משקאות אנרגיה וספורט הורסים את השיניים

ממצאי מחקר חדש מעלים כי שתיית משקאות אנרגיה ומשקאות ספורט גורמים לנזק בלתי הפיך לאמייל המגן על השיניים כבר אחרי 5 ימים


עד כמה מזיקה השפעתם של משקאות אנרגיה ומשקאות ספורט מוגזים על בריאות השיניים ? ממצאי מחקרים קודמים העלו כי משקאות אלה קשורים לסיכון מוגבר לעששת, ומשפיעים על חוזק השן. ממצאי מחקר חדש זה מעלים כי צריכה של משקאות אנרגיה ומשקאות ספורט, בקרב בני נוער מתבגרים גורמת לנזק בלתי הפיך לשיניים מכיוון שהחומציות של המשקאות גורמות לשחיקה חמורה של שכבת האמייל המגוננת על השן (משקאות אנרגיה במיוחד). 

משקאות אנרגיה. מקור: ויקיפדיה. מאת: Dominicp
משקאות אנרגיה. מקור: ויקיפדיה. מאת: Dominicp

במחקרם בחנו החוקרים את השפעת מידת החומציות של 13 משקאות ספורט ושל 9 משקאות אנרגיה, שהיו בעלי רמות שונות של חומציות על דגימה של אמייל משן אנושית. החוקרים חשפו את האמייל במשך 15 דקות לתמיסה של המשקאות ולאחריהן השריה ברוק למשך שעתיים, באופן המדמה את התנאים בפה האנושי, בדרך שמדמה שתיה תדירה של צעירים את משקאות האנרגיה מידי כמה שעות.
החוקרים מצאו כי כבר לאחר חמישה ימים של חשיפת השן באופן זה למשקאות אנרגיה ומשקאות ספורט, נגרם לאמייל המגן על השן נזק חמור ובלתי הפיך. החוקרים מצאו כי משקאות אנרגיה השפיעו באופן שלילי יותר על בריאות השיניים– והנזקים שהם גרמו היו חמורים פי 2 מאלה שגרמו משקאות ספורט.

לנוכח ממצאים לפיהם 30 עד 50 מהצעירים בארה”ב צורכים משקאות אנרגיה, ו62% המדווחים על צריכת משקה ספורט אחד לפחות מידי יום, מדגישים החוקרים כי הממצאים חשובים מאד למניעת נזק בריאותי ודנטלי לצעירים.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת בנושאי רפואת שיניים General Dentistry, כתב העת של האקדמיה לרפואת שיניים כללית.