מעבדות לחירות: המשפחה לצד התקשורת

היציאה מעבדות לחירות: המשפחה לצד התקשורת

כולנו צורכים תקשורת בחיי היומיום כמעט בכל רגע נתון ולשם מטרות שונות: כולנו עוקבים אחר מידע בחדשות, כולנו צופים במשך שעות בטלוויזיה, מדברים עם העולם והמשפחה באמצעות הפלאפון, מאזינים למוסיקה באמצעות האייפוד או חולקים חוויות באמצעות הפייסבוק.

מהרגע שאנחנו קמים ועד הרגע שאנחנו הולכים לישון התקשורת מהווה חלק בלתי נפרד מעולמנו ומאופן התנהלותנו במציאות. בשל כך, לכולנו התחושה שאינני יכולים להסתדר בלעדיה. אם שכחנו את הפלאפון בבית, ניראה שאיבדנו כל קשר למציאות ולאנשים היקרים לנו כי לא ניתן להשיג אותנו… במילים אחרות, אנחנו עבדים מתקדמים המשועבדים לטכנולוגיה המהווה אמצעי לתקשר עם אחרים וזרים או אפילו לדבר עם הילדים.
המטרה שלנו כאנשים מודרניים בכלל וכהורים בפרט היא להפוך את היוצרות ולהחזיר את השליטה לידיים שלנו, להשתחרר מהעבדות ולצאת לחירות. כלומר, עלינו לפעול בכדי להחזיר לעצמנו את השליטה בבית ובמשפחה ולהפקיע אותה מידי התקשורת.

איך עושים את זה, אתם וודאי שואלים..אז אתן לכם כמה טיפים יעילים:
ראשית, עלינו להגדיר מראש את מקום התקשורת בבית במושגים של זמן ומרחב. עלינו לקבוע באופן רציונאלי ומודע היכן ממוקמים מכשירי טלוויזיה ומחשב בבית (כולל מחשבים ניידים). ההחלטה צריכה לקחת בחשבון שבמקום שיש תקשורת, יש צרכני תקשורת (בעיקר הילדים).

שנית, עלינו להגדיר את אופן צריכת התקשורת מבחינת זמנים, תכנים ועוד. יש לקבוע גבולות ברורים, מה מותר ומה אסור, ליצור סדרי העדיפויות, כמה ולמה. ניתן גם לשתף את הילדים בדיון זה (בהתאם לתפיסה ההורית ולגיל הילדים) ולקבוע כללי התנהגות סביב המדיה באופן קבוע ומתמשך המותאם להתנהלות המשפחה. למשל, ניתן לקבוע שלא אוכלים בזמן הצפייה בטלוויזיה אלא אוכלים ביחד בפינת האוכל באופן משפחתי. חשוב לשים לב שגם ההורים יעמדו בכללי ההתנהגות שנקבעו, אלא אם נקבע אחרת מראש, שכן ההורים מהווים מודל לילדים גם בנושא זה. זאת ועוד, ניתן לקבוע זמנים שבהם המשפחה יושבת למשחקים משפחתיים, לצפות יחד בתוכנית אהובה או בסרט המתאים לכל המשפחה. במצב עניינים זה, המשפחה תוכל להתנהל בהתאם לערכים ולאמונות שלה ולשלב את התקשורת בחייה ולא לשנות את חייה לפי התקשורת.

באווירת חג הפסח הממשמש ובא, כדאי לעשות חושבים ולשנות את מהלך העניינים במשפחה ולא להמשיך לתת לתקשורת לנהל אותנו בעצמה, כך נעבור מעבדות לחירות במהירות וביעילות!!!

מאת: ד”ר שלי גפן.ד”ר שלי גפן הינה מרצה ותיקה בתקשורת (במכללה למינהל, אוניברסיטת תל אביב ובאונ’ פתוחה). בימים אלה סיימה את כתיבת הדוקטורט בנושא המשפחה והתקשורת. מעבירה הרצאות/סדנאות וייעוץ לילדים, הורים ואנשי חינוך במציאות התקשורתית כיום.