מפיצי על – איך הם מדביקים בנגיף?

מהם מפיצי על, כיצד מדביקי על מפיצים את נגיף הקורונה ומה חלקם של מפיצים אלה בכלל מקרי ההדבקות בוירוס

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורנגיף קורונה
מפיצי על: מדביקים בשיעורים גבוהים במיוחד. צילום: Pixabay zhugher

מפיצי העל של נגיף הקורונה מדביקים בוירוס באופן דרמטי. השערות מחקריות מעריכות את חלקם של מקרי ההידבקות בנגיף עקב מגע עם "מפיצי על בכ60-80 אחוזים. זאת בניגוד חד בהשוואה לנשאי הנגיף הרבים שהינם א-סימפטומטיים וככל הנראה כלל לא מדבקים. אז מהם מפיצי על, כיצד מדביקי על מפיצים את נגיף הקורונה ומה חלקם של מפיצים אלה בכלל מקרי ההדבקות בוירוס.

מפיצי העל גרמו וגורמים להפצות של חיידקים ונגיפים והתפשטות מגיפות כמו SARS וMERS. כך למשל היתה מארי טיפוס Typhoid Mary – מרי מאלון. היא היתה טבחית מניו יורק שאובחנה כנשאית לא סימפטומטית של מחלת טיפוס הבטן. לפני מעל מאה שנים, היא הדביקה בעבודתה מעל חמישים איש במחלתה. שלושה מהם מתו.

מפיצי על מדבקים

נגיף הקורונה מתפשט ברחבי העולם. עד כה חלו בנגיף מעל 12 מליון איש. מעל חצי מליון איש מתו מהנגיף והוא ממשיך ומתפשט.

הערכות מדעיות מתארות סיכוי של אדם שהינו נשא קורונה להדביק 2.5 איש. יחד עם זאת ישנן עדויות על כך שאנשים מסוימים הקרויים "מדביקי על" או מפיצי על מדביקים בשיעורים גבוהים יותר. Super Spreader.

היום ישנם ממצאים על כך שאדם אחד, מפיץ על עלול להדביק בין 10 ל80 איש. זאת אף ללא מגע של נשימה ישירה תוך ששהה למשל באותו חלל. כך לשם המחשה תועד מקרה של אישה המוגדרת כמפיץ על – או ליתר דיוק מפיצת על של קורונה. היא היתה אחראית להדבקה של 71 בני אדם בבניין רק על ידי שהיתה במעלית. או לדוגמה תועד מקרה בווהאן של חולה שגרם להדבקותם של 14 אנשים ממערכת הרפואה.

אפידמיולוגים מבקשים לחקור האם מפיצי העל גורמים להתפרצות מגיפות. זאת כיוון שיש להם תפקיד משמעותי בהאצת קצב ההתפשטות בתפוצה גאוגרפית רחבה.

מפיצי על או מדביקי על מוגדרים כאנשים שמדביקים מספר רב במיוחד של אנשים. מבחינה מדעית טרם הוברר מדוע אנשים מסוימים מדביקים באופן משמעותי הרבה יותר אנשים בהשוואה לאחרים. כמו כן טרם הוברר מדוע אנשים מסוימים הם חולים א-סימפטומטיים או סימפטומטיים שלא מדביקים הרבה אחרים בסביבתם.

יחד עם זאת ממצאים ראשוניים מצביעים על כך שאנשים מסוימים יהיו מפיצי על כתלות במספר גורמים:

  1. הסביבה של מפיץ העל לרבות עונות השנה כמו הקיץ שאינו עוצר את הקורונה אך אולי משפיע על העומס הויראלי ואופי ההדבקות
  2. התנהגות מפיץ העל
  3. תנאים פיזולוגיים ביולוגיים של הנגיף בגופו של החולה
  4. מגע עם חפצים, שהות בחללים, הפצת רסס במקומות בהם שוהים הרבה אנשים
  5. המערכת החיסונית של מדביק העל
  6. כמות הנגיפים הנפלטים ממפיצי העל

מפיץ על הדביק 71 איש בבניין ללא מגע ישיר

מפיצי העל מדביקים אנשים רבים. כך לדוגמה מלבד מארי מלון שהדביקה בהעדר מודעות עשרות אנשים בטיפוס, בדומה לחולה סארס שהפיץ את הנגיף בארבע מדינות. כך לדוגמה חולה MERS יחיד שהיה מפיץ על. הוא הדביק יותר משמונים אנשים.

לאחרונה פורסם מחקר שהעלה כי אישה אחת היתה אחראית להדבקה של מעל 70 איש בבניין שלה. הנשאית נטולת התסמינים הגיעה חזרה מארצות הברית אל סין. היא נבדקה והתגלתה כשלילית ללא הנגיף. יחד עם זאת נמאר לה שעליה להיות בבידוד. הנשאית מפיצת העל היתה ללא תסמינים. יחד עם זאת הספיקה השהות שלה במעלית כדי להדביק עשרות בבניין.

מדענים מעריכים באופן זהיר שבכל מגיפה, כוללת הקורונה אחראים מפיצי העל לרוב של מקרי ההדבקות. לדעת מדענים 20% בלבד מהאנשים המדבקים, גורמים ל80% מכלל מקרי ההדבקה.

כמובן שבין אם מדובר במדביקי על ובין אם מדובר בחולה רגיל המדבק, התנהגות זהירה של עטיית מסיכות, שטיפת וחיטוי ידיים, סגרים וחיסונים מועילים כנגד מחלות אלה. בין אם מדובר בוירוס הקורונה או חיידק טיפוס, סארס או שפעת. לכן חשוב לשמור על כללי הריחוק החברתי של שני מטר, עטיית מסיכה וחיטוי ידיים.

דילוג לתוכן