מריחואנה נגד תסמונת פוסט טראומטית

חוקרים הוכיחו כי ניתן להשתמש במריחואנה באופן יעיל על מנת להפחית תסמינים פוסט טראומתיים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

פסיכולוגיה
קנאביס. מריחואנה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. מאת: Bogdan

מחקר ישראלי : מריחואנה מונעת תסמיני פוסט-טראומה

 חוקרים מצאו כי ניתן להשתמש בהשפעה החזקה שיש למריחואנה על המוח, על מנת להפחית התפתחות תסמינים פוסט-טראומתיים.  ממצאיה מחקר החדש שנערך על ידי חוקרות ישראליות מאוניברסיטת חיפה והתפרסם בכתב העת Neuropsychopharmacology עולה כי השימוש במריחואנה עשוי לסייע להפחית את תסמיני האירוע הפוסט טראומטי אך לא למחוק את זכר האירוע המלחיץ או את החרדה הנלוות.

ממצאי המחקר שנערך בחולדות שהינן חיות חברתיות המגיבות לאירועי לחץ וטראומה בצורה פיוזיולוגית דומה לבני אדם, העלו כי השימוש של החוקרים בחומרים קנבינואידים -מריחואנה סינטטית, אחרי טראומה עשויה למנוע התפתחות תסמינים פוסט-טראומתיים.

ד"ר אירית עקירב ,שהובילה את המחקר שבוצע עם תלמידת המחקר אתי גנון-אלעזר, ציינה כי החוקרות מצאו מעין 'חלון זמנים' שבמהלכו מסייעת המריחואנה לצמצום סימפטומים שמדמים פוסט טראומה במודל בחולדה", ולפיכך  במחקר זה ביקשו החוקרות לבדוק את השפעת קנבינואידים על יצירת סימפטומים פוסט-טראומתיים בחולדות.

בשלב הראשון של המחקר החוקרות הכניסו את החולדות למצב לחץ חריף ומצאו שהחולדות אכן סבלו מסימפטומים שמדמים תסמיני פוסט-טראומה כמו בבני אדם – תסמינים כמו פגיעה  בפידבק השלילי של ציר הלחץ (HPA) תגובת בהלה (Startel) רבה, ופגיעה בלמידת הכחדה.

בשלב ההמשך של המחקר החוקרות חילקו את החולדות שסבלו מטראומה ל-3 קבוצות: קבוצה אחת שזכתה לזריקת המריחואנה אחרי שעתיים מהחשיפה לאירוע הטראומה, קבוצה שנייה שקיבלה את הזריקה לאחר 24 שעות וקבוצה שלישית שקיבלה את הזריקה לאחר 48 שעות. קבוצת הביקורת הייתה קבוצת חולדות שלא קיבלה מריחואנה בכלל.

בתום שבוע, בחנו החוקרות את התסמינים שמהן סבלו החולדות וגילו כי הקבוצה אשר לא קיבלה מריחואנה בכלל והקבוצה שקיבלה זריקת מריחואנה אחרי 48 שעות מהחשיפה לאירוע הטראומתי, המשיכו להראות סימפטומים של פוסט-טראומה שיחד עימם הופיעה רמת חרדה גבוהה. לעומתן, בחולדות שקיבלו זריקת קנבינואידים של מריחואנה לאחר שעתיים או 24 שעות ממועד החשיפה הטראומטית, תסמיני הפוסט טראומה נעלמו. יחד עם זאת, נמצא כי גם החולדות הללו פיתחו רמה גבוהה של חרדה.

החוקרות סבורות כי ממצאי המחקר מעלים מסקנה ולפיה מריחואנה לא מחקה את חווית הטראומה – ולכן החולדות היו ברמת חרדה מוגברת. עם זאת המריחואנה כן הצליחה למנוע באופן ייחודי התפתחות של תסמיני פוסט טראומה בחולדות בתוך חלון זמנים שבו המריחואנה יעילה – עד 24 שעות לאחר האירוע. לדברי ד"ר עקירב אורך החיים של בני אדם גדול בצורה משמעותית משל חולדות, ולכן אפשר ניתן להניח שגם חלון הזמנים אצל בני אדם ארוך יותר.

 בהמשך המחקר החוקרות ביקשו לבחון מהו המנגנון המוחי הפעיל בעת מתן הסם, ולכן חזרו על חלקו ההתחלתי של הניסוי אך בשינוי שלאחר הטראומה הזריקו החוקרות את הקנבינואידים  לאזור האמיגדלה במוח, אזור מסוים שאמון על תגובות רגשיות ובפרט על תגובה במצבי טראומה. ממצאי שלב מחקרי זה העלו כי המריחואנה מנעה בשנית  התפתחות תסמינים פוסט-טראומתיים גם כשהוחדרה ישירות לאיזור זה ומכאן הסיקו החוקרות כי השפעת המריחואנה מתווכת ע"י קולטן מסוג CB1 באמיגדלה.

דילוג לתוכן