מענק לטכניון לפיתוח מערכת לאבחון שחפת

הטכניון יקבל מענק מקרן גייטס לפיתוח מערכת אוטונומית לאבחון שחפת

הטכניון הכריז היום על קבלת מענק שני במסגרת Grand Challenges Explorations – יוזמה של קרן ביל ומלינדה גייטס, המאפשרת לאנשים ברחבי העולם לבחון רעיונות נועזים העשויים לפתור בעיות גדולות בתחום הרפואה. המענק יסייע לפרופסור חוסאם חאיק מהפקולטה להנדסה כימית וממכון ראסל ברי לננו-טכנולוגיה בטכניון להמשיך בפרויקט המחקר הביו-רפואי החדשני שלו, שכותרתו “טלאי אלקטרוני דביק לאבחון שחפת“.

“עבור אזורים הסובלים מעוני כרוני, קרן ביל ומלינד גייטס היא משאב יקר מפז, המאפשר לרתום את חוכמת המומחים לטובת האנושות ולפתרון בעיות בתחומי הבריאות והפיתוח. בסיועה של קרן גייטס אנו מפתחים טלאי אלקטרוני דביק, מדויק, מהיר ולא יקר לאבחון שחפת, במטרה להגדיל שיעור ההישרדות בקרב חולי שחפת ולבלימת הפצתה של המחלה. אנו מקווים שבסיכומו של דבר יסייעו צעדים אלה לדמוקרטיזציה ולהנגשה של שרותי בריאות ברחבי העולם,” אמר פרופסור חאיק.

בשנת 2012 זכה פרופסור חאיק במענק שלב I מן הקרן. מענק שלב I ניתן לאנשים הנוקטים גישה חדשנית בבעיה בוערת ומשמעותית בתחומי הרפואה והפיתוח. Grand Challenges Explorations משקיעה ברעיונות נועזים שבכוחם, על פי ההערכות, לפתור בעיות המעיקות על חיי היום-יום של אנשים בעולם השלישי. שלב II נועד לקדם רעיונות שכבר עשו כברת דרך לקראת יישום.

יותר משני מיליארד בני אדם, על פי ההערכות, נגועים בשחפת, ובקרב כ-10% מהם תפרוץ המחלה באופן פעיל במהלך חייהם. כ-95% מחולי השחפת חיים במדינות מתפתחות, שבהן מתקיימים התושבים מהכנסה של דולר ביום. המטרה הסופית של הפרויקט הנוכחי שמוביל פרופסור חאיק היא פיתוחו של תהליך אבחון אוטונומי המבוסס על טלאי אלקטרוני דביק. אבחון השחפת, המבוסס על דגימות עור, אורך 2 עד 5 דקות. עלותו נמוכה וזמינותו גבוהה יותר מהגישות הקיימות. טלאי החישה החדשני יודבק על חזהו של הנבדק על ידי איש צוות רפואה או על ידי המטופל עצמו, ויתאים גם לילדים. האפשרות לבצע את הבדיקה בבית על ידי הנבדק תאפשר למטופלים להשתתף באופן פעיל במניעה ובאבחון של שחפת באמצעות ניטור מתמיד של אוכלוסייה המצויה בסיכון – אנשי צוות רפואי, בני משפחה של חולי שחפת, מעשנים, נשאי HIV וכיו”ב. ממצאי הבדיקה המהירה יבוטאו באור אדום (אינדיקציה לשחפת) או באור ירוק (כשהנבדק בריא).

פיתוחו של טלאי-חישה ל”איבחון מהיר, מדויק וזול של שחפת ריאתית פעילה לעומת שחפת לא פעילה או סמויה” יתרום להגדלת שיעור ההישרדות בקרב חולי שחפת ולבלימת הפצתה שלל המחלה. טלאי-האבחון אמור לשמש מעבדות מרכזיות, בתי חולים ומעבדות-מרפאה באזורים דלי-משאבים או בנקודת הטיפול, ובכך ירחיב את בדיקות השחפת ויציל לפחות 400,000 בני אדם מדי שנה בשנה.

Grand Challenges Explorations היא יוזמה הממומנת על ידי קרן ביל ומלינדה גייטס. היוזמה, שנוסדה בשנת 2008, מימנה כבר יותר מ-1,100 פרויקטים ב-60 מדינות. תוכנית המענקים פתוחה לכל אדם ללא מגבלת תחום או שיוך ארגוני. תהליך הבחירה מבוסס על טופס הרשמה קצר, ללא צורך במידע מוקדם נוסף. מענקים ראשוניים בני 100,000 דולר ניתנים פעמיים בשנה. פרויקטים מוצלחים זוכים בהזדמנות לקבל מענק המשך בסכומים של מיליון דולר ומעלה.