משקאות אנרגיה והתמכרות לאלכוהול

מה ההשפעה של צריכת משקות אנרגיה על שתיית יותר אלכוהול? מה השפעותיהם של משקאות אנרגיה?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות הציבורתזונה
משקאות אנרגיה. מקור: ויקיפדיה. מאת: Dominicp

מה ההשפעה של צריכת משקות אנרגיה על שתיית יותר אלכוהול? מה השפעותיהם של משקאות אנרגיה? צריכת משקאות אנרגיה והקשר להתמכרות לאלכוהול מהווים נושא חשוב. בעוד שיש מחקר מוגבל המתמקד במיוחד בקשר זה, מספר מחקרים חקרו את הסיכונים וההשלכות הפוטנציאליים הקשורים בשילוב משקאות אנרגיה ואלכוהול.

משקאות אנרגיה ידועים בתכולת הקפאין הגבוהה שלהם, יחד עם מרכיבים ממריצים אחרים. לחומרים אלו יכולות להיות השפעות ממריצות על מערכת העצבים המרכזית. זה עלול להוביל לעלייה בערנות ולעייפות מופחתת. באופן דומה, אלכוהול הוא חומר מדכא המשפיע על מערכת העצבים המרכזית, וכתוצאה מכך רגיעה והרגעה.

כאשר צורכים אותם יחד, משקאות אנרגיה עשויים להסוות את ההשפעות המרגיעות של אלכוהול. זה עשוי להוביל אנשים לתפוס את עצמם כפחות שיכורים ממה שהם באמת. הדבר עלול לגרום לצריכת אלכוהול מוגברת ולהתנהגות מסוכנת, כולל שתייה מופרזת ועיסוק בפעילויות עם השלכות שליליות.

יתר על כן, השילוב של משקאות אנרגיה ואלכוהול נקשר עם אימפולסיביות מוגברת ושיעורים גבוהים יותר של שתייה מוגזמת. ההשפעות הממריצות של משקאות האנרגיה יכולות לעקוף את ההשפעות המרגיעות של אלכוהול, מה שמוביל למפגשי שתייה ממושכים ועלול להגביר את הסיכון להתמכרות לאלכוהול לאורך זמן.

כיצד משקאות אנרגיה קשורים לשתיית אלכוהול מוגברת?

מחקר שפורסם שמצביע על כך שנמצא קשר בין שתיית משקאות אנרגיה המכילים קפאין בשיעורים גבוהים יחסית,  לבין שתיינות וצריכה מוגברת של אלכוהול.

המחקר שנערך באוניברסיטת מרילנד על 1,100 תלמידי קולג' אמריקאים גילה שהתלמידים ששתו משקאות אנרגיה, צרכו אותם עם או בלי אלכוהול, ונמצא קשר מובהק בין שיעור השתיינות של האלכוהול של אלה שהוגדרו כשותים הרבה משקאות אנרגיה לבין צריכת יתר של אלכוהול.

לצד זה נציין כי משקאות אנרגיה נמצאו כמגבירות מאוד את הסיכון למחלות בלבלב ובכבד, ולהגברת הסיכון למחלות כמו סוכרת. בעוד שדרוש מחקר נוסף כדי להבין את הקשר בין משקאות אנרגיה והתמכרות לאלכוהול, עדויות עדכניות מצביעות על כך שהשילוב של חומרים אלה עשוי לתרום להתנהגויות שתייה מסוכנות ועלול להחמיר בעיות הקשורות לאלכוהול. לכן חשוב להקפיד על זהירות ומתינות בעת צריכת משקאות אנרגיה ואלכוהול יחד. הורים, מורים, מדריכים, וצעירים צריכים להיות מודעים לסיכונים הפוטנציאליים הכרוכים בכך.

דילוג לתוכן