ממוגרפיה מגבירה סיכון לסרטן השד

ממצאים מחקרים: ממוגרפיה עלולה להגביר סיכון לסרטן השד

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

בריאות האישה
סמל המודעות למחלת סרטן השד. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by. צילום: Jason Meredith

ממוגרמה, בעיקר לנשים מתחת לגיל 50, מעלה במידה חמורה את הסיכון לחלות בסרטן שד
בארה"ב, קבוצת מחקר של השרות לרפואה מונעת בדק באופן מדוקדק מחקרים שנעשו לגבי ההשפעה של בדיקות ממוגרפיה (ממוגרמה) על התחלואה בסרטן השד. בעקבות מחקרם זה, הם יצאו בהודעה לתקשורת שנשים מתחת לגיל 50 צריכות להימנע מהן ונשים מבוגרות יותר לא תיבדקנה יותר מפעם בשנתיים. מסקנות אלו גרמו ממש להיסטריה שם . עד אז נכתב בתקשורת שאם נשים לא תעבורנה ממוגרפיה כל שנה, אין ספור מהן יחלו בסרטן השד וימותו ממנו. מה שלא עלה בתקשורת זה שלמעשה, הבדיקות עצמן גורמות למקרים רבים של סרטן שד.

מחקר חדש, שהוצג בכנס השנתי של החברה הרדיולוגית באמריקה הצפונית, הצביע על המסקנה שכמות הקרינה הנמוכה בבדיקות ממוגרפיה שנתיות מעלה במידה משמעותית את הסיכון ללקות בסרטן שד, בייחוד אצל נשים עם רקע משפחתי או גנטי למחלה זו, אבל לא רק אצלן. הדבר מטריד במיוחד, מאחר ונשים עם סיכון משפחתי גבוה, דווקא הן מומרצות על-ידי הממסד הרפואי לנוכח ייעוץ גנטי, לעבור בדיקות תכופות ובגיל צעיר יותר – החל מגיל 25 שנים.
המלצות בנושא זה ניתנו בהולנד, במחלקה לאפידמיולוגיה ורדיולוגיה במרכז הרפואי והאוניברסיטאי בעיר כרונינגן. דר' מריצקה ג'נסן – ואן דר וידה, אפידמיולוגית במרכז הרפואי שם, יצאה בהודעה למדיה האומרת ש"יש להיזהר במתן ממגורמות בעיקר לנשים צעירות – ויש להימנע מבדיקות ממוגראמה חוזרות ונשנות". חוקרת זו, ביחד עם עמיתים למחקר, בדקו מחקרים תקפים לגבי השאלה אם חשיפה לקרינה ברמה נמוכה משפיעה על הסיכון לסרטן שד בקרב נשים המועדות לכך. 4 מתוך 6 מחקרים שנסקרו על-ידם במטה-אנליזה בדקו את ההשפעה של בדיקות ממוגרפיה תכופות על נשים עם נטייה גנטית למחלה זו – שני מחקרים בדקו מה קורה עם נשים שיש להן היסטוריה של סרטן שד במשפחה. הסיכום של כל המחקרים הראה שיש עליה, מאוד משמעותית, בסיכון לסרטן שד בקבוצות אלו בעקבות בדיקות הממוגרמה.

תוצאות
אצל כלל הנשים בסיכון גבוה שעברו ממוגרפיות הייתה עליה של 1.5 פעמים בסיכון, לעומת נשים עם רקע דומה שלא עברו בדיקות. עליה בסיכון של 2.5 פעמים הייתה אצל נשים שהחלו להיבדק לפני גיל 20 או שעברו 5 בדיקות כאלו.

מסקנות
דר' ג'נסן – ואן דר וידה, בהודעתה לתקשורת סיכמה את המסקנות של קבוצת הבקורת. לדבריה, כל תועלת של גילוי מוקדם של סרטן שד אצל נשים בסיכון בטלה למול הסיכון הכרוך בבדיקות. מסקנות כאלו פורסמו גם בז'ורנאלים רפואיים נוספים. מחקר שנערך בבי"ח ג'והן הופקינס בארה"ב ופורסם ב- Journal of the National Cancer Institute משנת 2009 מצא שחשיפה לממוגרמה כל שנה יכולה לעורר ממאירות אצל נשים עם היסטוריה משפחתית רבת עוצמה לסרטן שד ושחלות, שיש להן את הגנים 1BRCA ן-2BRCA. אבל, הסיכון עם בדיקות ממוגרמה קיים לא רק אצל נשים עם רקע משפחתי או גנטי אלא בכל מקרה.

מתוך: www.naturalnews.com/025560_cancer_brst_cancer_mammograms.html

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

דילוג לתוכן