מרכז אונקולוגי חדש ונחנך ברמב”ם

מרכז אונקולוגי חדש ונחנך ברמב”ם 
50 שנה אחרי הקמתו של המערך האונקולוגי ברמב”ם, נחנך לאחרונה המרכז האונקולוגי החדש בביה”ח. מצוקת האשפוז במכון הישן, המשרת אלפים מתושבי הצפון, היא זו שעמדה לנגד עיניו של יוסף פישמן ז”ל, איש עסקים חיפאי שטופל במכון, והחליט לתרום להקמת מבנה חדש, מרווח ומתקדם לרווחת חולי סרטן. השר ליצמן התייחס בטכס לצורך במאבק חוקי בעישון. פרופ’ ביאר: “הסרטן הוא עדיין המחלה הקטלנית ביותר איתה אנו מתמודדים”

בטכס רב משתתפים, נחנך  המרכז האונקולוגי החדש ע”ש פישמן בקריה הרפואית רמב”ם. במעמד הטכס, התייחס בין היתר השר ליצמן לנושא קידום אורח חיים בריא, ועשה הקבלה בין הפעילות שלו לקידום תזונה נכונה ובין המלחמה בעישון. מנהל רמב״ם, פרופ’ רפי ביאר, ציין בפני השר כי רמב״ם הוא בית החולים המוביל בארץ במלחמה בעישון – הראשון לאסור מכירת טבק בתחומו והראשון להפעיל פקח עירוני הקונס מעשנים שלא כחוק. בימים הקרובים יקדם השר מול וועדת הבריאות שינוי בתקנות של החוק האוסר עישון במקומות ציבוריים, שינוי שיהפוך גם את חצרות בתי החולים לאזורים אסורים בעישון. רמב״ם היה בין הגורמים שלחצו להחמרה בחוק. ״אני שמח שהשר מקדם החמרה בחוק האוסר עישון״, אמר פרופ’ ביאר, ״הסרטן הוא עדיין המחלה הקטלנית ביותר איתה אנו מתמודדים״.

בתום הטכס יצא השר ופמלייתו, כשהם מלווים בבכירי בית החולים ובנציגי משפחת פישמן, שסייעו במימון הקמת המבנה, לסיור במרכז החדש. השר ליצמן פגש את הצוות הרפואי ומטופלים שעברו למבנה החדש, ושמע מהם על השינוי בתנאי האשפוז הקיימים, נוכח המעבר. פרופ’ רון אפלבוים, מנהל המערך האונקולוגי ברמב”ם, אמר כי זהו תחילתו של עידן חדש עבור אלפים ממטופלי המכון: “במשך שנים ארוכות הענקנו טיפול מיטבי בתנאי אשפוז לא פשוטים. המרכז החדש נבנה על פי אמות מידה, מהמתקדמות שיש, לרווחת חולים אונקולוגיים המגיעים מכל אזור הצפון”.

המרכז האונקולוגי החדש ע”ש פישמן, הממוקם בחזית רמב”ם, הינו חלק מהקמפוס המערבי המתחדש בבית החולים. המבנה החדיש מתפרש על פני 10,000 מ”ר, כמעט פי 2 מהמבנה הקיים שנחנך ב-1968. המרכז החדש הוא בן 9 קומות. מלבד קומת הלובי, בה מתוכנן לקום מרכז טיפול משלים, קומות 2-8 מיועדות לאשפוז כימותרפי ורדיותרפי, טיפול יום, יחידות טיפול והמרפאות השונות, בית המרקחת ואדמיניסטרציה. מתחת לפני הקרקע נמצאת קומת מאיצים, הכוללת “בונקרים” ל-4 מאיצים, חדרי מכונה ייעודים, שטחי קבלת קהל, המתנה ובדיקה ואזור מבודל לצוות המכון.
עלות הקמת הפרויקט נאמדת בהיקף כולל של כ- 120 מיליון ₪, לצד השקעה נוספת הנדרשת לטובת רכישת ציוד, כח אדם וצרכים נוספים. עד כה עברו למבנה החדש מחלקת אשפוז כימותרפי ובית המרקחת. בשבועות הקרובים צפויים לעבור יתר המחלקות, היחידות ושירותי המרכז אל מעונם החדש, ולסיים את אכלוסו.

