מרפאת נשאיות לגן סרטן השד ברמב"ם

היחידה בצפון: נפתחה מרפאת נשאיות לגן סרטן השד בבית החולים רמב"ם בחיפה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מוסדות וארגונים רפואייםבתי חולים
סמל המודעות למחלת סרטן השד. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by. צילום: Jason Meredith

מרפאת נשאיות לגן סרטן השד בבית החולים רמב"ם בחיפה
סרטן השד היא המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל וגם בעולם המערבי. לאלו הנושאים את גן ה־BRCA יש סיכוי גבוה יותר של עשרות אחוזים לחלות בסרטן השד, השחלות וסוגי סרטן נוספים. מרפאה חדשה אשר נפתחה ברמב"ם מאגדת את מומחי בית החולים ונותנת מענה כולל לנשאי הגן, הכל תחת קורת גג אחת

המושג הרפואי BRCA עוסק בקבוצת מוטציות גנטיות תורשתיות עיקרית (אחת בגן BRCA1 ואחת בגן BRCA2), המעלות את השכיחות לסרטן השד, והפכו לדיון מרכזי עם החלטתן של סלבריטאיות אשר נושאות את הגן להקטין את הסיכון לחלות ולעבור כריתת שדיים מניעתית. לצד ההחלטה הזו, לנשאיות הגן ישנן אפשרויות רבות. ביום חמישי האחרון, ה-5.7.18, נחנכה ברמב"ם מרפאה חדשה, המוקדשת כולה לתחום זה ונותנת מענה כולל לנשים (ובהמשך לגברים) אשר אובחנו כנשאי הגן. מרפאת נשאיות ל- BRCA , הפועלת במסגרת מכון השד של רמב"ם, הינה הראשונה והיחידה מסוגה צפונה מגוש דן.

"בקרב האוכלוסייה בישראל קיימת שכיחות גבוהה יחסית של מוטציות מורשות בגנים שונים והן עלולות להגביר את הסיכון לחלות בסוגים שונים של מחלת הסרטן", מסבירה פרופ' משנה אליזבט הלף, מנהלת המרפאה ומומחית לרפואה פנימית ולגסטרואנטרולוגיה, "ישנם מספר גנים הקשורים בסיכון מוגבר משמעותית לחלות בסרטן השד בנשים ובגברים וסרטן השחלות בנשים, אך הגנים העיקריים הינם BRCA1 ו- BRCA2. בקרב אוכלוסייה אשכנזית הסיכון עולה, כאשר 2.5% מהאוכלוסייה – אחד מכל 40 נשים וגברים – נושא מוטציות שכיחות בגנים האלו".

המרפאה החדשה במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה הינה מרפאה רב- תחומית, בה פועל צוות בכיר ומגוון של מומחים מדיסציפלינות שונות במטרה לתת מענה לאוכלוסייה בסיכון גבוה עקב נשאות של מוטציות גנטיות. המרפאה מספקת את כל הבדיקות (גינקולוגיה, כירורגיה, גנטיקה ודימות) הנדרשות למעקב, תחת קורת גג אחת, במסגרת יום בדיקות מרוכז, אחת לחצי שנה או אחת לשלושה חודשים בזמן היריון. צוות המרפאה מלווה את הנשאיות במהלך קבלת ההחלטות המורכבות העומדת בפניהן בנושאי פתרונות ניתוחיים, פוריות ושימור פוריות, גיל המעבר וכד'. מבנה המרפאה, הפועלת כ – One stop shop, מאפשר לנשאיות לבצע את כל הבדיקות הנדרשות במקום אחד ולסייע להן בשמירה על זמני מעקב תקינים, ביצוע הבדיקות הנדרשות בקלות וביעילות והקפדה על בריאותן.

"המעקב והטיפול בנשאי מוטציות גנטיות דורש בקיאות ומיומנות מקצועית ייחודית לתחום זה", אומר ד"ר אביעד הופמן, מנהל מכון השד ברמב"ם ומומחה בכירורגיה כללית ואונקולוגית, "אנו יודעים שנשאיות נמצאות בסיכון של עד 50-80% לפתח סרטן השד (בהתאם למוטציה) וסיכון של עד כ-50%-40 לפתח סרטן שחלות במהלך החיים. מדובר באחוזים גבוהים למדי. אולם, בסיוע תכנית מובנית של מעקב ומניעה ניתן להקטין את הסיכוי לחלות בכ-90%. אנו קוראים לנשים אשר אובחנו כנשאיות, להגיע למרפאה ולקחת אחריות על עתידן".

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן