נאטו – מאכל סופר פוד

נאטו Natto הוא מאכל המיוצר מפולי סויה מלאים שהותססו ומשמש במטבח היפני המסורתי. נאטו נחשב סופר פוד בשל תכולתו המזינה, היותו מזון פרוביוטי ויש המייחסים לו חלק מהתכונות הטמונות באריכות החיים הידועה של אוכלוסיית יפן. מקור השם נטו מגיע מהמילה היפנית 納豆. נאטו מיוצר התהליך התססה של סויה על ידי חיידקי בסיליוס סבטיליס. התססת פולי הסויה ליצירת נאטו נעשית על ידי חיידקי גראם חיוביים בשילוב קטלאז חיובי.

Natto 0 נאטו - סופר פוד יפני. צילום: Pixabay
Natto 0 נאטו – סופר פוד יפני. צילום: Pixabay

מאכל זה – הנאטו מוגש לרוב בארוחת הבוקר היפנית המסורתית. נאטו מוגש לרוב לצד חרדל קאראשי, מטבלים ואורז. בשל טעמו של הנאטו, ריחו החזק והטקסטורה הייחודית שלו נחשבים טעם נרכש. על פי הרפואה העממית היפנית ולפי ממצאים מחקריים שונים למאכל הנאטו השפעות מועילות מגוונות. לכן נחשב נאטו – מאכל סופר פוד. נאטו מכיל ויטמין K2 המועיל לבריאות העצם ומקושר לסיכון מופחת למחלות כמו סרטן. נאטו כולל מרכיבים ייחודיים כמו PQQ המסייעים לתהליכים תוך תאיים של הפקת אנרגיה.

נטו מציע לתזונה שלנו חיידקים פרוביוטיים המועילים למערכת העיכול. כמו כן הוא כולל פיטואסטרוגנים ואיזופלבונים המועילים באיזון הרומונלי.

נאטו- ערכים תזונתיים.

מבחינת ערכיו התזונתים 100 גרם נאטו מציעים סיבים תזונתיים בשיעור של כחמיה אחוזים. סוכר בשיעור דומה. הוא מכיל 14 אחוזים פחמימות. בנאטו אין כולסטרול והוא כולל נתרן בכמות של 7 מיליגרם, כמות גדולה יחסית של אשלגן – כ700 מיליגרם בכל מאה גרם. ב100 גרם נאטו יש כ210 קלוריות ויש בו 11 גרם שומן. במאה גרם נאטו יש כ-30% מהתצרוכת היומית המומלצת של מגנזיום. מעל 40% מהתצרכות היומית המומלצת של ברזל.

ממצאים מחקריים מעידים עוד על מאפייניו המועילים של הנאטו ברמה הפרוביוטית וכן בהיבטי התכולה של ויטמינים ומינרלים. כך למשל נמצא מחקרית כי הוא מכיל גם ויטמין B6, חומצה פולית וחומצה פנטוטנית כמו גם נוגדי חימצון ותרכובות אחרות המועילות בריאותית.

כך למשל נמצא במחקרים כי נאטו מכיל כמות משמעותית של חיידקים פרו ביוטיים.