החזון של המטופל שרצה לבנות מרכז אונקולוגי חדש
תכנון המרכז החדש נעשה באופן קפדני ועל פי הסטנדרטים המתקדמים ביותר, במטרה ליצור מרכז רפואי השם דגש על כבודו, נוחותו ופרטיותו של החולה ועל הסביבה הטיפולית שתיצור אווירה מרגיעה ותומכת. המבנה החדש כולל חללים מרווחים, אזורים פרטיים ואינטימיים למטופלים הן בטיפול האמבולטורי והן באשפוז, ואפשרות למלווה בכל נקודת טיפול.
המבנה תוכנן על פי תפיסת הטיפול וצרכי הצוות הרפואי והסעודי על סמך ניסיון וידע שנצברו ברמב”ם ועל פי הגדרות הצרכים שלהם. בנוסף, במרכז המבנה קיים מרכז לוגיסטי הנסמך על מעליות שירות והוא מופרד מאזורים המיועדים לצוות ולקהל. המרכז האונקולוגי החדש ברמב”ם הינו מבנה רפואי בעל תו תקן ירוק, על פי מכון התקנים הישראלי. מדובר בהליך שמתחיל בשלב התכנון הראשוני ומסתיים עם פתיחת המבנה, כאשר האישור מתבסס על תכנון בר-קיימא. בניית המרכז נעשתה תוך שימוש בחומרים ממוחזרים, יעילות אנרגטית של המבנה, קירות מסך חכמים בעלי יכולת סינון קרינה והכנסת אור מבוקרת, שימוש במערכת חוסכות מים ועוד.

כאמור, גדלו שטחו של המבנה החדש הינו כמעט כפול מזה הישן, שטח המאפשר תכנון מחלקות מרווחות. שתי קומות אשפוז מכילות כ- 50 עמדות אשפוז, כאשר עיקר המטופלים ישהו בחדר בודד או חדר כפול. במרבית החדרים קיימת אפשרות למיקום ספה מרווחת למלווה. חדרי המרפאות גם הם מרווחים וגדולים, עם שטחי המתנה גדולים הקרובים לחדרי הרופאים ובנויים על פי הסטנדרטים הגבוהים ביותר. במחלקת טיפול היום, שם נרשמה המצוקה הגדולה ביותר במבנה הישן, גדל מספר עמדות הטיפול מ-30 בחלל אחד פתוח ל-54 עמדות טיפול מרווחות במרכז החדש. עמדות טיפול היום חולקו לעמדות פרטיות, הממוקמות בחלל פתוח וגדול, לצד עמדות בשכיבה, עמדות ישיבה בקבוצה ומספר חדרים פרטיים אישיים. הקומה מעוצבת ברמת נוחות גבוהה, כאשר כל עמדה מגובה במערכות תמך רפואיות (שקעים רפואיים, מערכת קריאת אחות) ומכילה מקום למטופל, מלווה ולטיפול ע”י אחות.

במשך כמעט 50 שנה, מאז הוקם, שירת המערך האונקולוגי ברמב”ם מספר הולך וגדל של מטופלים המגיעים מכל אזור הצפון. המרכז, אותו מנהל פרופ’ רון אפלבוים, שנחשב לאחד המובילים בתחומו בארץ ואף עשה לו שם בעולם, מעניק טיפול בטווח רחב של סוגי סרטן, תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת, פרוטוקולים חדשים ותרופות חדשניות, כמו גם שיתופי פעולה מחקריים עם הגורמים המובילים בעולם.

אולם, לצד ההצלחות הטיפוליות של המערך האונקולוגי ברמב”ם, תנאי האשפוז בו הלכו והחמירו עם השנים – פועל יוצא של גידול מתמיד באוכלוסיית המטופלים. מצוקת האשפוז היא זו שעמדה בבסיס החלטתו של אליעזר פישמן ז”ל, איש עסקים חיפאי שחלה בסרטן וטופל ברמב”ם, להעניק תרומה לטובת הקמת מרכז אונקולוגי חדש ומתקדם, לרווחתם של מטופלי ביה”ח. בהתאם לצוואתו של מר פישמן והודות להתגייסותם של ילדיו לחזונו, הובילו פרופ’ אברהם קוטן, מנהל המערך האונקולוגי ברמב”ם דאז ופרופ’ אפלבוים, את הפרויקט השאפתני, שבנייתו נמשכה שש שנים. על ביצוע הפרויקט היו אמונים משרד האדריכלים דגן מושלי, יחד עם גורמים מקצועיים רבים נוספים, בניהולו ובפיקוחו של אגף הבינוי ברמב”ם, בראשותו של אריה ברקוביץ.