נגיף הקורונה בישראל ?

האם נגיף הקורונה בישראל ? במשרד הבריאות שוללים כי הווירוס הסיני - וירוס הקורונה בישראל

דקל שחף

עודכן בתאריך

בריאות הציבורחדשות חמות
נגיפים. סכנת וירוס הקורונה בישראל מטרידה את מנוחת הגורמים המקצועיים הנערכים בהתאם להגעת הנגיף לישראל. צילום: Pixabay Gerd Altmann

למרות השמועות על הגעת נגיף הקורונה לישראל, על רקע החשד לוירוס בישראל בשל בדיקתם ובידודם של שלושה חולים שהגיעו ארצה ונחשדו כחולים במחלה, נכון ל27 בינואר, ביקשו במשרד הבריאות לשלול זאת על הסף. משרד הבריאות הודיע כי נכון ל27 לינואר 2020 טרם אותר בישראל אדם שנבדק בנגיף הקורונה – הווירוס הסיני הקטלני. בעדכון בפברואר 2020 דווח כי יחד עם זאת מאז אותרו ובודדו מקרים של נדבקים בנגיף קורונה במדינת ישראל מקרב חולים שהועברו ארצה באופן מנוטר לאחר הידבקות שהתרחשה בספינה דיימונד פרינסס שעגנה מול חופי יפן. כמו כן חולה קורונה מאיטליה שהגיע ארצה הוביל להידבקות נוספת בקורונה.

על אף התפוצה הנרחבת, המהירה והקטלנית של הווירוס הסיני – וירוס הקורונה (ממשפחת נגיפים בדומה לוירוס הסארס) שמקורו בעיר וואהן שבחבל חוביי בסין, התעקשו במשרד הבריאות שאין לשמועות הללו כל שחר וכי אין חולים בנגיף קורונה בישראל שלקו במחלה. עוד מציינים במשרד הבריאות כי בניגוד לפרסומים מסוימים שנעשו בישראל, אין בבית החולים בני ציון חולה קורונה או אדם החשוד ומבודד כחולה בווירוס הסיני.

העיר ווהאן מצויה בסגר ממושך ומצוקה רבה של תושביה ניכרת בשל מקרי ההדבקה ההמונית. בית חולים שדה נפתח בעיר והרשויות מנסות לטפל בבעיות המגוונות הניצבות בפניהם . בישראל, נגיפי הקורונה טורדים את מנוחתם של גורמי המקצוע ושל הציבור. במסגרת הערכת מצב נוספת שקיימו היום במשרד הבריאות בנושא נגיף הקורונה בישראל או בקרב ישראלים שיגיעו ארצה, הוחלט להמליץ לציבור להימנע מנסיעות לא הכרחיות לסין. במשרד הבריאות ממליצים לא להגיע כלל למחוז חוביי בסין וכי יש לשים לב ולעקוב אחר מגבלות התנועה המוחלות ע״י השלטון הסיני בערים השונות בזמן אמת.

במשרד מציינים ש"מערכת הבריאות ערוכה ומוכנה, ונמצאת בקשר מתמיד עם ארגון הבריאות העולמי ורשויות הבריאות בעולם. כמו כן מבקשים להדגיש שכל מי שהגיע מסין ואין לו סימני מחלה – לא צריך להיבדק ! לישראלים שהגיעו ארצה מחו"ל ובמיוחד ממזרח אסיה, המעוניינים לבדוק האם תסמינים שהם חווים הם תסמיני נגיף הקורונה ניתן לקרוא מידע רפואי זה לגבי המחלה, מקורותיה, אופן ההידבקות, אופן ההימנעות מהמחלה וכן מידע על סימפטומים – תסמיני וירוס הקורונה – הווירוס הסיני הקטלני, לפי הנחיות ותיאור שפרסם משרד הבריאות בנושא תסמיני נגיף הקורונה ומאפייניו. למותר לציין כי נגיף הקורונה המכונה הווירוס הסיני הינו נגיף ממשפחת נגיפים בדומה לנגיך הסארס SARS. השם קורונה הנגזר מן המילה הלטינית קורון כמו Crown – שמשמעותו בלעז כתר, בדומה למבנה הנגיף המדמה כתר והוא נהגה "קורונה" Corona ולא בהגיה אחרת כמו נגיף קורורנה או קורורונה או קורוננה כפי שמתפרסם באופן שגוי לעיתים.

ווירוס הקורונה – הנגיף הסיני הקטלני המתפשט במהירות בסין, הגיע גם למדינות אחרות. אמנם המידע על נחיתתו של וירוס הקורונה בישראל שגוי אך הוירוס הגיע כבר למדינות נוספות כמו ארצות הברית ומדיר שינה מעיניהם של גופי בריאות בעולם כיוון שטרם נמצא לו חיסון למרות שהוחל בפיתוח של חיסונים אך זה צפוי לארוך בין שנה וחצי לשנתיים לפתח חיסון לוירוס הסיני האכזרי. כך הרשויות בתאילנד מודאגות לנוכח הימצאות וירוס הקורונה בתאילנד אולם מדובר במספר מקרים מועט של שני אנשים עד עתה. על פי הפרסומים מספר אנשים נדבקו בווירוס הסיני – וירוס הקורונה בתאילנד  אך יתכנו עדכונים בנושא שיצביעו בתאילנד ובמדינות נוספות על מספרים שונים כפי שארע בסין. זאת כיוון שההידבקות בנגיף הקורונה נעשית גם לפני שמורגשים תסמינים וננקטת זהירות מהדבקה. מלבד הידבקות בוירוס הקורונה בתאילנד התגלו מקרים של הנגיף גם במדינות מרוחקות כמו ארצות הברית, אוסטרליה וצרפת (בפאריז) . כאמור תפוצתו של הוירוס רחבה אך עיקר ההדבקות התגלו עד כמה במקרים של הווירוס הסיני באזור אסיה, באזורים הסמוכים לסין במקרים מועטים של נגיף הקורונה בהונג קונג, סינגפור, טיוואן, מקאו, מלזיה, יפן, נפאל ודרום קוריאה.

כאמור כעת מצוים בישראלים מספר מקרים של הידבקות בנגיפי קורונה בישראל.  בתגובה לשמועות ו"פייק ניוז" בנושא בחודש ינואר, משרד הבריאות הכחיש את השמועות בנושא בתוקף. במשרד הבריאות דיווחו בינואר על כך ש- 3 מטופלים שהגיעו מסין התבררו ככאלה שאינם חולים בקורונה: האחד בהדסה עם תוצאה שלילית מלאה, השני בשיבא- עם תוצאה חיובית לשפעת והמקרה השלישי היא תיירת מסין שהייתה בבידוד בבית ג׳אלה שהתבררה בשלב מאוחר כחולה בנגיף שאינו הווירוס הסיני – הקורונה. במשרד הבריאות מעריכים שקרובה צפויים מקרים נוספים של חשד לנגיף קורונה בישראל בקרב השבים מסין , אשר צפויים להסתבר כמחלות אחרות. במשרד מדגישים כי "ככל שיהיה מקרה מאומת של הנגיף, תצא הודעה מסודרת מהמשרד."

בעדכון כאמור מפברואר 2020 מדווח משרד הבריאות כי בישראל מצויים כיום מספר חולים בנגיף קורונה שמקור הידבקותם בספינה דיאמונס פרינסס שעגנה מול חופי יפן. המטופלים שהובאו ארצה כשטרם אובחנו כחולים, הובאו בתנאי בידוד והם מצויים בבידוד וזוכים לניטור ומעקב רפואי. בנוסף כאמור אותרו שני מקרי הידבקות בקורונה שמקורם בישראלי שהגיע ארצה מאירופה.

דילוג לתוכן