מצב חיידקי המעיים משפיע על הבריאות

מה הקשר בין מצב אוכלוסיית חיידקי המעיים שלנו לבין מצבנו הבריאותי ?

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונהרפואה משלימה
חיידקי אי-קולי. מקור: ויקיפדיה. צילום ועיבוד באדיבות Eric-Erb and Christopher-Pooley-US-Agricultural-Research-Service

מצב אוכלוסיית המעיים קובע אם האדם בריא או חולה
בגוף האדם מתקיימות 100 טריליוני בקטריות. הן שוכנות בעיקר במעי הדק, אך גם במקומות אחרים. 90% מן המטען הגנטי בגוף מקורו באוכלוסיית הבקטריות, לא של האדם עצמו. במקרים רבים, אוכלוסיה זו קובעת אם האדם יהיה בריא או חולה. במכון הלאומי למחלות אלרגיה ומחלות מדבקות בארה"ב מצאו לאחרונה שמחלת קרוהן יכולה להיגרם כתוצאה מהימצאות סוגי בקטריות מעי מסוימות שליליות. הבקטריות משפיעות על הביטוי הגנטי, המערכת החיסונית, התפתחות המוח, בריאות נפשית וזיכרון, השמנה וסיכון למחלות נוספות כמו סוכרת וסרטן. 

לאחרונה, זהו נושא לוהט ברפואה. גם הגנום של חיידקים אלו נבדק, בעיקר כדי להוכיח את הקשר בין בריאות פלורת המעיים לבין ההיסטוריה הרפואית של האדם ומצב בריאותו ולחזק את אוכלוסיית הבקטריות החיוביות, כדי שיפעלו למענו ולא נגדו. הפרעות בפלורת המעיים התקינה נמצאו קשורות להשמנה, ארטריטיס ורמות כולסטרול גבוהות. כעת נמצא גם קשר בין טיב אוכלוסיית חיידקי המעיים, מחלת המעי הרגיז ואוטיזם. לפי מחקרים של דר' נטשה קמפהל מקברייד שחיברה את הספר "פסיכולוגית המעי", ניתן לרפא אוטיזם והפרעות קשב ולמידה עם תיקון מצב הפלורה בגוף. במחקרים היותר מאוחרים נמצא קשר בין 85% מהפרעות קשב ולמידה אצל ילדים לבין מחלות נוספות כמו סוכרת, עצירות או מצב דלקתי בגוף. שני מחקרים מצאו בצואה אצל ילדים אוטיסטים בקטריות קלוסטרידיום מזיקות ובקטריות גורמות מחלות אחרות.
במחקר עם עכברים שסבלו מפרזיט במעיים, נמצא שחסרה להם אוכלוסיית חיידקי מעיים ונמצאו אצלם הפרעות תנועתיות לא נשלטות ומצבי חרדה.
כאשר המערכת החיסונית החלה לפעול מול הפרזיט, היא החלה להגיב גם אל מול הבקטריות החיוביות. למעשה בעוד ש- 10% תאי T פעלו נגד הפרזיט, כ- 45% החלו לקטול בקטריות חיוביות שעוזרות לגוף, מה שמנע מהעכברים התאוששות מלאה.
כפי שנכתב בעיתון טיים, אם תהליך דומה קורה אצל בני אדם, זה יכול לשנות כליל את המצב בצינור העיכול ואכן נמצא שאם תאי T איבדו שליטה, הם עצמם יכולים לתרום להתפתחות מחלת קרוהן.

חלב אם מאיץ התפתחות פלורה מועילה
כל זה מחזק את טענותיה של נטשה מקקפבל לגבי החשיבות של ההנקה. זו תורמת לבריאות הפלורה וכך מונעת מחלות שונות בעתיד.
חלב אם מחזק את הפלורה של המעיים ובכך מצמצם את הסיכון של התינוק לקבל שפעת ומחלות נשימה אחרות. מחקר שנערך באוניברסיטת דיוק, היה הראשון שמצא את הקשר בין הנקה להיווצרות פלורת מעיים בריאה, עם כל ההשלכות שלה. המחקר עסק בגידול של בקטריות חיוביות בחלב פרה, חלב סויה וחלב אם. אם כי הבקטריות התרבו בכל המצעים, רק בחלב אם הם יצרו ביופילם, שהינה שכבת בקטריות המכסה את כל הפנים של המעיים. ביופילם כזה מספק הגנה בפני בקטריות גורמות מחלות, שאינן מצליחות לקנות שם אחיזה. יש עוד סיבות לכך שחלב אם הוא המזון הטוב ביותר עבור התינוק, כל עוד אפשרי להניק.
עבור קיום פלורת מעיים בריאה, חשוב להיצמד לתפריט בריא וחשובים גם מזונות מוחמצים טבעיים. רצוי להחמיץ ירקות בהם הוכנסו זנגביל ושום. כמו כן, להכין יוגורטים משקדים ושומשום.

מרבית היוגורטים שבשוק הוכנו מחלב מפוסטר. הם לא יעזרו לפלורת מעיים בריאה שתסייע להשמדת פרזיטים שבצינור העיכול. בירקות מוחמצים נוצר גם ויטמין K2 החשוב למניעת סתמים בעורקים ומחלות לב. פלורת מעיים בריאה עוזרת גם לספיחה וסילוק של מתכות רעילות מן הגוף ולסילוק רעלים בכלל. מזון מוחמץ מספק לגוף פי 100 יותר חיידקים טובים, לעומת מה שיש בכמוסות אצידופילוס. כשמתחילים בצריכת ירקות מוחמצים טבעיים, יש להתחיל באכילה של חצי כף ליום ובהדרגה אפשר להגיע עד רבע כוס ואפילו יותר. מעדני יוגורט מוכנים מחלב פרה מכילים לעיתים קרובות חומרי שימור לא טבעיים ו/או פרוקטוז – כל אלו מזיקים או מיותרים.

מקורות
Micro flora balance is key to health NaturalNews Friday, December 21, 2012 http://www.naturalnews.com/038424_micro_flora_digestive_tract_good_health.html#ixzz2Iafagggh
https://en.wikipedia.org/wiki/Gut_flora

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

דילוג לתוכן