מכניזם ויטמין E כמונע סרטן

מחקר: מכניזם הפעולה של ויטמין E כמונע מחלת סרטן

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונהרפואה משלימה
תוספי מזון, מינרלים וויטמינים. צילום: מערכת אתר הדוקטור- בריאות ורפואה.

מכניזם הפעולה של ויטמין E כמונע סרטן

מחקרים שנעשו בעבר לימדו שוויטמין E מצמצם סיכון של הנוטל אותו ללקות בסרטן מסוגים שונים. אך, מחקרים מאד לקויים שנערכו ב- 5 השנים האחרונות טענו שלא זו בלבד שמתן ויטמין E לא עוזר כנגד סרטן, הוא ממש מגביר את הסיכון לסרטן ולמחלות לב וכלי דם. הממסד הרפואי בארה"ב שש למציאת כל מאמר שלילי על טיפול עם תוספי מזון לצמצום הסיכון למחלות ומפרסם אותו ברבים, לכן רבים איבדו אמון בוויטמין זה. הבעיה היא שאין הם יודעים להבדיל בין צורתו הטבעית והמלאה של הוויטמין, שהיא מועילה ביותר, לבין צורות סינטטיות או מקטעים שלו שיכולים לגרום לבעיות בריאות.

צוות חוקרים מהמרכז לחקר הסרטן במחלקת הבריאות במדינת אוהיו, ארה"ב, פרסמו מאמר בעיתון המדעי Science Signaling, מאמר בו חשפו מחדש בוויטמין E מרכיב בעל יכולת אנטי סרטנית, מרכיב שהיה ידוע כבר מזמן, אבל הועלם בסיכומי מחקרים כוזבים על ויטמין זה. החוקרים, שבדקו במעבדה שושרות של תאי סרטן ערמונית אנושיים, הראו שסוג אחד של ויטמין E מנע הפעלה של אנזים מסוים אשר חיוני להישרדותם של תאי סרטן. מחסור באנזים זה המכונה KAT הביא לתמותת תאי הסרטן.

ההשפעה של ויטמין E על פעולת האנזים עזרה למניעת התפתחות סרטן
מנהל המחקר הנ"ל אומר שזוהי ההצגה הראשונה של מכניזם ייחודי בנושא איך ויטמין E יכול למנוע וגם לרפא סרטן. ויטמין E מורכב מ- 8 איזומרים שונים, 4 טוקפרולים ו- 4 – טוקוטריאנולים. רק ויטמין זה בשלמותו, לא חלקים ממנו ולא חיקוי סינטטי שלו, רק הוא פעיל נגד סרטן. מתוך כלל מרכיבי הוויטמין, החלק היותר פעיל נמצא גמא-טוקופרול, אשר פעיל פי 30 יותר מן המקטעים האחרים כנגד תאי סרטן ערמונית.

החוקרים מצאו שגמא טוקופרול, כאשר הוא פועל בשיתוף עם שאר מרכיבי ויטמין E, יכול למנוע ולרפא סוגי סרטן רבים, בייחוד אותם אלו הקשורים עם מוטציה בגן PTEN. פגם גנטי שכיח למדי ששומר על פעולת האנזים Akt, שהוא אנזים המעורר גדילת תאי סרטן.

לדברי דר' צ'אן, מנהל המחקר, "אנשים לוקחים עשרות בשנים תוספי ויטמין E אבל אף אחד לא ממש ידע אודות המכניזם נוגד הסרטן שוויטמין זה מפעיל בגוף. מקורות מזון טובים לוויטמין E הם זרעי חמניות, שקדים, צנובר ותרד. חשוב לשוחרי בריאות להעשיר את תזונתם בכמוסות המכילות 200 או 400 יחב"ל ויטמין E המכיל את כל רכיביו בשלמות. זאת כדי לקבל את כל התועלת מוויטמין זה, שעד כה לא הובנו כראוי יכולותיו נוגדות הסרטן.

מקורות:
http://researchnews.osu.edu/archive/silenceakt.htm
http://www.eurekalert.org/pub_releases/2013-03/osu-ssh031413.php
http://www.nutraingredients.com
http://www.sciencedaily.com/releases/2013/03/130314175659.htm
http://www.naturalnews.com/040813_vitamin_E_prevent_cancer_mechanism.html#ixzz2WXwtddehNaturalNews. Scientists explain mechanism how vitamin E helps prevent cancer Monday, June 17, 2013 by: John Phillip
http://www.naturalnews.com/040813_vitamin_E_prevent_cancer_mechanism.html#ixzz2WXxCeovq

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

דילוג לתוכן