מכון ויצמן יסייע ויפעיל מעבדה לבדיקות הקורונה

מכון ויצמן למדע ברחובות הודיע כי יסייע במערך בדיקות הקורונה לנוכח העומס המשמעותי במעבדות

על רקע הביקורת הציבורית והדיווחים על הצעתו של מנכ”ל הדסה, זאב רוטשטיין לשימוש במעבדות בית החולים להגברה משמעותית של כמות הבדיקות, המהווה צוואר בקבוק בעייתי בשמירה על בריאות הציבור במגיפת הקורונה, ועל רקע התחקירים העיתונאיים בנושא מחדל בדיקות המעבדה בישראל, ייתכנו תמורות חיוביות בנושא; מכון ויצמן למדע ברחובות הודיע כי עקב המצוקה החריפה בביצוע כמות מספקת של בדיקות קורונה בישראל, הוחלט במכון “להירתם למשימה הלאומית ולהפעיל בתחומו מעבדות מתקדמות שיבצעו בדיקות קורונה. במקביל, מפתחים מדעני המכון שיטת בדיקה מתקדמת שתתבצע ביעילות רבה, ובסיכון מופחת משמעותית.”

מעבדות לבדיקת נגיף הקורונה. צילום אילוסטרציה:Pixabay Michal-Jarmoluk
מעבדות לבדיקת נגיף הקורונה. צילום אילוסטרציה:Pixabay Michal-Jarmoluk

במוסד המחקר הידוע הדגישו כי “מכון ויצמן הקים לפני שנים אחדות את המרכז הישראלי הלאומי לרפואה מותאמת אישית על-שם ננסי וסטיבן גרנד. במרכז, הממוקם בקמפוס מכון ויצמן למדע, פועלת בין היתר, מעבדה מתקדמת, ברמה עולמית. במעבדה זו מותקנים מספר מכשירי PCR מתקדמים המסוגלים לבצע זיהוי מהיר ויעיל של גנים. במספר פגישות עבודה שמתקיימות בימים אלה, בהשתתפות ראשי המועצה לביטחון לאומי, הנהלת משרד הבריאות, מנהלת בריאות הציבור, פרופ’ סיגל סדצקי, ואחרים, נבחנת האפשרות להפעיל את מעבדות המכון כדי להגדיל באופן משמעותי את כמות הבדיקות לאיבחון קורונה שמתבצעות בישראל.”

על פי הפרסומים למכון ויצמן מעבדה המסוגלת לבצע כ10,000 בדיקות לנגיף הקורונה מידי יום. זאת מלבד יכולתו המעבדתית של בית חולים הדסה לסייע בביצוע אלפי בדיקות מעבדה נוספות.

נשיא מכון ויצמן למדע, פרופ’ אלון חן: “מכון ויצמן למדע הוא חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית, ואנו רואים לעצמנו חובה וזכות לסייע ולתרום בהתמודדות של המדינה והעם בישראל עם משבר הקורונה העולמי. בעת משבר זו, אנו רותמים את יכולותינו בתחום המחקר הבסיסי, ומפעילים אותן לרווחת האנושות”.

עוד ציינו במכון ויצמן כי “במקביל, ובתיאום עם בחינת האפשרויות האלה, מפתחים מדעני המכון שיטת בדיקה חדשה, שעשויה לסייע במאבק העולמי בקורונה. מדובר בשיטה שתתבסס על תהליך שכולל פחות שלבי עבודה בהשוואה לבדיקות הקיימות, ובה בעת גם מפחית במידה רבה מאוד את הסיכון הביולוגי שאליו נחשפים הצוותים שמבצעים את הבדיקות.”