ממתיקים מלאכותיים "ללא סוכר"- סיכון לעודף משקל

ממצאי מחקרים חדשים מצביעים על השפעת ממתיק מלאכותי הנפוץ במשקאות מוגזים דיאטטיים על השמנה וסוכרת

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורתזונה
משקאות מוגזים דיאטטיים ואחרים. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-sa-by. צילום: Marlith

ממצאי מחקר חדש מעלים כי שימוש בממתיקים מלאכותיים- תחליפי סוכר המצוים במזונות ובמשקאות דיאטטיים, קשור בסיכון להשמנת יתר.

האם גם אתם אוכלים ושותים משקאות דיאט ומזון "ללא סוכר" המכיל תחליפי סוכר כדוגמת אספרטיים ? שני מחקרים חדשים מצביע על הסיכון המוגבר להשמנה וסוכרת, בקרב אנשים שמשתמשים בתחליפי סוכר. לדברי עורכי המחקר אנשים הצורכים בקביעות משקאות דיאט משמינים יותר. המחקר  מצטרף למחקרים קודמים בדבר השפעת ממתיקים מלאכותיים- תחליפי סוכר על המוח, והסיכון לפגיעה בתאים במוח שאחראים על אכילה ועודף משקל.

המחקר הראשון נערך לשם בחינת הקשר בין משקאות דיאטטיים מוגזים לבין שינוי ארוך טווח בהיקף המותניים של הנבדקים. המחקר נערך על ידי חוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת טקסס בארה"ב.

המחקר נערך במשך 9.5 שנים על בסיס בחינת שינוי המשקל לפי היקף המותניים של 474 נבדקים . לאחר נטרול משתנים מתערבים כמו פעילות גופנית רקע סוציו-אקונומי, גיל, עישון, ממצאי המחקר העלו כי קבוצת הנבדקים ששתו משקאות מוגזים דיאטטיים, חוו 70% יותר עלייה בהיקף המותניים שלהם, (היקף המבטא מידת השמנה). זאת בהשוואה לאנשים שלא צרכו משקאות דיאטטיים.

חמור מכך- ממצאי המחקר העלו כי אנשים שדיווחו על כך ששתו משקאות דיאטטיים בתדירות גבוהה יותר – שתי כוסות או יותר ביום, חוו מעלייה של 500% בהיקף המותניים שלהם, בהשוואה למי שלא שתו משקאות כאלה.

מחקר נוסף שהתבצע על עכברי מעבדה שניזונו מתפריט עשיר בשומן, עם ממתקים מלאכותיים מסוג אספרטיים הצביע על הסיכון המוגבר לסוכרתיות הקשור לשימוש באספרטיים. זאת בהשוואה לעכברים שניזונו מתפריט שומני עשיר ללא ממתיקים מלאכותיים.

לדברי עורכי המחקר חשיפה לאספרטיים במינון גבוה עלולה לתרום לעליית רמות הסוכר בדם ובכך לסייע להעצים את הקשר שנצפה בין שתיית משקאות אנרגיה דיאטטיים- נטולי סוכר לבין סיכון ללקות במחלת הסוכרת בקרב בני אדם.

המחקרים הוצג בכינוס השנתי של האגודה האמריקאית לסוכרת שהתקיים בסן דייגו בארה"ב.

נוכח הממצאים, לדברי החוקרת ד"ר הלן הדוזה, אשר הובילה את המחקר, אין זה מומלץ לעודד שימוש במשקאות מוגזים דיאטטיים המכילים ממתיקים מלאכותיים, כחלופה בריאה למשקאות המוגזים הרגילים.משקאות דיאטטים אמנם מכילים כמות קלוריות אפסית, אך הם בעלי השפעות מזיקות כאמור.

דילוג לתוכן