מלטונין משפר שינה לחולי לב המטופלים בחוסמי בטא

ממצאי מחקר חדש מגלים כי מלטונין משפר שינה לחולי לב המטופלים בחוסמי בטא

שינה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Chad-fitz
שינה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Chad-fitz

חולי לב המטופלים בתרופות חוסמות קולטני ביטא, סובלים מפגיעה באיכות השינה. מחקר חדש מצביע על יעילות של תוספי מלטונין לשיפור איכות השינה של המטופלים בתרופות חוסמות ביטא המשמשות לטיפול בחולי לב כמו גם לטיפול במגוון בעיות אחרות, ובכך מציע סיוע לתופעת לוואי זו, ותקווה לסובלים מאיכות שינה ירודה. ממצאי מחקרים שונים הראו יעילות של מלטונין לטיפול בבעיות שינה. לצד חסרונות המלטונין ותופעות הלוואי שלו נמצאו לו יתרונות שונים. כך, מלטונין נמצא גם כהורמון אפשרי כטיפול בבעיות זיכרון.

תרופות חוסמות קולטני ביטא β-blockers נמצאו במחקרים קודמים כמפחיתות את רמות המלטונין, דבר שעשוי להסביר מדוע חלק מתופעות הלוואי של תרופות מסוג זה הן פגיעה באיכות השינה, נדודי שינה- אינסומניה ועייפות במהלך היום.

לפיכך, ביקשו החוקרים לבחון האם העלאת כמות המלטונין משפרת את השינה של החולים המטופלים בתרופות אלה, המשמשות לרוב לטיפול באנגינה, ארתמיה וכשלי לב.

לשם כך, בחנו החוקרים 16 נבדקים בני 45 עד 64, מתוכם 9 נשים, שקיבלו תרופות מעכבות ביטא מסוג אתנולול או מתופרולול, במחקר כפול סמיות, עם קבוצת פלסבו בקבוצות מקבילות, שכלל בחינת שינה של הנבדקים פעמיים במהלך 4 ימים במעבדת שינה.

לאחר שנבחנה רמת השינה הבסיסית, טופלו הנבדקים בתוסף של מלטונין במינון של 2.5 מיליגרם ואילו קבוצת הביקורת קיבלה תרופת דמה- פלסבו למשך 3-4 שבועות. לאחר מכן נבחנו ממצאי הניסוי.

ניתוח ממצאי המחקר העלו כי תוספת של מלטונין במהלך 3-4 שבועות, שיפרה את זמן השינה הכולל: הנבדקים שקיבלו תרופת דמה ישנו 387 דקות ואילו הנבדקים שקיבלו מלטונין ישנו 37 דקות יותר- 424 דקות. בנוסף הממצאים העלו כי יעילות השינה של הנבדקים שקיבלו תוסף מלטונין עלתה והייתה 88% לעומת 81% בנבדקים שקיבלו תרופת דמה. כך גם במגוון מדדים אחרים, העלו הממצאים שיפור באיכות השינה בעקבות קבלת המלטונין.

ממצאי המחקר פורסמו בכנס ה-25 של איגוד רופאי השינה בארה”ב. הממצאים פורסמו על ידי חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרוורד ומבית החולים בריגהם בבוסטון. ממצאים אלה מעלים, כי חולים הסובלים מבעיות לב ומטופלים בתרופות חוסמות קולטני בטא, עשויים ליהנות מאיכות שינה טובה יותר משך שינה ארוך יותר. זאת לאחר שימוש בתוספי תזונה מסוג מלטונין. עם זאת, טיפול במלטונין מצריך ייעוץ מומחה, בשל השפעותיו השונות והתוויותיו הנוגדות.