נגיף הקורונה – הווירוס הסיני

מהו נגיף הקורונה – הווירוס הסיני המיסתורי ? 

נגיף הקורונה corona virus המכונה בפי כל הווירוס הסיני, הוא וירוס ממשפחת וירוסים בדומה לנגיף הסארס SARS . מקור שמו של נגיף זה הוא מהמילה הלטינית קורונה שמשמעותה כתר בגלל המאפיינים שלו משום שתחת מיקרוסקופ אלקטרוני נראה הנגיף, בצורה המזכירה כתר. המעטפת החיצונית של הנגיף מוקפץ בפפלומרים שהינן חלבונים המעניקים לו את המראה הדומה להילה או לכתר. נגיף הקורונה משתייך לנגיפי RNA בדומה לנגיף האיידס. שמו הרשמי של הנגיף הוא קוביד 19 מלעז – Covid 19.

סכנה- וירוס ! צילום : Pixabay Arek Socha
סכנה- וירוס ! צילום : Pixabay Arek Socha

לנגיף הקורונה, הוירוס הסיני הקטלני, יש שרשרת בודדת אחת של RNA הכוללת את המספר הארוך ביותר של בסיסם שהתגלה בנגיפים כלשהם.

מקור נגיף הקורונה במשפחת וירוסים כמו וירוס הסארס. בדומה לנגיף הסיני המסתורי שהתפרץ עתה וכבר הוביל להידבקותם של עשרות אלפי אנשים ולמותם של אלפים בעיקר במזרח אסיה, נגיף הסארס הפציע לראשונה בעולם בשנת 2002 בסין והתפשט לאזורים שונים. הוא תקף מעל 8000 איש והוביל למותם של כ-700 איש. למרות הבהלה הגדולה שהוא עורר בעולם, הוא הפסיק לגרום לתחלואה ולמוות כבר בשנה שלאחר מכן ועד כה לא התפרץ מחדש.

מקורו של נגיף הקורונה

מקור התפרצותו של הווירוס הסיני, וירוס הקורונה הוא ככל הנראה על פי בדיקה של רשויות העירייה המקומית בסין שבה פרצה המחלה – העירייה ווהאן, הוא ככל הנראה בבעלי חיים. המקור להתפרצות על פי הרשויות הוא שוק פירות ים ודגים בעיר שהיה המקור הראשון להתפרצות הוירוס.

נגיף הקורונה בודד כחלק ממשפחת נגיפים במהלך שנות ה-30 של המאה הקודמת מתרנגולות ועד כה נתגלו מעל 14 וירוסים המשתייכים למשפחה זו. הנגיף תוקף בעלי חיים כמו עופות ויונקים וגורם לזיהומים במחלות נשימה, מעיים ועצבים.

איך נדבקים בנגיף קורונה

הידבקות בוירוס קורונה נעשית במספר דרכים. ההידבקות בקורונה נעשית על ידי מגע עם הנגיף או נשימה של הפרשות ממערכת הנשימה – למשל כתוצאה מנשימת אוויר לאחר שאדם חולה בקורונה התעטש אל חלל האוויר.

הידבקות יכולה להתרחש גם לאחר שנוגעים בחפץ או משטח שבו נמצא הוירוס לאחר מגע או הצטברות הפרשות של אדם חולה בנגיף. לדוגמה אדם חולה קורונה שהתעטש בחדר ליד שולחן ולאחר זמן מה אדם אחר הנוגע במשטח של השולחן.

תסמיני נגיף הקורונה

נגיפי הקורונה גורמים לזיהומים בבני האדם במערכת העצבים, במעיים ובמערכת הנשימה.

הסימפטומים של וירוס הקורונה, כמו תסמינים של וירוסים ממשפחת הסארס הם דלקות הנגרמות לחולה בן, הדומות לדלקת ריאות, כלומר דלקתיות ובעיות של מערכת הנשימה. בין הסימפטומים של נגיף הקורונה:

  • חום
  • דלקת
  • תחושת חולי ותשישות האופיינית לשפעת
  • נזלת
  • כאב גרון
  • כאב ראש
  • שיעול

לאבחון הנגיף יש לערוך בדיקות מתאימות על ידי רופא.