מי בסיכון לחלות בנגיף הקורונה החדש ?

מיהן קבוצות הסיכון המרכזיות לחלות בוירוס הקורונה החדש? מי הם האנשים המצויים בסיכון מוגבר ללקות בנגיף הקורונה ? למי יש יותר סיכון להידבק בווירוס הסיני קורונה ? נגיפי הקורונה אינם בעלי העדפה לאוכלוסיות בני אדם בעלי מאפיינים מסוימים ככל הנראה אולם המידע  לגבי וירוס הקורונה הסיני החדש לא נאסף ונחקר עדיין כך שמאפייני האוכלוסיות שעשויות להיות בקבוצת סיכון מוגברת או לחלופין עם פחות סיכון להדבק בוירוס הסיני לא ידועים. יחד עם זאת ישנם מספר פרסומים ומידע אודות הנגיף, אודות משפחת נגיפי הקורונה והמאפיינים הכלליים הויראלים שמהם ניתן להקיש מי מצוי בקבוצות סיכון לחלות בנגיף הקורונה ולסבול מסיבוכים ומי האנשים שמצויים בסיכון גבוהה יותר לחלות בוירוס הסיני – נגיף הקורונה החדש.

הרשויות בסין ובעולם, אוספות נתונים על הנגיף אולם טרם פורסמו ממצאים בדבר המאפיינים של מי שנדבק בו, מה קבוצות הגיל של הלוקים בו ובאילו גילאים ואילו מחלות רקע התאפיינו בשיעורי תמותה גבוהים יותר. יחד עם זאת ממידע כללי אודות הווירוס הסיני, מפרסומים שבוצעו בתקשורת וידע אודות הנגיף, השתייכותו הקלינית ומאפייניו, ומהיסקים מוירוסים אחרים ניתן לנסות ללמוד מי עלול להיות בקבוצת הסיכון ליותר תמותה, סיבוכים וסיכון לחלות בוירוס הקורונה החדש:

קבוצות סיכון – מי נמצא בסיכון מוגבר לחלות בוירוס הקורונה 

מי בסיכון ללקות בוירוס הקורונה החדש ? צילום: Pixabay by Gerd Altmann
מי בסיכון ללקות בוירוס הקורונה החדש ?          צילום: Pixabay by Gerd Altmann

נגיפי הקורונה פוגעים בכל אדם ובבעלי חיים ולכן כל אחד יכול להדבק. הממצאים האמפיריים שפורסמו בנושא נגיף הקורונה החדש – הנגיף הסיני מועטים ומסויגים ולכן לא ניתן לדעת בדיוק במי הנגיף פוגע באופן חזק ושכיח יותר. יחד עם זאת מהממצאים שכן פורסמו ניכר כי נגיפי קורונה תוקפים ועלולים להוביל למוות בקרב אוכלוסיות בעלות מערכת חיסונית חלשה כמו זקנים וחולים במחלות כרוניות, מאפיינים מסוימים, אורח חיים ועוד:

