מלחמה בעישון: חפיסות סיגריות בעיצוב חום אחיד. איסור הצגת מוצרי טבק

המשך המלחמה בעישון: הגדלת האזהרה, האחדת עיצוב חפיסות סיגריות. לא יוצגו מוצרי טבק במקום גלוי

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורחינוך, חברה, משפט
סיגריות. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC3-BY-SA. צילום: Geierunited

המשך המלחמה בעישון: החל מהשבוע הגדלת האזהרה, האחדת עיצוב חפיסות סיגריות. לא יוצגו מוצרי טבק במקום גלוי

השבוע מתחיל יישומה של הפעימה הנוספת בחוק למלחמה בנזקי העישון הקשים. החל מהשבוע חפיסות סיגריות נמכרו בצבע חום אחיד בלווית בכיתוב אזהרה מוגדל לכלל חברות הטבק

לאחר שנה של היערכות שניתנה לחברות, ולאחר שבפעימות הקודמות הושוו המגבלות על סיגריות אלקטרוניות למגבלות הקיימות על מוצרי טבק מבחינת איסור עישון ואידוי במקומות ציבוריים, איסור מכירה לקטינים ואיסורים והגבלות על פרסום ושיווק, על פי החוק המיועד להפחית את העישון ונזקיו, בפעימה זו יחוייבו יצרני הסיגריות לעיצוב אחיד לכל חפיסות ואריזות מוצרי העישון השונים, כולל בין השאר סיגריות טבק, סיגריות אלקטרוניות (לראשונה בעולם), נוזלי מילוי וטבק לנרגילה.

בהתאם לחוק  איסור הפרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון האריזות יופיעו אך ורק בצבע חום (מסוג פנטון C448) שהינו הצבע שעל פי מחקרים נחשב לצבע המכוער בעולם. מדובר בגוון חום/ירוק הנחשב לצבע המכוער ביותר בעולם והוא בעל דמיון לצבע צואה. על פי החוק, ייאסר על שימוש בצבעים ובסימני לוגו או מיתוג, מלבד ציון שם המותג בפונט פשוט בגוון אפור.

במשרד הבריאות מדגישים כי אזהרת הבריאות על החפיסות תכפיל את גודלה מ-30% כיום ל-65% משטח החפיסה, ואזהרה זו תופיע בצמוד לחלק העליון של החפיסה ולא בחלקה התחתון.

על פי החוק גם אריזות של סיגריות אלקטרוניות, נוזלי מילוי ותחליפי עישון יחויבו לראשונה, בנוסף לאריזות אחידות, גם בסימון עם אזהרת בריאות ייחודית להן, בגודל של 30% משטח החפיסה.

מעבר לשינוי של המראה של חבילות החפיסות, הצגה של מוצרי עישון בכל נקודות המכירה, כגון פיצוציות, תחנות דלק חנויות מכולת ומרכולים תהיה אסורה. עוד מוסיפים ומציינים במשרד הבריאות כי מעתה מוצרי הטבק יוסתרו מאחורי ארון, במגירה או בכל דרך אחרת, כך שלא יהיו גלויים לעין ומדגישים כי הפרה של חוק זה הינה עברה פלילית ועלולה לגרור קנס כאמור בסע' 61(א)(4) לחוק העונשין – קנס של עד 226,000 שקלים חדשים. ובתאגיד – כפל הקנס כאמור. בחנויות שמוכרים בהן רק מוצרי עישון או רק מוצרי עישון ואלכוהול או במתחם נפרד בחנות, אין חובה להסתיר את מוצרי העישון, ובלבד שהם אינם גלויים לעין מחוץ לחנות או למתחם.

ביוני 2020 תהיה הפעימה הבאה והיא תקבע בין השאר חובת דיווח שנתית על התכולה והפליטה בשימוש במוצרי עישון. דיווחים אלו יפורסמו לציבור הרחב. המדיניות הזו מצטרפת לצעדים נוספים מהשנים האחרונות, בהם הרחבת הגבלות על עישון במקומות ציבוריים, הגבלות פרסום, תיקון עיוות המס על טבק לגלגול במקביל להרחבת הסיוע החינמי לגמילה מעישון המוצע בקופות החולים ופתיחתו של המוקד הטלפוני הלאומי לגמילה מעישון. במשרד הבריאות מבקשים מהציבור לדווח על הפרת החוק.

 

 

דילוג לתוכן