משקאות ללא סוכר פוגעים באיברים פנימיים

השפעותיהם המזיקות של משקאות עם ממתיקים מלאכותיים- משקאות ממותקים ללא סוכר

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונהרפואה משלימה
משקאות מוגזים דיאטטיים ואחרים. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-sa-by. צילום: Marlith

הנזק הבריאותי שבשתיית משקאות עם ממתיקים מלאכותיים לכליות ולאברים נוספים

חוקרים מבית החולים בריגהם ובית החולים לנשים בבוסטון הציגו תוצאות של מחקר שנעשה לגבי ההשפעה של ממתיקים מלאכותיים על הבריאות. במחקר זה, בו שותפו כ-3000 נשים, נמצא שאצל אלו ששתו שני משקאות דיאט עם ממתיקים מלאכותיים או יותר ליום, הייתה סכנה מוגברת לפגיעה בכליות ובתפקודן. נזק זה נמצא גם אחרי התחשבות במשתנים רבים נוספים כולל גיל, לחץ דם, עישון ומחלות קודמות כמו סוכרת או מחלות לב וכלי דם. המעקב אחר משתתפות המחקר נמשך 11 שנים ותוצאותיו הראו שאצל אותן נשים ששתו משקאות דיאט לייט, 2 משקאות או יותר ליום, הוכפל הסיכון להגיע לאי-ספיקת כליות. משקאות ממותקים בסוכר או בסירופ תירס לא גרמו נזק לכליות, אבל היו גורם רב משמעות בעלייה במשקל, לסוכרת וסינדרום מטבולי. ברור שמשקאות כאלו בהחלט לא מומלצים.
צריכה מרובה של נתרן נמצאה אף היא פוגעת בכליות ובמשקאות דיאט יש בדרך כלל יותר נתרן מאשר במשקאות ממותקי סוכר או סירופ תירס. מסקנת מחקר זה הייתה, ששתיית משקאות עם ממתיקים מלאכותיים וכאלו המכילים כמות רבה של נתרן גורמים נזק כלייתי, שעלול להתפתח לאי-ספיקת כליות

אספרטם, ממתיק בעל סיכון בריאותי גבוה
בשנות ה-70, בחברת די.ג'י שירלה בארה"ב פיתחו את הממתיק המלאכותי אספרטיים ושיווקו אותו תחת השם המסחרי "נמוטריסוויט". בשנת 1974 אישר FDA את השימוש בממתיק זה במספר מוצרים. באותה עת, מחקר שנעשה על עכברים מצא שחומר זה גרם אצלם לפגיעה באזורי מוח שונים. במקום להוריד את המוצר מן המדפים FDA דרשו מן החברה למצוא כמות "לא מזיקה" שלו, כלומר מינון נטול נזקים. ה -FDA גילו שחלק ניכר מן המחקרים שהיצרנים עשו היו מוטים ועם טענות כוזבות לגבי בטיחותו של המוצר, אבל הם לא פסלו אותו, כפי שהיה ראוי שיעשו. במקום זה, הם העבירו את הנושא לבית המשפט העליון בארה"ב, אבל התובע הכללי באותה עת לא נקט בשום צעדים ליישום החלטת בית המשפט לאסור על מכירת החומר. אחרי פרישתו ממשרת התובע הכללי, הוא הועסק על-ידי החברה שמייצרת אספרטם, חברת שירלה. במשך השנים הבאות, נערכו מחקרים שהראו שממתיק זה גרם להתפתחות גידולים, לעוויתות, נמק בחלקי מוח שונים ותמותה. אבל, המוצר לא נאסר בשימוש. בסיכומו של דבר, כימיקל מזיק זה ממשיך להימכר.

ממתיקים מלאכותיים אחרים
במחקר שפורסם בגיליון ינואר 2009 של העיתון המקצועי J Toxicol Environ Health , נסקר הממתיק המלאכותי החדש, סוכרלוז. נמצא שממתיק זה פוגע במידה רבה באוכלוסיית חיידקי האצידופילוס במעיים וגורם למחלות מעיים ולהפרעה בספיגת רכיבי תזונה – מצב שגורם לנזקים בריאותיים רבים. מוצר זה מוצג כמשהו שעשוי מסוכר, אבל הוא לא עבר מחקרים ממושכים דיים לפני שאושר השימוש בו, כדי לקבוע אם ובאיזו כמות הוא בטוח לשימוש אדם. בניסויים מקדמיים עם בעלי חיים הוא נמצא בהחלט מזיק, אין ספק שאותם נזקים קורים גם לאדם שצורך אותו.
ועדת המזון של האיחוד האירופי, משרד הבריאות הקנדי ו-FDA, כולם דחו את מסקנות המחקרים הראשונים שבוצעו ע"י היצרן של סוכרלוז וזאת עקב נזקים בריאותיים שנגרמו אבל הם נתנו הרשאה לחברה להמשיך במחקרים עד שתמצא כמות של צריכה יומית בטוחה. לאחר מספר ניסויים, מוצר זה אושר סוף סוף, אבל שומר נפשו ירחק גם ממנו, לא רק מאספרטיים.

סטיביה, אלטרנטיבה בטוחה ממתיקים מלאכותיים רבים שלא היה ספק בנזקיהם אושרו בסופו של דבר, אבל FDA אסרו את השימוש בסטיביה כממתיק, ניתן היה לרכוש אותו רק כתוסף מזון. זהו צמח שהוא 300 פעמים יותר מתוק מסוכר, אבל FDA טענו שאין מספיק מחקרים שמוכיחים שהוא בטוח בשימוש. ממתיקים כימיים מלאכותיים בטוחים – צמח לא… אבל, אחרי שחברות הקולה הגדולות בעולם הוציאו מקטע מתוך צמח זה ורשמו עליו פטנט, פתאום הוא נהייה כשר ומותר בשימוש כממתיק.
לסיכום, כאשר הדברים נוגעים לבריאות, יש לחפש אותה אך ורק במוצרים טבעיים כמה שיותר. גם מקטע כזה שהופק מסטיביה בטוח. כל הממתיקים המלאכותיים גורמים לתופעות לוואי, אם כי זהו מונח מטעה. למעשה, הם גורמים לשורה ארוכה של נזקים עם תופעת לוואי אחת מזערית, הקניית טעם מתוק למשקה.

מקורות והרחבה:

www.naturalnews.com/027758_aspartame_kidney_failure.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame

 

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן