מלטונין – חסרונות ויתרונות

מהו הורומון המלטונין, מהן השפעותיו החיוביות וגם מהם החסרונות ותופעות לוואי של השימוש במלטונין

פסיכולוגיה
מלטונין - חסרונות ותופעות לוואי. צילום: Pixabay Bruno

מהו מלטונין ואילו השפעות חיוביות יש לו? מה השלכות צריכת מלטונין ? מלטונין Melatonin משמש כהורמון בגופנו והוא נוצר באופן טבעי בבלוטת האצטרובל במוח. הורמון המלטונין עוזר לנו להירדם. במהלך היום כמות המלטונין בדם יורדת ועולה באופן מחזורי. כך היא מאותת לאיברי הגוף את מחזור ביממה. בנוסף, מלטונין מהווה אנטי אוקסידנטי. אשר מגן על החומר הגנטי במיטוכונדריה ובגרעין התא.

כיום בישראל משווק המלטונין נמכר כתוסף תזונה המצריך מרשם רופא. זאת כאשר לוקחים אותו בשחרור מושהה כתרופת מרשם או ללא שחרור מושהה בהכנה מעבדתית. כתרופת מרשם מותווה השימוש במלטונין לאוכלוסיה מבוגרת עם הפרעות בשינה. לצד זה, מלטונין מוצע באופן זמין בחנויות זרות לממכר תוספי תזונה.

מלטונין – יתרונות

השפעתו של מלטונין נמצאה כמוכחת בהפחתת הפרעות שינה. כך מצאו מדענים כי שימוש במלטונין מועיל להפחתת משך ההרדמות אצל מבוגרים לפני השינה. עוד מצאו מדענים כי מלטונין מגביר את תחושת העייפות ואף מאריך את משך השינה. כמו כן, מלטונין נמצא כמסייע בהפחתת תופעות ג'ט לג.

השפעותיו של מלטונין על בריאותנו מגוונות ואינן תחומות רק לשיפור הפרעות שינה. כך, ממצאים שונים הצביעו על השפעת מלטונין על שיפור יכולות מוחיות וזיכרון. עוד נמצא כי מלטונין הוא נוגד חימצון חזק ומועיל. מחקרים אחרים הצביעו על יתרונות נוספים של מלטונין. למשל מחקר של חוקרים מאוניברסיטאות בספרד, אוסטרליה וברזיל הצביעו על השפעתו של מלטונין בהפחתת הסיכון למחלות נוירודגנרטיביו כמו מחלת אלצהיימר.

 

מלטונין – חסרונות ותופעות לוואי

כאשר מלטונין נצרך כתרופה כמו צירקדין לנדודי שינה הוא עלול לגרום לתופעות לוואי והשפעות כמו דיכאון, דיכדוך, חולשה, חוסר מנוח ותחושת התרגשות, כאב ראש, כאבי בטן,  וכאבי גב. מלטונין יכול לגרום גם להזעת יתר, סחרחורת, עצירות וחלומות מוזרים ומסויטים.

חשוב לדעת כי במהלך צריכת תוסף מלטונין אין לצרוך משקאות אלכוהוליים או לעשן. עישון וצריכת אלכוהול עלולים להפחית את השפעת ההורמון על השינה.

כמו כן לא מומלץ לצרוך מלטונין עם תרופות לדיכוי מערכת העצבים המרכזית כמו תרופות נגד חרדה, נגד דיכאון או ניגד פסיכוזה.

כמו כן, שימוש במלטונין עלול להגיב עם תרופות נוספות לטיפול בלחץ דם, גלולות למניעת הריון או טיפול הורמונלי, תרופות מחלות עור, לטיפול בזיהומים, בשילובו עם נוגדי דלקת לא סטרואידים ועוד.

לכן לפני שימוש בתוסף מלטונין חובה להתייעץ ברופא על מנת להתאים את הטיפול למצב הרפואי, לצרכיו ולמאפיינים הייחודיים של המטופל והתרופות שהוא צורך.

דילוג לתוכן