משמעות הריאליטי בחיים האמיתיים

מה משמעות הריאליטי בחיים האמיתיים של דור המסכים ?

רבים מאתנו צופים בתוכניות ריאליטי שונות בתוכניות השידורים של הערוצים המסחריים (תוכניות הריאליטי ממלאות את הפריים טיים וקשה לחמוק מהן). התוכניות מציגות משפחות הציפות את הריבים והמתחים המשפחתיים בפריים טיים לצד מתחרים המנסים להגיע לפרס נכסף ובדרך עומדים במשימות שונות ומשונות וכן תוכניות המשלבות חידונים ושעשועונים. כל התכנים הללו מושכים אותנו לצפות, מבדרים אותנו ובדרך מוכרים לנו מוצרים ושירותים.

במשפחות רבות הצפייה בריאליטי מהווה חלק מהתנהלות המשפחה וכוללת צפייה בתכנים שונים במסגרת משפחתית, ובעיקר בשעות הפריים טיים. ילדים ובני נוער רבים חשופים לתוכניות הריאליטי, צופים בהן או שומעים עליהן מהמשפחה, מחברים ומגורמים נוספים בסביבתם. הדמויות המוצגות בתכנים אלה הופכות לאורחות קבועות בסלון המשפחתי וכל אחד מאתנו מאמץ לעצמו דמות אהובה, שאיתה הוא יכול להזדהות בהקשרים שונים וללוות אותה עד לגמר.

רבים תוהים כמה הריאליטי מתאים לצפייה של ילדים ובני נוער ומה המחיר הכרוך בכך. אין כמובן תשובה חד משמעית לשאלה זו אבל אני רוצה לנצל את הבמה הזו בכדי להעלות כמה נקודות למחשבה לפני חשיפת הילדים לתכני הריאליטי המוקרנים הערב. ראשית, יש לחשוב על גילאי הילדים ותחומי העניין שלהם. מרבית תוכניות הריאליטי עוסקות במצבים משפחתיים /חברתיים ו/או כלכליים שאינם רלוונטיים לילדים. לפיכך, אין סיבה שיצפו בתכנים אלה.

שנית, יש להבחין בין תוכניות הריאליטי עצמן: חלק מהתוכניות עוסק בתכנים מלמדים וחיוביים (ולכן יכול להתאים לצפיית ילדים) ואילו תכנים אחרים מתמקדים ביחסים בין אנשים בבית האח הגדול, במשפחה או על אי בודד ובמקרה זה לרוב עולים הקשרים בעייתים לצפיית ילדים כגון: תחרות, קנאה, שנאה וכן עיסוק באלימות, מין כחלק משיח מבוגרים. זאת בשל העובדה שילדים אינם מצויים במושגים והם חסרי ניסיון חיים ולכן נוטים להאמין שככה דברים מתנהלים במציאות והחשש הנובע הוא חיקוי ההתנהגויות השליליות באופן מילולי ו/או פיזי בסביבתם.

שלישית, החשיפה לתכנים של מבוגרים מטשטשת את האבחנה המסורתית והמובהקת בין הילדות לבגרות וגורמת לילדים להתבגר מהר מדי ומוקדם מדי לגילם. סיטואציה זו עלולה להוביל להבנה מעוותת של המציאות, להתנהלות שאינה תואמת את גילם ברמה הרגשית, הנפשית או ההתנהגותית ותוביל אותם לתחושות קשות של בלבול, חוסר אונים, פחד ועוד.

דבר אחרון, ההפרדה בין זמני מבוגרים וזמני ילדים אמורה להתקיים בפעילויות היומיום וכן להשתקף בצפייה בטלוויזיה. שעות השידור של תוכניות הריאליטי הן בזמן הפריים טיים שהוא זמן הורים ובזמן זה הילדים אמורים לישון. כדאי להדגיש אבחנה זו בפני הילדים ולהגדיר איתם את הזמנים והתכנים שלהם לעומת הזמנים של המבוגרים לדבר, לבלות ביחד וכן לצפות בטלוויזיה בתכנים נבחרים. אין ספק שבמציאות היום יש אפשרות להקליט ולצפות בזמנים אחרים, אבל צריך לוודא שאכן התוכן הנצפה רלוונטי לילדים ויכול לתרום להם.

מכאן, המלצתי היא לבדוק לגופו כל תוכן של ריאליטי המשודר בטלוויזיה תוך התייחסות להיכרותנו עם הנפשות הצעירות הפועלות ואז להחליט באילו תכנים הילדים יכולים לצפות ובאילו לא, כשהשיקולים שעומדים לנגד עינינו לא יהיו שכל החברים שלהם צופים. אגב, אפשר וניתן לנצל את הצפייה בתוכנית לזמן איכות משפחתי בתכנים שמתאימים לילדים כמו תוכניות שעוסקות בשירה/בישול/טריוויה, אבל גם במקרים אלה יש להסביר לילדים את כללי המשחק של התוכנית ואת הפערים בין התוכן לבין המציאות שהרי כולנו יודעים שזה לא באמת ריאליטי!

מאת: ד”ר שלי גפן. ד”ר שלי גפן היא מרצה וחוקרת תקשורת המתמחה ביחסים סביב המסכים. במסגרת זו היא מעבירה הרצאות וסדנאות להורים וצוות חינוך במטרה להתנהל באופן מיטבי במציאות התקשורתית כיום.