מריחואנה פוגעת בתפקוד השכלי

רבים סבורים כי שימוש בסמים קלים אינו מזיק לבריאות ואין בו דבר מזיק. לצד זה משתמשים רבים במריחואנה – קנאביס מתארים תופעות שונות הקשורות לזיכרון ולתפקוד הקוגניטיבי. מחקר שעוסק בתחום מעלה ממצאים נוספים המאששים את העובדה המדעית כי לעישון מריחואנה ישנם נזקים מגוונים!

איך קנאביס משפיע על החשיבה וביצוע משימות

עישון קנאביס. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-by-sa. צילום: Petr-Broz
עישון קנאביס. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-by-sa. צילום: Petr-Broz

חוקרי עצבים מבית החולים מקלין במסצו’וסטס ערכו מחקר ובדקו את היכולות המנטליות והגמישות השכלית של נבדקים. הם מצאו כי נזק למוח יכול להיות חמור יותר אם המשתמשים במריחואנה החלו לעשן אותה כבר בגיל שמתחת לגיל 16.

בנוסף, החוקרים מצאו כי קיים קשר כך שצעירים שהחלו להשתמש במריחואנה בגיל צעיר מתחת ל-16, היו בסבירות גבוהה יותר לשימוש קבוע בסם בהמשך חייהם.

“לגיל יש חשיבות גדולה” אומרת החוקרת הראשית המצוטטת בכתבה. “שימוש מגיל צעיר מקושר לעוצמה ותכיפות רבה יותר של שימוש בהמשך החיים ולתפקוד לקוי יותר ביכולת לבצע מטלות שכליות. דבר זה עלול לפגוע בתפקודים ובהחלטות בפעילויות היומיות וזו בעיה חמורה. ”

המחקר בחן תפקוד קוגניטבי, זיכרון ויכולת להתמקד בעת הסחת דעת והעלה שכל משתמשי המריחואנה הצליחו פחות בכל המבחנים. ככל שהנבדק צרך מריחואנה בכמות רבה יותר בקביעות, כך הוא הצליח פחות במשימות.

 כיצד קנאביס משפיע על הנהיגה?

מחקר נוסף מצא ששימוש כרוני, “כבד”, כשימוש פנאי במריחואנה (לא שימוש רפואי בקנאביס) היה קשור לביצועי נהיגה גרועים יותר אצל נהגים לא שיכורים בהשוואה למשתתפי קבוצת ביקורת בריאים שאינם משתמשים.

על פי הממצאים משתמשי קנאביס עשו יותר תאונות, נסעו במהירויות גבוהות יותר, ונסעו דרך יותר אורות אדומים מאשר לא משתמשים.

התחלה מוקדמת יותר של שימוש במריחואנה (שימוש קבוע לפני גיל 16) הייתה קשורה לביצועי נהיגה גרועים יותר. המחקר מצביע על כך שהציבור צריך לחשוב מחדש על הדרכים שבהן הוא מתייחס להשפעות ונזק של שימוש בקנאביס באוכלוסיה בשל הנזקים לנהיגה שנמצאו גם באנשים נורמטיביים.