  • קבוצות סיכון להדבק בקורונה לפי מחלות רקע ומצב בריאותי: אנשים בעלי מערכת חיסונית מוחלשת, אנשים בעלי מחלות רקע כרוניות ואנשים בעלי רקע רפואי של פגיעות ותחלואה במערכת הנשימה כמו מחלת ריאות כרונית מצויים בסיכון מוגבר ללקות במחלת וירוס הקורונה החדש ובסיכון מוגבר לסיבוכים עקב המחלה, סימפטומים חמורים ותמותה. כך נמצא במחקר באיטליה כי מקרב הנפטרים מהניגף מעל 99% היו בעלי מחלת רקע אחת או יותר. כך, נמצא גם כי אנשים העוברים טיפולים נגד סרטן מצויים בסיכון מוגבר. גם חולים במחלות לב כמו אי ספיקת לב מצוים בסיכון. בעלי מערכת חיסונית מוחלשת מצוים גם הם בקבוצת סיכון.
  • קבוצות סיכון לפי מיקום גיאוגרפי – מדינות מסוימות: אוכלוסיות המצויות בסיכון מוגבר הם אנשים הטסים או שוהים במדינות הבאות שאליהן התפשט הווירוס הסיני – נגיף הקורונה. על פי נתונים שפורסמו לגבי חולי הקורונה בישראל לפי הידבקות מסווגת בהתאם למקור המדינה ממנה הגיעו התיירים בראש המדינות מהם הגיעו אנשים שנדבקו ונמצאו כחולים בישראל ספרד, לאחריה צרפת, אנגליה, אוסטריה ואיטליה. על פי המרכז לבקרת ומניעת מחלות האמריקני : סיכון מוגבר במיוחד היה לשוהים בחבל חוביי ובעיר ווהאן בסין ולשוהים באזורים מסוימים באיטליה.סיכון מוגבר היה קיים במדינות נוספות בהן נמצא הנגיף בשכיחות גבוה יותר ובמיוחד מדינות אסיה ומזרח אסיה הונג קונג, ויאטנם, טיוואן, יפן, מלזיה, מקאו נפאל, סרי לאנקה, קוריאה, קמבודיה או תאילנד וכן סיכון לנוסעים והשוהים במדינות אירופה ובהן גרמניה וצרפת, וכן למי שנמצא או מגיע אל אוסטרליה וארצות הברית. ישראל נחשבת מדינה בה שיעור התחלואה נמוך יחסית.
  • קבוצות סיכון בהתאם למיקום עירוני גיאוגרפי: נגיף הקורונה בישראל גרם למותם של מעל 200 איש וכ-16,000 חולים. קבוצות הסיכון הגיאוגרפיות בתוך ישראל הן על בסיס עירוני. כלומר ישנן ערים בהן התחלואה מוגברת בהשוואה לשאר המדינה. לכן מי שמתגורר בערים אלה, מצוי בסיכון מוגבר להידבק בנגיף הקורונה – הווירוס הסיני הקטלני. לרשימת הערים המתעדכנת על ידי משרד הבריאות לפירוט היישובים המצוים בסיכון מוגבר להתפרצות הנגיף, בקרו באתר משרד הבריאות. להרחבה על נגיף הקורונה בישראל.
  • קבוצות סיכון הקשורות לעיסוק בפעילויות גופניות : חוקרים מצאו כי אנשים המתאפיינים בעיסוק בפעילויות גופניות מסוימות, יוצרות פגיעות רבה יותר להידבקות בקורונה. כך, מדענים אירופאים מצאו כי ספורטאים מקצועיים בכלל ובפרט שחקני כדורגל מצוים בסיכון מוגבר לקורונה. זאת בשל ההשפעה של פעילות מאומצת על הריאות שלהם, הגורמת להחדרת האוויר לתחתית הריאות שלהם באופן שמגביר את הסיכון להידבקות ונזקים.

הווירוס הסיני הקטלני – מי אתה נגיף הקורונה ?

מה הוא וירוס הקורונה ? מי הוא אותו נגיף סיני קטלני המתפשט בעולם ? הווירוס הסיני – נגיף הקורונה החדש novel Coronavirus זוהה לפני עשרות שנים כחלק ממשפחת של וירוסים בבעלי חיים כמו תרנגולות. עד היום התגלו  14 וירוסים המשתייכים למשפחה זו. הווירוס תוקף בעלי חיים שונים וגן יונקים ומוביל לזיהומים ומחלות של מערכת העיכול, בעיות במערכת העצבים וחולי במערכת הנשימה. ההדבקה בנגיף הקורונה המועבר מבעל חיים לבני אדם ומבני אדם לאחרים מוביל למחלות נשימתיות ועלולים להוביל לכשלים תפקודים שונים ולמוות.

ווירוס הקורונה החדש טרם זוהה בעבר כפתוגן המחולל מחלות בבני אדם וגילויו הראשון היה רק בחודש דצמבר 2019, אז אופיין כגורם לדלקת ריאות כשהתפרץ בעיר ווהאן אשר במחוז חוביי במרכז סין, עיר בעלת מעל 10 מליון תושבים והחל להתפשט למחוזות שונים בסין ולרחבי העולם.