאותית רבה, מעבר לזו שאמורה להיות מעצם אכילת ירקות ופירות בכמות רבה. מחקר זה על החולדות נערך עם זנים שונים של ענבים: לבנים, אדומים וסגולים כהים – הענבים עזרו בכל מקרה. הם הורידו עד לרמה נורמאלית את לחץ הדם שעלה בעקבות תפריט עשיר במלח וגם מנעו נזקים וצלקות לשריר הלב. אצל אותן חולדות שלא אכלו ענבים אבל קיבלו את התרופה הידרזין, הייתה גם כן ירידה של יתר לחץ הדם, אבל תרופה זו לא מנעה נזקים בשריר הלב שלהן בעוד שענבים כן מנעו נזק כזה.

תמצית זרעי ענבים נגד לויקמיה
במחקר אין ויטרו (במעבדה) שנערך לאחרונה באוניברסיטת קנטאקי, נמצא שבתאי סרטן לויקמיים שנחשפו למיצוי מזרעי ענבים היה תהליך מואץ של אפופטוזיס, מוות מבוקר שלהם (2). כמות מפתיעה, 76% מן התאים הלויקמיים, ביצעו אפופטוזיס תוך 24 שעות אחרי הכנסת מיצוי כזה לתמיסת הגידול שלהם. מיצוי מזרעי הענבים מגביר את הייצור של חלבון JNK, שמווסת את תהליך האפופטוזיס.

בקרב אנשים בריאים, אפופטוזיס של תאים סרטניים הוא תהליך ביולוגי שכיח. כל מערכת חיה מייצרת תאים סרטניים. יש מאות אלפים כאלו אצל כל אדם, אבל הם מתאבדים ברגע שהם הזדהו כטעות גנטית. הכרה זו של התאים בכך שאין הם נורמאליים, דורשת תקשורת בין תאית בריאה ותקשורת כזו אמנם קיימת כאשר אדם ניזון במזונות בריאים, הכוללים קרוטנואידים ומינרלים שמקורם במזונות צמחיים מלאים ובעזרת חלבונים שנוצרים בגוף.

מיצוי מזרעי ענבים מגביר את תהליך האפופטוזיס בגוף, בכך שהוא עוזר לתאים הסרטניים לזהות את עצמם ככאלו ולהתאבד – כך הגוף מוגן בפני סרטן. חשוב לציין שמחקר זה נעשה בתנאי מעבדה ולא בגוף החי, כך שלא ניתן בהכרח לומר שענבים מרפאים סרטן, אבל יש יסוד רב להנחה שאם כמות רבה של פיטוכימיקלים המצויים בזרעי ענבים תיקלט בתאים לויקמיים, תהליך כזה יכול להיות זרז לאפופטוזיס של תאים כאלו. אם ממצאים אלו יאושרו גם עם בני אדם, מיצוי מזרעי ענבים יכול להיות תרופה פוטנציאלית, טבעית וללא תופעות לוואי, לטיפול בלויקמיה. במחקרים שנעשו בעבר נמצא שמיצוי מזרעי ענבים קטל תאים סרטניים מסוגים שונים: סרטני שד, ערמונית, ריאות, עור, מעי גס וקיבה. ענבים מכילים גם רסרבטרול המוכר בפעולתו האנטי סרטנית. יש לאכול ענבים אורגניים ועם גרעינים אותם רצוי ללעוס.

תמצית זרעי ענבים עוזרת גם למניעה וגם לטיפול נגד סרטן המעי הגס ממספר סוגים. חולי סרטן רבים נעזרים בתוסף המזון הנזכר. אבל, במרבית המקרים אין זה טיפול בלעדי אלא טיפול עזר לטיפולים כימיים או אלטרנטיביים נוספים. כדי לברר מהי תועלתו של תכשיר זה כשלעצמו, נערך איתו מחקר באוניברסיטת קולוראדו דנבר, קולוראדו.

במחקר זה נלקחו שתי דגימות שונות של מיצוי זרעי ענבים מתוך תכשירים שונים כאלו מצויים למכירה. הבדיקה של יכולתם לבלום התרבות של תאי סרטן נערכה עם תאים בתרבית או תאי סרטן שהושתלו אצל בעלי-חיים. נמצא, שללא הבדל בין שני התכשירים, הם מנעו במידה רבה התרבות של תאים סרטניים מהסוגים ,LoVo; HT29; SW48. תכשיר זה גרם לאפופטוזיס בכל סוגי תאי הסרטן שנבדקו (3).

מקורות
1) Seymour M. J Gerontology Feb 2009;64A:2
2) www.naturalproductsinsider.com/hotnews/grape-seed-extract-kills-leukemia-cells.html
3) Kaur M, et al. Nutr and Cancer 2008; 60 Sup 1: 2-11.

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן