להדבק בקורונה למרות החיסונים

מתי החיסון מתחיל להגן? מתי מתפתחים מספיק נוגדנים : 3000 מחוסנים לפחות נדבקו בנגיף הקורונה למרות שקיבלו את מנת החיסון הראשונה.

דקל שחף

עודכן בתאריך

בריאות הציבורנגיף קורונה
מתי החיסון מתחיל להגן? צילום: Pixabay Fernando zhiminaicela

מתי החיסון מתחיל להגן? באיזה שלב אנו מוגנים מנגיף קורונה לאחר חיסון. ומתי מתפתחים מספיק נוגדנים : 3000 מחוסנים לפחות נדבקו בנגיף הקורונה למרות שקיבלו את מנת החיסון הראשונה.

מתי החיסון מתחיל להגן?

נתונים שפורסמו העלו כי מעל 3000 ישראלים שקיבלו את חיסון הקורונה במהנה ראשונה חלו בקורונה. לא ברור מן הנתונים האם כל החולים נדבקו בהכרח לאחר החיסון. ייתכן שחלקם היו נשאים או נדבקו כבר לפני החיסון. נתונים אלה לא ידועים.

לצד זה נהיר כי כל חולה שלא קיבל את החיסון השני עדיין לא הגיע לרמה האופטימלית של התפתחות הנוגדנים בגופו. זאת על בסיס הממצאים של חברת פייזר. בכל אופן גם חברת פייזר העלתה כי החיסון אינו מגן ב100%. בכל מקרה גם לאחר החיסון השני, עדיין כלל הממצאים מעלים כי 5% מסך המחוסנים חלו במחלה. עם זאת ככל הנראה, לפי נתוני פייזר, מרביתם חלו בשבועות הראשונים לאחר החיסון הראשון.

מתי מתפתחים מספיק נוגדנים

ישראל מצויה עדיין בסגר מחמיר. זאת נוכח העליה בתחלואה. השבוע מתחיל הסבב השני של החיסונים. במסגרתו יחלו לקבל כל תושבי ישראל את החיסון הנוסף כנגד נגיף הקורונה. חיסון זה מעלה את רמת הנוגדנים לרמה מספקת בהשוואה לחיסון הראשון. זאת באופן שיוצר בתוך זמן מסוים מקבלת החיסון השני חסינות בקרב 95% מהמחוסנים.

מחקר שערך בית החולים שיבא תל השומר העלה כי בתוך שבועיים מהחיסון הראשון למחצית מהמחוסנים יש רמת נוגדנים שאותה הגדירו החוקרים כמספקת.

המחקר בוחן את רמת הנוגדנים אצל כ300 רופאים בבית החולים לאחר שחוסנו. מן הממצאים עלה כי רק ל-1 מתוך מאה מחוסנים היו כעבור שבוע רמות מספיקות של נוגדנים. עם זאת לאחר שבועיים עלה הנתון ל50%. כלומר לאחר שבועיים אחד מכל שני מחוסנים פיתח בגופו רמת נוגדנים מספקת כנגד הנגיף.

הנתונים של מעל 3000 איש שחלו לאחר החיסון הראשון מתוך 1.6 מליון מתחסנים מבטאים אחוז נמוך ביותר – פחות מחמישית האחוז!. זאת בהשוואה לנתונים של פייזר שהיו פחות טובים.

נשאות והדבקה אחרי חיסון קורונה- האם זה אפשרי

אפשרות ההידבקות לאחר חיסון קורונה היא נושא אחד. הנושא השני השכיח בחששות בנושא הוא ההדבקה בקורונה לאחר חיסון. שאלה נפוצה היא האם לאחר שאדם חלה בקורונה או לאחר שפיתח נוגדנים עקב חיסון כנגד קורונה, אדם יכול להדביק את מי שבאים איתו במגע. זאת גם אם אין לו תסמינים של המחלה.

התשובה הזו כמו שאלות אחרות לגבי הנגיף עדיין לא נענתה. אם זאת מדענים סבורים שהתשובה עשויה להיות חיובית. עדיין לא ידוע האם אדם שחוסן נגד הנגיף יכול להיות נשא של המחלה גם באופן שידביק אחרים. גם מן הסיבה הזו קיימת המלצה לעטות מסכות ולשמור על ריחוק.

כלומר ייתכן שאדם שחוסן יוכל להיות נשא באופן זמני של הנגיף, לאחר חשיפה לאדם חולה. וכאשר הוא נשא ייתכן שהוא ידביק את מי שאיתו במגע. זאת למרות שהוא עצמו לא יפתח את תסמיני המחלה.

כאמור, התשובה לשאלה זו עדיין לא זכתה למענה מדעי בדמות ממצאי מחקר אמפירי מתוקף.

עם זאת חשוב לזכור כי ישנם דרכי התנהלות להפחתת סיכון לקורונה. שמירה על כללי הריחוק החברתי, חיסון כנגד הנגיף מפחיתים דרמטית את הסיכון. גם שינוי של אורח חיים נמצא כמוביל להפחתת סיכון. כך למשל פעילות גופנית, שמירה על משקל מאוזן והימנעות מעישון כנגד מחלות לרבות קורונה.

דילוג לתוכן