משככי כאבים אופיאטיים והתרבות סרטן

ממצאי מחקרים חדשים מעלים כי משככי כאבים אופיאטיים כמו תרופות מבוססות מורפיום מעוררות התרבות תאי סרטן וגרורות

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבוראונקולוגיה
תאים סרטניים. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-sa-by מאת: Jolu, RAK

ממצאי מחקר חדש מוכיחים: שימוש במשככי כאבים אופיאטיים מגבירים סיכון להתרבות סרטן ולגרורות 

רבים מחולי סרטן מקבלים טיפול כנגד כאבים בחומרים משככי כאבים אופיאטיים. כך גם ניתנים משככי כאבים אופיאטים לאחר עקירת שיניים וטיפולים אחרים. מה השפעתם של חומרים אלה על ריבוי התאים הסרטניים ? ממצאי מחקר חדש ומדאיג מצביעים על כך כי חומרים אלה נמצאו כקושרים להעלאת הסיכון להתרבות מוגברת של תאים סרטניים וגרורות, מעבר להשפעתם על החלשת המערכת החיסונית.

משככי כאבים אופיאטיים- כינוי לחומרים אנדוגניים או סינטטיים משככי כאבים נרקוטיים וביניהם מורפיום וכן חומרים דמויי מורפיום / מורפין. חומרים אלה משמשים את הרופאים בטיפולים שלאחר ניתוחים של חולים לרבות כריתת סרטן וכן לטיפול בחולי סרטן כרוניים.

ממצאי מחקרים חדש שפורסמו לאחרונה מעלים כי שימוש בחומרים אופיאטיים משככי כאבים בחולי סרטן כרוניים ובחולי סרטן לאחר ניתוח נמצא כקשור לעלייה בסיכון להתרבות מואצת ולהתפשטות גידולים סרטניים. מן הממצאים עולה כי חומרים אלה מאיצים התפתחות הסרטן באמצעות השפעת של קולטני האופיאטים על צמיחה מוגברת ושגשוג של תאי הסרטן. החוקרים מציינים כי חומרים תרופות נוגדות אופיאטיים- כלומר חומרים בעלי פעולה הפוכה ( אנטגוניסטיים) נחשבים כבעלי פוטנציאל ריפוי סרטני.

ממצאי המחקר שנערך על ידי חוקרים אמריקאים מאוניברסיטת שיקגו ומאוניברסיטת צפון קרוליינה שבארצות הברית, פורסמו במסגרת הסימפוזיון המדעי של הירחון בנושאי הרדמה Anesthesiology , כתב העת של איגוד הרופאים המרדימים האמריקאים.

ממצאי המחקר העלו כי אפילו חומרים אופיאטייים שכבר היו מצויים בגוף, נמצאו כקשורים להגברת הסבירות לממאירות של סרטן הריאות, אפילו בלא שחיות המעבדה אליהן השתילו את התאים, קיבלו עוד תוספת מזיקה של משככי כאבים אופיאטיים.

החוקרים מצאו כי לתאי סרטן ריאות לדוגמה יש פי 5 עד פי 10 קולטנים של חומרים אופיאטיים בהשוואה לתאים בריאים והוכיחו כי האינטראקציה של תאי הסרטן עם החומרים אלה מגביר את התרבות הסרטן.
לדברי החוקרים ממצאים אלה עולים בקנה אחד עם ממצאי המחקרים שכן "בעבר הוכח כי שימוש בסוג חומרים משככי כאבים אלה העלה את שיעור חזרת מחלת הסרטן, וכן הוכח המחקרים כי משככי כאבים מרדימים מסוג אופיאטיים משפיעים על התקדמות וצמיחת גידולים סרטניים וגרורות".

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן