משקאות ממותקים וסיכון מוגבר לסוכרת הריון

חוקרים: משקאות ממותקים מגבירים סיכון לסוכרת הריון

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונההריון ולידה
משקאות מוגזים דיאטטיים ואחרים. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-sa-by. צילום: Marlith

שתיית משקאות קולה ממותקים מעלה סיכון לסוכרת הריון
לפי נתוני האגודה האמריקאית לסוכרת, כ-4% מן הנשים ההרות בארה"ב, שהן 135,000 בשנה, מפתחות סוכרת הריון. אלו נשים שלא הייתה להן מחלת סוכרת, אבל בחודשי הריונן האחרונים, רמת הסוכר אצלן עלתה. מצב זה גורם ללידת תינוקות גדולי מידה שיכולים להיפגע בכתפיהם בשעת הלידה. סוכרת הריון עלולה להוביל לנזקים לעובר ולאם. סכרת הריון נחשבת לאחד המצבים המגדירים את האישה ההרה כמצויה בהריון בסיכון. רמת הסוכר אצל תינוקות אלו נמוכה מאוד עם לידתם והם עלולים לפתח הפרעות נשימה. רבים מהם נעשים חולי סוכרת מטיפוס 2 עם התבגרותם.

הסיבות למצב זה לא היו ברורות, אבל לאחרונה נתגלה אחד מגורמי הסיכון. במחקר שפורסם בגיליון דצמבר של הז'ורנאל המקצועי Diabetes Care, נמצא ששתיית משקאות קולה ממותקים בכמות של 5 מנות או יותר בשבוע לפני ההריון מעלה במידה ניכרת את הסיכון לפתח סוכרת הריון.

בהשוואה לנשים ששתו פחות ממשקה קולה אחד לחודש, אצל אלו ששתו מ-5 מנות לשבוע של משקאות קולה ממותקים היה ב-22% סיכון מוגבר ללקות בסוכרת הריון, אומר פרופ' ליווי צ'ן, רופא מהמחלקה לאפידמיולוגיה באוניברסיטת המדינה לואיזיאנה בהצהרה לתקשורת.

המכניזם של נזק כזה עדיין לא לגמרי ברור, אבל המסקנות הן חד-שמעיות, הפרשת אינסולין מוחלשת והגברה של העמידות לאינסולין גם יחד עקב שתיית משקאות ממותקים אלו. משקאות אלו פוגעים בתאים מייצרי האינסולין בלבלב – אלו הם משקאות עם מדד גליקמי גבוה ביותר. מאחר ומשקאות אלו גם נשתים מהר, הספיגה של הסוכר מהם הרבה יותר מהירה מזו שקורית עם אכילת פירות או אפילו עם אכילת מזונות עמילניים בעלי מדד גליקמי גבוה.

המדענים שערכו מחקר זה מצאו שרק משקאות קולה ממותקים גרמו לעלייה בשכיחות של סוכרת הריון. זה לא קרה עם שתיית מיצי פירות. משקאות קולה מאוד פופולאריים בארה"ב, כנראה גם בארץ, ולמרבה הצער מאוד נצרכים גם ע"י נשים הרות או כאלו המתעתדות להרות.

מקורות
http//www.diabetes.org/diabetes-ba

http://en.wikipedia.org/wiki/Sweetened_beverage

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן