נגיף הקורונה מכווץ את המוח

ממצאי מחקר חדש מצביעים על נזק למוח ולתפקוד השכלי גם בקרב מי שחלה בקורונה קלה: בין הנזקים: התכווצות של בין 0.2 ל2% מהמוח ופגיעה בזכרון וקשב

מערכת האתר

עודכן בתאריך

נגיף קורונהנוירולוגיה
מחלה קלה בינונית או קשה בשל נגיף קורונה משפיעה על המוח ותפקודיו. צילום: Pixabay Gerd Altmann

האם נגיף הקורונה מכווץ את המוח ? ממצאי מחקר חדש מצביעים על הוכחות להשפעתו של הנגיף על אובדן של כשני אחוזים מרקמת המוח אצל מי שחלו בקורונה. על פי המחקר הנגיף גורם להתכווצות המוח והפחתת כמות החומר האפור באזורים הקשורים לזיכרון ולרגש.

המחקר שנערך על ידי מדענים מאוניברסיטת אוקספורד התפרסם בכתב העת היוקרתי Nature. על פי הממצאים לא ברור עדיין האם הנזק הוא הפיך ובר שיקום. המדענים מצאו כי ההשפעה על כמות החומר האפור במוח המכווץ ניכרת גם באנשים שחלו במחלת נגיף הקורונה באופן קל ללא אשפוז.

נזקי נגיף הקורונה לגוף עדיין נחקרים. ממצאי מחקרים שונים הצביעו על השפעה מזיקה, פגיעה וליקוי תפקודי במגוון מערכות עקב תחלואה בקורונה. כך נמצא כי הנגיף פוגע בחלק מן החולים בתאי מערכת העיכול, הוא גורם נזקים לכליות, משפיע על מערכת העצבים והמוח ופוגע בשרירים. זאת מלבד נזקים שהוירוס גורם למערכת הנשימה והריאות ומערכת כלי הדם והלב.

ממצאי מחקר זה בחנו את השינוי המוחי עקב קורונה, בקרב 785 משתתפים בריטיים במחקר ביולינק, בגילאי 51 עד 81. הממצאים התבססו בחינת שתי סריקות מוח שעברו כלל הנבדקים. במהלך המחקר מעל 400 ממשתתפי המדגם חלו בקורונה. פחות מחמישה אחוז מהם אושפזו במצב בינוני או קשה. המשתתפים שלא חלו ואלה שחלו עבור סריקה מוחית בתחילת ובסוף המחקר. אלה שחלו עברו סריקה מוחית לפני שחלו ולאחר  141 ימים בממוצע בין האבחון לבין הסריקה השניה.

המדענים השוו את הסריקות של מעל 380 נבדקים שלא חלו ביחס ל401 משתתפים שחלו בקורונה. עוד בחנו המדענים את התפקוד הקוגניטיבי של מי שחלו ולא חלו בקורונה. הממצאים התייחסו להדבקה בנגיף קורונה המקורי וככל הנראה לא מתיחסות לתקופת התפשטות זן דלתא ואומיקרון.

הממצאים העלו כי חלק מחולי הקורונה סבלו מערפול מוחי לרבות פגיעה בתפקודים שכליים כמו מהירות ועיבוד אינפורמציה, פגיעה במיקוד, ארגון, קשב ובזיכרון. עוד מצאו המדענים כי גם החולים שלא חלו באופן קשה או ביננוי סבלו מכך. עוד מצאו המדענים כי המוח של הנבדקים שחלו בקורונה בדרגות חומרה שונות התכווץ בשיעור של בין 0.2 אחוזים לבין 2 אחוזים וחלה ירידה בכמות החומר האפור.

טרם ברור האם התכווצות המוח וירידה זו בכמות החומר האפור וגריעה בתפקוד השכלי הינה הפיכה אם לאו. מחקרי המשך עשויים לשפוך אור על השאלה האם הנזק הינו ארוך טווח או לצמיתות.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן