ממתיקים מלאכותיים סוכרת ומיצי פירות

מחקר: בניגוד למיצים טבעיי- צריכת משקאות ממותקים עם ממתיקים מלאכותיים גורמת לסוכרת בדומה למשקאות ממותקים מסוכר מזוקק.

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונהרפואה משלימה
פירות אורגניים. כל הזכויות שמורות לפורטל הדוקטור.

ממתיקים מלאכותיים גורמים לסוכרת כמו סוכר מזוקק – לא כן מיצי פירות טבעיים

הקשר בין צריכת סוכר לסוכרת מוכר היטב – פחות מוכרת השפעתם של ממתיקים מלאכותיים על סוכרת. נושא המחקר, שפורסם באמריקן ז'ורנאל אוף קליניקל נוטרישן, היה לבדוק סיכון להתפתחות סוכרת עם משקאות ממותקים בסוכר, בממתיקים מלאכותיים או עם מיץ פירות טבעי. המחקר נמשך 14 שנות מעקב ונערך בצרפת. הוא בדק סיכונים לסוכרת מסוג 2 ולסרטן עם צריכת משקאות אלו ושותפו בו 66,118 נשים. המעקב החל בשנת 1993 ובמהלכו, 1369 נשים חלו בסוכרת מסוג 2.  

הצריכה הממוצעת של משקאות ממותקי סוכר הייתה 328 מ"ל לשבוע ועם משקאות ממותקים מלאכותית 568 מ"ל לשבוע. בהשוואה לאלו שלא שתו משקאות כאלו, אצל נשים שהיו ברביעון העליון של צריכת משקאות אלו, הסיכון עם סוכר היה 1.34 סיכון יחסי ועם ממתיקים מלאכותיים, סיכון יחסי 2.21. לא נמצא קשר של הגדלת התחלואה בסוכרת בקרב אלו ששתו מיצי פירות טבעיים. השפעת מה הייתה גם לאינדקס מסת הגוף – ככל שמדד זה היה יותר קרוב לאידיאלי, כך ירדה התחלואה בסוכרת, אבל נתוני מדד זה לא ביטלו את נזקם של המשקאות הממותקים, בין אם בסוכר או בממתיקים מלאכותיים.

מקורות
Consumption of artificially and sugar-sweetened beverages and incident type 2 diabetes in the Etude Epidémiologique auprès des femmes de la Mutuelle Générale de l'Education Nationale–European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition cohort  The American Journal of Clinical Nutrition ajcn.nutrition.org/content/early/ajcn.112.050997.

 

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן