משלחת רפואית לאתיופיה

המסע לאתיופיה : 91 ניתוחים, בחמישה ימים
בפרק זמן של ימים ספורים, הצליחו חברי משלחת רפואית לאתיופיה (שהרכבה בינלאומי), ביניהם שני רופאים מרמב”ם, לשנות את חייהם של עשרות ילדים ומבוגרים מצפון אתיופיה. איך עושים זאת? עובדים עם הידיים, אבל בעיקר עם הלב. סיפור מרגש על כוחה של ההתנדבות

מרתון ניתוחים נערך לאחרונה בצפון אתיופיה, שם קיימה משלחת בינלאומית פעילות הומנטרית למען התושבים המקומיים. פעילות המשלחת, אשר הגיעה לעיר מקלה (Mekele) הממוקמת בצפון אתיופיה, במרחק של כשעה מעיר הבירה, היא חלק מעבודתו המתמשכת של ארגון Operation Smile (אופריישן סמייל), הפועל במדינות עולם שלישי לטיפול בבעיות של חך ושפה שסועים.

בין 40 חברי המשלחת, אשר הגיעו מדרום אפריקה, פרו, ארה”ב, שוודיה, הודו, גאנה ואתיופיה, בלטה במיוחד הנוכחות המזרח תיכונית בדמותם של שני רופאים ישראלים מרמב”ם – ד”ר עמרי אמודי, רופא בכיר במחלקה לכירורגית פה ולסת וד”ר צח שרוני, רופא פלסטיקאי בכיר – ועמיתתם ממצרים השכנה, רופאה אורתודנטית שלקחה אף היא חלק בפעילות.

באזור העיר מקלה חיים בעיקר בני השבט השליט טיגרי, רובם נוצרים קתוליים. העיר עצמה מונה כ-200,000 תושבים, והיא מוקפת בכפרים. הידיעה על בואה של המשלחת לעיר פשטה בכל האזור, וכאשר הגיעו חברי המשלחת לבית החולים המרכזי בעיר המתינו להם תורים ארוכים של מקומיים המבקשים עזרה רפואית ופתרון לבעיותיהם. במהלך היומיים הראשונים לשהותם באתיופיה, קיימו חברי המשלחת הרפואיות בדיקות מיון כדי להחליט באילו מקרים יוכלו לטפל באופן המיטבי בפרק הזמן הקצר שלרשותם – 11 ימים בסך הכל.

לאחר בחינה של עשרות מקרים, נבחרו 91 מטופלים. במשך חמשת הימים שנותרו לרשותם, עשו חברי המשלחת את הלא יאמן: מבוקר ועד ערב, על גבי ארבע שולחנות ניתוחים בו-זמנית, ניתחו הרופאים עשרות מטופלים בטווח גילאים של חצי שנה ועד 50 ויותר, אשר סבלו כל חייהם ממומים ובעיות רפואיות מגוונות הנובעות מחך ושפה שסועים. את המשימה המורכבת מילאו עשרות אנשי צוות רב תחומי, עליו נמנו: כירורגים, רופאים מרדימים, אחיות חדר ניתוח, רופאי ילדים, קלינאי תקשורת, רופאי שיניים, אורתודנטים, טכנאי חדר ניתוח, ועוד, אשר פעלו בסיועם של מתרגמים ואנשי לוגיסטיקה, ובצמוד לצוות בית החולים במקלה.

לצד טיפול במטופלים המקומיים, ניצלו חברי המשלחת הבינלאומית את הזמן שבילו בחדר הניתוח, כדי להכשיר את הרופאים המקומיים מבין צוות בית החולים במקלה, כמו גם רופאים מתמחים שהגיעו לעיר כדי ללמוד מיומנויות רפואיות חשובות מהמומחים שהגיעו לאתיופיה.

“זו פעם שניה שאני מגיע לאתיופיה במסגרת כזו”, מספר ד”ר אמודי, “אם בפעם הראשונה התרגשתי מהחוויה הראשונית, היום אני כבר מתרגש לקראת תחושת הסיפוק העצומה שממלאת אותי בסיטואציה המרגשת הזו. לפגוש אנשים שזקוקים לעזרה ואינם יכולים לקבל אותה, ולנו יש את הכוח ואת הכלים להעניק להם אותה ולשנות את חייהם. אין דבר שמשתווה לזה”.

צפו במסע המרגש לאתיופיה: https://www.youtube.com/watch?v=PxBJDOg2QRw (צילום: ד”ר עמרי אמודי. עריכה: נתנאל אייזיק, דוברות רמב”ם)