מעבדה חדשנית לחקר האוטיזם בפקולטה לרפואה בצפת

מעבדה חדשנית לחקר האוטיזם בפקולטה לרפואה בצפת 

בפקולטה לרפואה בגליל, הוקמה מעבדה לנוירו-ביולוגיה מולקולארית והתנהגותית, בראשותו של ד”ר אוון אליוט.המחקר במעבדה מתמקד בניסיון להבין את המנגנונים המולקולאריים המשתנים במוחם של אנשים, שאובחנו כלוקים באוטיזם ואת אחריותם של מנגנונים אלה להתנהגות האוטיסטית. 

סמל המודעות לאוטיזם.מקור: ויקיפדיה. ברישיון. מאת: Loannes Baptista
סמל המודעות לאוטיזם.מקור: ויקיפדיה. ברישיון. מאת: Loannes Baptista

כיום אין די ידע לגבי השינויים המתרחשים במוחו של אדם הלוקה באוטיזם, ומה הם דרכי הטיפול היעילות.
שתי המטרות עיקריות למחקר במעבדה החדשה שהוקמה הן:
1. לאפיין את ההבדלים המולקולאריים בין המוחות של הלוקים באוטיזם לבין המוחות של אלה שלא לקו, כדי לנסות ולהבין את האוטיזם לסוגיו השונים ואת דרכי הטיפול התרופתי והתנהגותי המתאימות. כבר בתחילת המחקר נמצאו סימנים ראשונים של דלקת ופעילות מוגברת(אקטיבציה) במערכת החיסון במוחם של אנשים הלוקים באוטיזם. בנוסף, ממחקרי המעבדה עולות מסקנות, שכמעט אין עליהן עד כה תיעוד בספרות ובחקר האוטיזם בעולם , המעידות כי מערכת החלבונים הזורמים בדם ומהווים חלק ממערכת החיסון, גדולה בהרבה במוחם של הלוקים באוטיזם.

2. בניית מאגר רישומים ומידע ייחודי של אנשים שאובחנו כאוטיסטים ושל בני משפחותיהם בישראל. המאגר משלב באופן ייחודי שלושה סוגי מידע: א. מידע קליני על החולה ועל האבחנה של האוטיזם. ב. מידע על העבר הרפואי של החולה ושל משפחתו , כולל מידע על מהלך ההיריון של אם החולה , ועל אשפוזים ומחלות במהלך ההיריון. ג. דגימות ביולוגיות של החולה לצורך סריקות של מערכת החיסון.

מאגר מסוג זה מאפשר לערוך מתאם(קורלציה) בין כל הנתונים וליצור תמונה רחבה של הגורמים לאוטיזם ושל השינויים הביולוגים שמתרחשים במוח. כמו כן מאפשר המאגר בדיקת השאלה, האם יש קשר בין העבר הרפואי של החולה לבין השינויים הביולוגים אשר גורמים לאוטיזם. שילוב זה של שלושת סוגי המידע, המתבצע במעבדתו של ד”ר אליוט והניסיון למפות את כולם, הוא ייחודי וראשוני בעולם. המאגר יסייע לאבחון מוקדם של האוטוזים ולפיתוח של טיפול ממוקד יותר בו.

המחקרים במעבדה נעשים בשיתוף עם חוקרים ורופאים בכירים בארץ ובעולם, עם חברת התרופות “טבע” ובשיתוף פעולה עם המרכז הרפואי זיו בצפת. המחקרים במעבדתו של ד”ר אליוט מתמקדים באנשים שאובחנו עם אוטיזם בישראל וזאת מתוך תפיסה כי, האוכלוסייה בישראל ייחודית, בשל המגוון האתני והדתי ובשל אורחות החיים השונות.

ד”ר אליוט נולד בסן חוזה, קליפורניה. הוא השלים את לימודי התואר הראשון באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו ובשנת 2001 עלה לישראל מתוך תחושת ציונות ורצון ליישוב הארץ. את לימודי התואר השני, הדוקטורט והפוסט-דוקטורט השלים ד”ר אליוט במכון ויצמן בנושא: נוירוביולוגיה מולקולארית של מחלת האלצהיימר. הפוסט- דוקטורט של ד”ר אליוט עסק בתגובות ובהתנהגות של הגוף במצבי לחץ וחרדה. בשנת 2011 עבר ד”ר אליוט ללמד ולחקור בפקולטה לרפואה בגליל של אוניברסיטת בר אילן, והיה מבין מקימיה של הפקולטה.